י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

"פרוש לקח הימור מיותר על גב הציבור"

אתר 'בחדרי חרדים', בשיתוף עם 'הכל בקול', מגיש פרויקט סיכום לציון שנה לבחירות • סגן ראש העיר: "האווירה במסדורנות העירייה - קשה" • "גדולי ישראל ישקלו האם ללכת בבחירות הבאות עם חילוני"

"פרוש לקח הימור מיותר על גב הציבור"

עוד ראיונות בפרויקט:

"מאיר פרוש היה המועמד הכי פחות טוב" • אברהם קרויזר, יועץ ראש העיר
"אני חייב להודות, ברקת מתנהג בהגינות" • דודי זילברשלג
"היינו צריכים להשאיר את לופוליאנסקי" • יהושע פולק
"אנו מתייסרים בחטא הגדול שעשו אלו שנתנו ידם להיבחר" • מנחם פרוש


הרבה אנשים מקנאים ביצחק פינדרוס. בעיקר מקנאים ב'מצנח הזהב' שקיבל, בדרכו לקומה השישית בכיכר ספרא. מראשות עיר השווה בגודלה לשכונה ירושלמית קטנה, ומניהול תקציב בן 95 מיליון ₪, עבר 'ילד הפלא' האדמוני של הפוליטיקה החרדית, לתפקיד ממלא המקום של ראש העיר הגדולה והחשובה בישראל.

קשה לומר שחברי הסניף הירושלמי של 'דגל התורה' קיבלו את פניו של פינדרוס בזרים של ורדים. הרבה חשבו עצמם למועמדים ראויים הרבה יותר. אבל אחר ההוראות מלמעלה, קשה למצוא מי שיערער.

בשיחות אוף-דה-רקורד, שומעים העיתונאים קובלנות רבות על מי שהוצנח להיות לראש עליהם, ללא תיאום מוקדם עימם. אבל עם המציאות קשה להתווכח. פינדרוס הוא הנציג החרדי היחיד שלא ניזוק מבחירתו של ברקת לראשות העיר, והוא מתרווח בכורסתו בקומה השישית בכיכר ספרא בנינוחות רבה.

את השנה הראשונה הוא מסכם כדרכו, בחדות ובעוקצנות, כמי שכבר סימן את מטרתו הבאה בדרך לצמרת.

• אנחנו נמצאים שנה אחרי הבחירות הסוערות - הבחירות שכמעט פילגו את הציבור החרדי. את גרורותיהם אנחנו סופגים עד היום. יהושע פולק אמר, כי ההתמודדות הייתה מיותרת ולופוליאנסקי היה צריך להישאר בתפקידו. איך אתה מסכם את השנה שאחרי הבחירות?

"אני חייב להסכים עם קודמי. ההתמודדות הייתה מיותרת", קובע פינדרוס. "לקחנו הימור מיותר על גב הציבור. לראשונה אחרי 20 שנה נבחר ראש עיר לא על-ידי הציבור החרדי בירושלים, ובלי שיתוף פעולה עם הציבור החרדי בירושלים, וזה נותן את אותותיו ללא ספק".

• כמי שמשמש כסגן ראש העיר, אנחנו שומעים תושבים ועסקנים שהיו להם קשרים טובים בעירייה - בוועדת איכלוס ובנייה, או בגני הילדים או בשכונות המתחרדות - יש הרגשה זרה ולא נוחה במסדרונות העירייה כלפי החרדים. האם גם אתה מרגיש כך?

"אני לא הייתי אומר כך", מתגונן סגן ראש העיר. "יש תחושה שהשלטון עבר ידיים. בכל 20 השנים האחרונות, זה היה ראש עיר שנבחר בהצבעה של הציבור החרדי, או בהסכמה שבשתיקה של הציבור חרדי, ואפילו 30 שנה אחורנית, היתה מן הבנה עם טדי קולק ששמואל שינזון או מאיר פרוש מעמידים רק מועמדות וירטואלית. ולכן התחושה היום גורמת לבעיה פוליטית ובעיה באווירה.

"מצד שני, אין ספק שראש העיר הנוכחי עושה המון מאמצים, לפעמים עד גבול שאפילו אני מתפלא עליהם, בשביל לדאוג לצרכי הציבור החרדי. אבל האווירה אכן אווירה קשה".

• דווקא בעניין זה שומעים שפינדרוס הוא הסגן החרדי היחידי שעומד בפרץ ומגונן על ניר ברקת?

"א. לא נראה לי. עד כמה שידוע לי, כל חברי המועצה החרדיים, יש להם יחסים מצוינים איתו.

