י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

דייטש ושמחיוף תופרים חליפות

זה כבר בדרך להיות סופי: בקריאה טרומית בכנסת, אושר 'חוק הסגנים', שיפצה את סיעת ש"ס בעיריית ירושלים על אפס המחיר ויחסוך מתחים מיהדות התורה, שחרב הרוטציה מונף מעליה

בדרך לכורסאות הסגנים. יוסי דייטש ואלי שמחיוף
בדרך לכורסאות הסגנים. יוסי דייטש ואלי שמחיוף



צהלות חרישיות של שמחה נשמעו היום (ד') ממספר זוויות במליאת הכנסת. היו אלה חברי הכנסת החרדיים, מיהדות התורה ומש"ס, שהצליחו להעביר חוק שיטיב מעט עם מעמדה הנחות של הנציגות החרדית בעיריית ירושלים. החוק אף יביא שלום בית על הסיעה החרדית האשכנזית בעירייה, ויחסוך ממנה קיום הסכם רוטציה, הכרוך בדרך כלל במריבות, סכסוכים והתבצרויות.

כאשר עבר החוק, ישבו יוסי דייטש ואלי שמחיוף בלשכותיהם שבבניין ספרא, וליבם התרחב משמחה. הם תופרים כבר את החליפות, מתוך תקווה שהחוק יעבור גם את המשוכות הבאות.

מקור השמחה, הוא 'חוק הסגנים' המבקש להוסיף שני סגנים נוספים לראש עיריית ירושלים, שעבר היום בקריאה טרומית במליאת הכנסת. ההצעה עברה ברוב של 46 תומכים, מול 22 מתנגדים. עד שהצמד דייטש-שמחיוף יתרווחו בכורסאות סגן ראש העיר, ייקח קצת זמן, שכן החוק אמור לעבור משוכות הצבעה נוספות בדרך לאישורו. אבל חזקה על החוק שעבר בקריאה טרומית, שיעבור גם את משוכות ההצבעה האחרות, עד להכללתו בספר החוקים של מדינת ישראל.

מי שהרים את הכפפה והעלה את הצעת החוק, היה חבר הכנסת הטרי אורי מקלב. הוא גיבש נוסח הצעת חוק, עליה חתומים גם יו"ר הקואליציה זאב אלקין, ח"כ דוד רותם, ח"כ אברהם מיכאלי מש"ס, ויו"ר ועדת הכספים משה גפני. גפני היה אף הוא בין הדוחפים לקידומו של החוק. השניים אף הסתייעו רבות בשר הפנים ויו"ר ש"ס, אלי ישי.

הצעת החוק שהגיש מקלב, מבקשת להוסיף עוד שני תקנים למשרה הנחשקת של סגן ראש עיריית ירושלים. החוק הקיים קובע, שעיר שיש בה יותר מ-600 אלף תושבים, זכאית לששה סגני ראש עיר. ירושלים, בהיותה עיר שמספר תושביה גדול בהרבה מ-600 אלף, זכאית לפחות לעוד שני סגנים - טוענים מקלב וחבריו להצעת החוק.

רוטציה על תנאי

זה היה בדיוק לפני שנה: רעמי התופים של מערכת הבחירות לראשות העיר ירושלים, נדמו. קול דממה דקה ורעש של אכזבה מעיקה, נשמעו בחוצות הר-חוצבים. טעמו של ההפסד החרדי הצורב, הורגש היטב בפיו של כל חרדי (כמעט). כולם הבינו שזה הזמן לקפל ציוד, ללכת הביתה בשקט וללקק את הצלקות הפנים-ציבוריות שנותרו למזכרת.

חברי המועצה החרדיים שנבחרו במערכת הבחירות המטורפת הזו, הבינו כבר למחרת הבחירות, שלא זו העת לחשות וללקק פצעים. צריך לראות מה ניתן להציל, איזו תועלת ניתן בכל זאת להפיק, ואלו עצמות ניתן לקבל מראש העירייה החילוני שנבחר על גלי התבוסה החרדית.

הם נכנסו למשא ומתן מהיר, והחלו להתמקח על התמורה לכניסתם לקואליציה. בסופו של דבר נחתמו ההסכמים בין סיעות יהדות התורה וש"ס, לבין הקואליציה בראשות איש ההיי-טק שהחליט יום אחד להיות ראש העיר הגדולה. החליט וניצח.

ההישגים לא היו רבים. הם היו דלים ומצומקים. אבל לפחות הבטחות ניתנו. לא שיש מה לעשות עם מלאי גדול כל כך של הבטחות עתידיות, אבל בנתוני פתיחה גרועים שכאלה, גם הבטחות הן משהו.

אחת ההבטחות הללו, שניתנו על ידי ברקת ערב כינון הקואליציה העירונית, היתה שבמידה והחוק יאפשר להוסיף סגנים נוספים לראש העיר, הרי ששתי הסיעות החרדיות תקבלנה כל אחת סגנות נוספת. לו היתה יהדות התורה מקבלת שתי משרות סגן כבר במוצאי הבחירות, היה נחסך כאב ראש גדול ומתח פנימי רב.

לעת עתה, התקבל הסכם רוטציה בין יצחק פינדרוס ליוסי דייטש, האומר שבחצית הראשונה של הקדנציה יכהן פינדרוס כסגן, ובמחצית השנייה ייטול ניציג שלומי אמונים, יוסי דייטש, את הסגנות הנחשקת.

כל אותה העת, נשפו נציגי המועצה בעורפיהם של הח"כים החרדיים, שיקדמו את נושא החקיקה ויוסיפו תקנים נוספים למשרת סגן ראש עיריית ירושלים.

תרומה ל'שלום הבית'

לפני שבועיים, עלה החוק להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה, כפי שמחייב הנוהל הקיים בכנסת לגבי הצעות חוק פרטיות. אלא שהקואליציה נרדמה בשמירה, והחוק נכשל.

מה עשה מקלב? הוא גייס את השר יעקב מרגי, חבר ועדת השרים לענייני חקיקה, וביקש ממנו כי יגיש ערר לוועדת השרים. בתור שר בממשלה המכהן כחבר ועדת השרים לחקיקה, מוסמך מרגי להגיש ערר לוועדה ובכך למשות מהמצולות הצעת חוק שנפלה בוועדת השרים. "זה משתלם גם לכם, סיעת ש"ס", הזכיר מקלב למרגי. מרגי עשה את המצופה ממנו, ביום ראשון האחרון, עלתה ההצעה שוב לוועדת השרים.

לאחר דקות של מתח ודרמה, נשמו הח"כים החרדיים לרווחה: הצעת החוק עברה. זה לא קרה בקלות: מקלב ועוזריו התאמצו לנענע את ח"כי הליכוד ולהקיצם מתרדמת החורף שהם מיהרו להיכנס אליה. בסופו של דבר הוכתרו המאמצים בהצלחה.

היום הובאה הצעת החוק להצבעה טרומית במליאת הכנסת, וכאמור, זכתה לרוב מכריע. אם ההצעה תעבור את שלושת משוכות ההצבעה, הרי שהצעד יתרום לשלום הבית הפנים-חרדי בעיריית ירושלים, ואף יהיה בבחינת נחמה פורתא לנציגים בעירייה, המתהלכים מזה שנה במסדרונות העירייה, כשפניהם קודרות ועיניהם כבויות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}