י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

"החטא הגדול של אלו שנתנו ידם להיבחרו"

אבי העסקונה, מנחם פרוש, בראיון רושף אש: "מי שלא בחר במאיר צריך לתת את הדין" • "את המבשר הקמנו כתשובה לאלה שהכשילו אותנו בעירייה. הוא העיתון המוביל ביותר" • פרויקט מיוחד

"החטא הגדול של אלו שנתנו ידם להיבחרו"



עוד ראיונות בפרויקט:

"מאיר פרוש היה המועמד הכי פחות טוב" • אברהם קרויזר, יועץ ראש העיר
"אני חייב להודות, ברקת מתנהג בהגינות" • דודי זילברשלג
"פרוש לקח הימור מיותר על גב הציבור" • יצחק פינדרוס
"היינו צריכים להשאיר את לופוליאנסקי" • יהושע פולק


בליל שבת שעברה מלאה שנה ללילה הדרמטי בהר חוצבים, ה'לילה הלבן', שסיומו, עבור המוני הפעילים, היה שחור משחור.

די לעצום מעט את העיניים ולהיזכר בהמוני הפעילים המשולהבים שעמדו תחת מטה 'יהדות התורה', והחניקו בגרונם צחוק גדול למשמע חיקויו של אבא טורצקי, שהתגייס להעלות את מפלס מצב הרוח השפוף.

צעירי הצאן, להם היתה זו מערכת הבחירות הראשונה בה נטלו חלק פעיל, שמו את מבטחם בדודי זילברשלג, שהבטיח להם בקול רם ובמגאפון מאולתר, שהלילה יסתיים בניצחון מובהק לאיש שהבטיח על גבי הסטיקרים שירושלים אוהבת אותו.

ככל שעברו השעות התברר כי ירושלים אולי אוהבת את האיש, אבל בהחלט לא הצביעה בעדו. מתברר שהירושלמים יודעים להפריד בין אהבה לפתקה. הזקן המצויר נרמס תחת רגלי מאות הפעילים השבורים, שחזרו לאחר לילה ארוך לתפילת נץ בהיכלי הישיבות.

את המפלה הכואבת בחרו במטה יהדות התורה להפנות כלפי גורמים בתוככי המגזר. הסיעה המרכזית, ששמה לעצמה מטרה להכשיל את מאיר פרוש בדרכו לראשות העירייה, הצליחה במטרתה. אך ההצלחה חזרה כבומרנג. עדרי הפעילים עבדו שעות נוספות בכדי להשחיר את פניהם של עמיתיהם מרחוב רלב"ח כשולי קדירה.

לאחר שנה, דומה שהמאבק על דעת הקהל הצליח.

הגוראים הפסידו.

אתר 'בחדרי חרדים' בשיתוף עם קו המידע 'הכל בקול' יצא אחרי שנה לשוחח עם האנשים שעשו את מערכת הבחירות. הפרספקטיבה של הזמן אולי הקהתה במקצת את תחושת ההשפלה, אך הדוברים נשארו רהוטים ועקוצניים.

בסדרת ראיונות שקיימנו עם אנשי המפתח בבחירות לעיריית ירושלים, מתקבלת תמונה שמעלה מחשבות על חשבון נפש: האם ראוי היה לערוך את ההצרחה במועמדים ברגע האחרון? האם זו לא הסיבה בגללה נפל הציבור החרדי?

את סדרת הראיונות פתחנו בראיון עם זקן העסקנים החרדיים. מי שהוא לא במקרה אביו של המועמד החרדי לראשות העירייה - מנחם פרוש. פרוש, למוד הראיונות, עונה כהרגלו תשובות מדודות, ובגילו המופלג מרשה לעצמו לשלוח עקיצות מחודדות כלפי יריביו הפוליטיים.

מנחם פרוש. צילום ארכיון: בחדרי חרדיםצילום: מנחם פרוש. צילום ארכיון: בחדרי חרדים
מנחם פרוש. צילום ארכיון: בחדרי חרדים


"תעשו חשבון נפש"

• אנחנו שנה אחרי הבחירות בירושלים, והתוצאות כבר ידועות. ברקת עלה, ובנך מאיר הפסיד בקרב. כשוך חמת סערות חניון קרתא, איך אתה מסכם שנה אחרי הבחירות בירושלים - את ההפסדים, הניצחונות, ואת עיתון המבשר, שקם לאחר מכן?

"אני חושב שכל מי שמתמצא משהו במדינת ישראל יכול לקרוא את תוצאות הבחירות והכישלון של הבחירות. הקשר עם העיר, הקשר שלו עם החוגים שלנו, אנו מתייסרים בחטא הגדול שעשו אלו שנתנו ידם להיבחרו (של ברקת), אני לא חושב שיש הרבה מה להוסיף".

• היום, כשאתה מסתכל במבט לאחור, ההתמודדות של מאיר מול ניר ברקת, שלכאורה חזו ככה כל הסקרים, שינצח בפער גדול, לא הייתה מיותרת?

"קרה מה שקרה. אחוז מסוים שלא בחרו בראש עיר חרדי מטעם אגודת ישראל, צריכים לתת את החשבון על כך".

• מלכתחילה מה היה רע לנו בלופוליאנסקי שהיינו צריכים להכנס להרפתקאה המיותרת הזאת שעלתה לנו ביוקר?

"ביוקר לא ביוקר, אני לא יודע, אבל דבר אחד אני רוצה להגיד לך, להיבחר בשנית לא היתה אפשרות. משנחתם ההסכם שהוא לא ירוץ יותר, אז אין טעם להצטער על דבר שנקבע מלכתחילה".

• מה בעצם כל כך רע לנו כחרדים עם ברקת?

"בשבוע שעבר היו הפגנות נגד העירייה, גם בעיתונים החרדיים אנו קוראים בכאב גדול על מאבק השבת ומה שקורה בירושלים. מתי עשתה עיריית ירושלים פעולה כזאת להבעיר את ירושלים בגלל חילולי השבת".

• היום מדברים על פתרון חדש בקרתא שגוי ירכוש את החניון בכדי למצוא פתרון הלכתי לכל הבעיה הסבוכה הזאת. אחרי פרשת חניון קרתא, אתה סבור שהסטטוס-קוו בעיר נשבר?

"שלא התקבל מה שרצינו שיתקבל, שלא השגנו מה שרצינו להשיג, זה באמת כשלון. תשאל את האנשים הקרובים לעבודה בעירייה, הם יגידו לך".

• אני לא רוצה להתייחס למשפחת פרוש כאל מפלגה בפני עצמה, נקרא לזה שלומי אמונים. אחרי המאבק בירושלים והתוצאות שהיו ידועות, יחד עם זה הכישלון, אם אפשר לקרוא לזה כך, מה בכל אופן הרווח ששלומי אמונים הרוויחו מעבר לעיתון המבשר שקם בעקבות זה?

"המבשר הקמנו כתשובה מוחצת לאלה שהכשילו אותנו בעירייה. הציבור לא רצה את זה. עיתון שהוקם לפני פחות משנה והוא עכשיו צועד בראש כל העתונות החרדית".

• לסיום שאלה די ממצה שתעיד על הלך הרוח עכשיו, אחרי הבחירות. בפעם הבאה, בעוד כ-4 שנים, תדרשו שוב להתמודד בבחירות בירושלים?

"מה אתה רוצה לדעת עכשיו על דבר של עוד 4 שנים? עוד לא הספיקו לעשות את החשבון נפש על הכשלון הגדול בהיבחרו של ברקת. אז אני מציע לא לחשוב על מה יהיה אחר-כך".




תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 55 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}