י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

מה שהקבלנים לא רוצים שתדעו • מיוחד

הפרויקט על רמת בית שמש ג' באתר 'בחדרי חרדים' נמשך • בכתבה שלישית בסדרה נחשפים כל הפרטים: העיכובים, הבעיות הפנימיות, הקברים, והחילונים • שלא תישארו רק עם השמש • פרק שלישי

מה שהקבלנים לא רוצים שתדעו • מיוחד
הגולש 'מבט'



הפרויקט בהמשכים שרואה אור בימים אלו באתר 'בחדרי חרדים' אודות המכרזים לקראת הפרויקטים שיבנו ברמת בית שמש ג', גרר מאות תגובות. החשיבות בסקירת הנושא העומד בראש מעיניהם של אלפי סובלים ממצוקת הדיור, הוכיח כי הטיפול בנושא חייב להפוך לאינטנסיבי עד לפתרון מלא של שיכון עשרות אלפי זוגות חרדיים בדירות משלהם.

הפרק הבא יעסוק בסיכונים הרבים שעומדים לפתחו של מי שעומד ערב רכישת דירה בכלל, ודירה 'על הנייר' בפרט. הסיכונים הרבים שעומדים בפני רוכש דירה פוטנציאלי, מפורסמים לציבור מעת לעת. אלא שברמת בית שמש ג' ישנם סיכונים שהרוכש חייב ללמוד טרם ירוץ לאחד האולמות הבני ברקים על מנת לחתום על חוזה לרכישת דירה.

השורות הבאות מבוססות על שיחות עם קבלנים, חברי עירייה, ואישים נוספים המעורים עד לצווארם בפרויקט החדש.

קראו והיזהרו!




מונטג ברמת בית שמש גצילום: מונטג ברמת בית שמש ג
מונטג ברמת בית שמש ג'


זהירות, נוכלים!

הקורא הממוצע, שרואה מול עיניו שלל עמותות ויזמים המתמודדים במרכזים, יוצא מעט מבולבל ואינו יודע היכן באמת כדאי להשקיע את כספו בצורה בטוחה - מבלי ליפול עם חברה יזמית קיקיונית שאף אחד אינו יכול להבטיח כי היא אכן תבנה את הדירה בלי בעיות ומענות.

הרב משה מונטג, יו"ר וועדת תכנון ובניה בעיריית בית שמש, מציב כלל ברור: השקע את כספך רק בעמותה או יזם בעל נסיון בתחום זה. באם היזם הוא מישהו חדש שאינו מוכר כל-כך, שמור מרחק ממנו. הנימוק הוא פשוט: יזם או עמותה עם רזומה עשיר, לא ירשו לעצמם ללכת על עסקה לא בטוחה. הם לא יעמדו בסיכון את השם הטוב שצברו במרוצת השנים בעמל ויזע רב. הם אף יהיו מוכנים להפסיד פרויקט אחד העיקר לשמור על שמם הטוב, שחשוב לא פחות. נימוק זה תקף גם לגבי אישים להם רזומה עשיר בבניה וידועים באמינותם רבת המוניטין.

יזמים באתר המיועד. משמאל: מנחם כרמלצילום: יזמים באתר המיועד. משמאל: מנחם כרמל
יזמים באתר המיועד. משמאל: מנחם כרמל


זמן הבניה ועלותו לרוכש

רק לאחר שהמרכזים יסגרו, והקבלנים והיזמים ימסרו למשרד השיכון את הסכום שהם הניחו במכרז, ישלים המשרד בכסף זה את הפיתוח בכל הרמה. אבל שיהיה ברור: למרות שכבר נסגר חוזה מול קבלן מבצע שהוא אמור לעשות את הפיתוח, ולמרות שסגרו עם הקבלן על לו"ז מפורט שהוא אמור לסיים את הפיתוח בתוך כשנה, הדרך עדיין רחוקה.

מדוע, הנה התשובה. משרד השיכון הקצה תקציב מיוחד, לבקשתה של עריית בית שמש, חמישה מיליון שקלים עבור כלי עבודה מיוחדים שיבצעו את ראשיתו של הפיתוח ברמת בית שמש ג', זאת בכדי לבדוק האם יש שם קברים או סתם עתיקות. תהליך פיתוח זה לוקח יותר זמן מהרגיל. באם אכן יתגלו קברים, ויש חשש סביר לכך, התהליך ימשך יותר זמן ממה שחשבו בתחילה.

לפי הערכות של מומחים, הקבלן הראשון יקבל לידיו את המגרש לבניה רק בעוד כשנה וחצי. זמן הבניה הממוצע של בנין עומד על 18 חודש, זמן שכמעט אף קבלן לא עומד בו. בממוצע, בנייתו של בנין מושלמת בתוך כשנתיים. בקיצור, החלום יתגשם רק בעוד כארבע שנים, ועד אז אל תשכחו שיש לשלם במשך ארבע שנים דמי שכירות בכל חודש בממוצע של לפחות 2,000 שקלים. או במילים אחרות: למעלה ממאה אלף שקלים.

ההפגנה בעת הסיורצילום: ההפגנה בעת הסיור
ההפגנה בעת הסיור


שלל בעיות בדרך לבנייה

מספר חברי מועצת העיר בית שמש דורשים משר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס לבטל את המכרזים שהוציא המשרד, לשיווק קרקע לבנייה ברמת בית שמש ג', וזאת "בשל העובדה כי השר מתעלם מהחלטת המועצה לייעד את השכונה לציבור החילוני, הדתי לאומי והחרדי." כך לדברי חברי המועצה ששלחו מכתב לאטיאס, הטוענים כי "יש חשש כבד שהשר אטיאס מייעד את הבנייה החדשה לציבור החרדי בלבד".

