י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

החריגים, או: חרדים בבצפר

גם זה קורה: חרדים לומדים בבית הספר של איגוד חברות הפרסום בישראל. לא, אין קבוצות נפרדות • אז איך חרדים הגיעו ללמוד בבצפר שבנמל תל אביב, ומי שלח אותם מיד לוועדת בירור מיוחדת?

פרסום. צילום אילוסטרציה
פרסום. צילום אילוסטרציה



כניסה לאתר האינטרנט של 'הבצפר' - בית הספר של איגוד חברות הפרסום - מספיקה כדי להבין מה קורה שם בפנים, גם בלי לבוא לבקר. אבל החיים נוטים להפתיע.

"כשפניתי לבצפר דרך האתר, רשמתי שאני חרדי", מספר ירוחם אסטריכר, או-טו-טו תקציבאי ואיש יח"צ במקאן מגזרים. "הם חזרו אלי והבהירו שהמקום חילוני לגמרי, הן באופי והן בתכנים. אהבתי את הגישה שלא מנסים למשוך אותי בכל מחיר".

מקורס התקצביאות האחרון שלפתי את שניאור רוזן וירוחם אסטריכר, לספר לעולם מה יש שם, בעצם, בבית הספר של איגוד חברות הפרסום.

שניאור וירוחם היו החרדים היחידים בקבוצה של 21 תלמידים.

"חרדי בכזה מקום הוא סוג של שגריר"

שניאור: "במהלך השנים האחרונות עסקתי ביחסי ציבור ופרסום באופן לא ממוקצע. פגשתי בעולם מרתק מעניין ורחב ורציתי להעמיק ולמקצע את הידע שלי בפרסום".

ירוחם: "אני עוסק כבר 7 שנים בניהול ושיווק. גיליתי כי עולם הפרסום משלב את שניהם בצורה יצירתית. ונוסף על כך הוא עולם יצירתי ומלא תוכן".

בין תשעה מסלולים, ירוחם ושניאור בחרו דווקא את מסלול התקציבאות וניהול הלקוחות. "איש הפרסום השלם ביותר", לפי הבצפר, וירוחם מסכים עם הקביעה הזו.

"למעשה, מסלול התקציבאות של הבצפר זהו מסלול משולב, תקציבאות ופלנינג, שיש בו גם המון קריאייטיב, כך שנוגעים בהכל, ואפילו יש שיעורים שקשורים ליח"צ", הוא אומר. "חוץ מזה, שיטת הלימוד בבצפר היא בעבודת צוות של כיתת התקציבאים / פלנינג עם כיתת הקופי".

שניאור: "על תקציבאים אומרים: 'ידו בכל ויד כל בו'..."

• למה דווקא... הבצפר?

שניאור: " חבר קרוב, שהוא סופרוויזר באחד ממשרדי הפרסום במגזר הכללי, המליץ לי בחום על הבצפר כמקום שהמרצים בו הם מאנשי הפרסום המובילים בארץ".

ירוחם: "בררתי אצל מספר ידידים מהתחום וכולם פה אחד המליצו על הבצפר ומבחינתי זה הספיק. כיום, אחרי שסיימתי את הלימודים, בכל מקום שאני מזכיר שלמדתי ב'הבצפר' אנשים עושים כבוד וכנראה שזה היה צעד נכון".

"הבצפר ממוקם בנמל תל אביב", אומר אבי קורנס, מנהל קורס תקציבאות ופלנינג. "יש אנשים שהמקום והאווירה תתאים להם, ויש כאלו שלא. התכנים מצד עצמם לא אמורים להיות פרובוקטיבים מלכתחילה, אך האווירה בבצפר היא אווירה חילונית. כמובן יש לזכור שגם במחלקות המגזרים במקאן ובטריו למשל, מדובר על עבודה בסביבה חילונית".

ירוחם: "כמעט כל מרצה אורח שהגיע והביא דוגמא מעולם תוכן 'לא ראוי' התנצל מיד בפני חובש הכיפה השחורה".

• היו תקלות?

ירוחם: "היו תקלות, אבל לעומתם היה רצון טוב וניסיון למנוע אותן. גם התקלות שכן קרו היו מחוסר ידיעה או תשומת לב, כמו למשל לימודים בליל פורים. אחר כך התנצלו והסבירו שלא חשבו שיש בעיה. אנחנו, החרדים, קיבלנו באותו ערב שחרור 'מטעמי דת ומצפון'...

"בחנוכה היתה חנוכיה עם נרות וכל הבצפר התאסף לשמוע ממני את הברכות, ממש כמו בטקסים רשמיים, ולענות "אאמןן" כדת וכדין. את הסופגניות הם אכלו בלעדינו... חודש לפני סיום הקורס התקשרו לברר אם י"ז בתמוז זה בסדר. בכלל השתדלו להתחשב, להבין והכי חשוב לשמוע כי כידוע כל חרדי בכזה מקום הוא סוג של שגריר".

שניאור: "חשבתי שאני החרדי היחיד... להפתעתי ולשמחתי, כאשר נכנסתי לראשונה לכיתת הלימוד, גיליתי תלמיד חרדי נוסף. התאקלמנו בצורה די טבעית. החברים הנוספים קיבלו אותנו בצורה מאוד יפה. אחרי הכל הם אנשי פרסום וגם העולם החרדי הוא עולם מעניין ודי נסתר מבחינתם".

בסופו של דבר, בסיום הקורס, הקבוצה של ירוחם ושניאור זכתה במקום הראשון.

ירוחם: "פרוייקט הגמר שלנו היה בשיתוף ACE. היינו קבוצה מגזרית: שני חרדים, דתי אחד, ואחת מסורתית. עבדנו על אסטרטגיה לקטגוריית הרחבת מוצרים, שהועברה אחר כך לטיפול כיתת הקופי. זכינו במקום הראשון!"

האסטרטגיה הגרועה של מנהל הקורס...

"כדי להתקבל למסלול תקציבאות ופלנינג, דרוש תואר BA", אומר אבי קורנס, "כל השאר, מופנים לועדת החריגים".

שניאור: "תנאי הקבלה הם תואר ראשון במוסד אקדמי. מנהלי הקורס כנראה יוצאים מנקודת הנחה שצעירים במגזר הכללי בעלי תואר הם צעירים איכותיים יותר. ועדת חריגים באה לתת אפשרות לכאלה שבגלל סיבות מסוימות עדיין לא למדו לימודים אקדמיים".

ירוחם: "מדובר במבחן בכתב, ניתוח של מספר פרסומות וראיון עם אבי קורנס, אליו התבקשתי לבוא מצוייד בשלוש פרסומות: אחת, בה האסטרטגיה טובה והביצוע לא; אחת בה הביצוע טוב והאסטרטגיה גרועה; והשלישית, מוצלחת משתי הבחינות. אחר-כך עוד התברר שאבי קורנס עצמו עמד מאחורי הפרסומת שבחרתי בתור אסטרטגיה גרועה..."

• קורס נפרד לחרדים, בתכנון?

אבי קורנס, מנהל קורס תקציבאות ופלנינג: "האמת היא שזה נושא שלא נבדק. אם יהיה ביקוש, הבצפר מוכן להרים את הכפפה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}