"ב. המעשים הן עובדות: ברקת עומד לימין החינוך העצמאי והתורני, מול עתירה של התנועה הרפורמית בנושא. כמו כן, עיריית ירושלים לקחה על עצמה את האחריות בנושא הבינוי - מה שלא היה עשרות שנים. זו גם עובדה שנפתחו כל גני הילדים, שנפתרו כל הבעיות בקרית יובל על-ידי העיריה, על-ידי ראש העיר אישית. לא 100 אחוז מהבעיות נפתרו, אבל זו לא שאלה של מגונן או לא מגונן.

"דבר שני", ממשיך פינדרוס, "יש דברים שאנשים לא מודעים להם: לפני שנה, מישהו התמודד בירושלים כשהסקרים לא ניבאו לו סיכויים רבים לנצח. בסופו של דבר, כפי שהסקרים הראו, מישהו אחר ניצח. והוא ראש העיר, לטוב ולרע, ל-4 השנים הקרובות. ולכן, כל התנגחות והסבר שהוא לא חרדי לא יעזרו. כולם יודעים זאת, כי הוא גם לא מנסה להיות חרדי.

"השאלה היא מהו תפקידנו כאן. אני חושב שתפקידנו לעבוד עם ראש העיר שנבחר. להפתעתנו, ראש העיר עובד איתנו ומשתף פעולה איתנו ומוביל דברים ביחד. וזה שאנשים בוועדת תכנון ובניה סובלים בירושלים - גם לראש העיר זה מציק.

"האם צריך לעשות עוד כדי לפתור את זה? - עושים וצריך להמשיך לעשות; האם אנשים לא נפגעים בארנונה? - נפגעים. רק לפני שבוע עברה החלטה במועצת העיר, שהקימו ועדה מיוחדת בה יהיו יוסף דייטש וישראל קלרמן בנושא הארנונה. אין ספק שבגלל האווירה שנוצרה, אנשים פרטיים ניזוקים. אבל מכאן ועד להאשים את ראש העיר- הדרך רחוקה.

"אנחנו מכירים טובה לראש העיר, שעומד מול אותו היועץ המשפטי שעמד לצדו ב-5 השנים האחרונות כיו"ר האופוזיציה. הוא עומד היום ונלחם נגדו. הוא העביר החלטה בניגוד לדעתו בנושא החנוך העצמאי. מנהל ישיבות אין ספור, לפחות אחת לשבוע שבועיים, בנושא החינוך החרדי ונושא כתות ובינוי. אתה יודע מה? אני שמח שעל זה מאשימים אותי".

• לא נסחפת קצת בהגדרה שראש העיר עומד בפרץ למען הציבור החרדי? בכל זאת לא התאוששנו עדיין כל-כך ממשבר חניון קרתא, ויחד עם זאת נראה שראש העיר נוקט עמדה ברורה?

"בנושא החינוך החרדי, אני אומר לך בצורה חד משמעית וברורה: ראש העיר עומד בפרץ למען שוויון בציבור החרדי בנושא החינוך, בצורה בלתי רגילה. אני קצת מכיר את הנושאים האלו. אני מוכן גם להכנס לפרוט כל נושא ונושא.

"גם בנושא התקציב של החינוך החרדי וגם בנושא הבינוי - לראשונה העיריה לקחה אחריות בנושא, וגם בנושא ההחלטה של החינוך העצמאי ומעין החינוך התורני. כל העיריות בארץ באו ללמוד בירושלים את ההחלטה, שהיא בניגוד לדעתו של היועץ המשפטי לעירייה. לא אמרתי שהוא לא פתח את חניון קרתא, אבל בנושא החינוך החרדי - חד משמעית: הוא עמד בפרץ לטובת הציבור החרדי".

• האם להערכתך מאיר פרוש יתמודד שוב?

"א. לפי ההסכם, בבחירות הבאות אמור להתמודד מועמד מטעם דגל התורה, ולא מאגודת ישראל. אז אם מדברים על התהליך המוזר שקרה בקדנציה האחרונה, זה מה שאמור לקרות גם בקדנציה הבאה.

"יחד עם זאת, אין לי ספק שגדולי ישראל, שהפעם הביעו את אי שביעות רצונם מהליכה על הימורים, ישקלו את ההימור ויכריעו האם לקחת הימור כזה או לחבור למועמד חילוני ולהגיע איתו להסדר בשביל לשמור על זכויות הציבור החרדי. כי ההימור הוא מדי גדול".

• אם מדברים על גדולי ישראל, גם לפרוש היו בזמנו את גדולי ישראל?

"יכול להיות. רק שהיום זה בידי דגל התורה, וגדולי ישראל של דגל התורה הביעו הפעם את דעתם בצורה מאוד קשה על הנושא של לקיחת הימור. אין לי ספק ששוב ישקלו האם יש מקום לקחת הימור או עדיף לחבור למועמד חילוני. ודיה לצרה בשעתה".


________________
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}