קבוצה של חברי מועצת עיריית בית שמש שלחו מכתב לשר אטיאס באמצעות עו"ד דפנה הולץ-לכנר, ובו הם מאיימים לפנות לבית המשפט אם המכרזים לא יבוטלו.

לטענת שולחי המכתב, התעלם שר הבינוי והשיכון מהחלטה שהתקבלה על ידי מועצת עיריית בית שמש בחודש יולי האחרון, החלטה שלדבריהם עמדה בבסיס הסכמת העירייה למכרז. על פי החלטה זו: "שכונת רמת בית שמש ג' תחולק לשלושה חלקים באופן שכל שליש ייועד לאכלוס על ידי ציבור שונה (שליש עבור הציבור החילוני, שליש עבור הציבור החרדי ושליש עבור הציבור הדתי לאומי)", כתבו חברי מועצת העיר במכתב.

"בנוסף, במסגרת החלטת המועצה, הוקמה ועדה המורכבת מנציגי שלושת המגזרים, אשר מטרתה קיום דיון מול משרד השיכון, טרם פרסום המכרזים בכדי להתוות את מדיניות השיווק ואת אופי המכרז. התווית מדיניות השיווק על ידי כלל חברי הועדה הינה תנאי מקדים לעצם יצירת המכרז ומתן תוקף לו".

חברי המועצה מדגישים במכתב כי ידוע להם בבירור שפרוטוקול החלטתה של המועצה, מספרי המגרשים ומפה מצורפת של האתר עצמו צורפו להסכמי הפיתוח שנשלחו למשרד הבינוי והשיכון.

"מחדלים קשים אלו בהתנהלות משרדך" ממשיכים וכותבים חברי מועצת העיר לאטיאס, "בכל הנוגע לפרסום המכרז וכל מסמך רשמי הקשור בו, מהווה משום הטעייה קשה של ציבור הקבלנים העומדים להגיש את הצעותיהם למכרז ויש בו משום הפרת כוונותיה ופעולותיה של מועצת העירייה."

החברים דורשים מהשר "לפעול בדחיפות לביטול המכרזים במתכונתם הנוכחית, לזמן את הועדה לצורך קיום דיון מהותי באשר לאופי המכרזים ויישום החלטת מועצת העיר, ורק לאחר דיון כזה, לפרסם מכרזים מתוקנים בהתאם".




מחאות קולניות

המכתב שנשלח למשרד השיכון, הוא המפתח להבין את ההליכים הפנימיים העוברים על מליאת מועצת העיר בית שמש. הקואליציה העירונית מונה למעשה 13 חברים. אך הרוב במועצה הוא לא חרדי. מתוך מועצה שמונה 19 חברים, ישנם רק 9 חברים החובשים כיפה שחורה.

החברים החילונים והדתיים זועמים על ה'מחטף' שנעשה בעיר, והם זועקים כל העת כי יעשו כל אשר לאל ידם כדי למנוע את הבניה בעיר לציבור החרדי. די לראות את ההפגנות הסוערות שליוו את סיור הקבלנים בכדי להבין כי המצב בעיר רחוק מלהיות פשוט.

הסיכום המוקדם היה, כי הקבלנים שיגשו למכרז יגדירו מראש אלו חלקים מיועדים לציבור החרדי אלו לד"לי ואלו לחילוני, בפועל רוב הקבלנים מכריזים מראש כי הבניה תיעשה עבור הציבור החרדי בלבד, מה שמעורר את הזעם של נציגי החילונים והמפד"ל, שכבר הבטיחו כי יגשו לבג"ץ לערער על חוקיות המכרזים.באם אכן יוגש בג"ץ, הדבר יכול לעכב את הליך הבניה במספר חודשים.

ישנם צרות נוספות אותם מתכוננים חברי מועצת העיר, לגרום לקבלן הזוכה: לפני מספר שנים עבר בכנסת 'חוק שבס'. החוק שנועד לעזור לזוגות צעירים נתן לקבלנים אפשרות להוסיף יחידות דיור נוספות על מה שאושר בתב"ע, בתמורה לכך שיבנו דירות קטנות המיועדות לזוגות צעירים. חברי מועצת העיר כבר הבטיחו שלא יתנו אישור לחוק, מה שיגרום לקבלנים המוכרים דירות 3 חדרים, צרות צרורות.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי 9 חברי מועצה חתמו על מסמך שנועד 'להעיף' את יו"ר ועדת תכנון ובניה משה מונטג מתפקידו, באם תושג עוד חתימה אחת, נתבשר כולנו על הצרחה בעירייה. מי יתמנה במקומו אם וכאשר תושג החתימה העשירית? גם כאן צפיות הפתעות לא מעטות, אך בל נקדים את המאוחר.

כך או כך, אם אתם עומדים בפני הרשמה לאחת הקבוצות, המתמודדות במכרז, זכרו: על הפרק עומדים קברים פוטנציאלים, חברי מועצה לעומתיים, בג"צים שיוגשו, ועוד בעיות מבעיות שונות.

אם לאחר הבירור, החלטתם לרכוש דירה, אין ספק שבאם התוכניות יצאו אל הפועל בזמנם, הרי שמדובר בעסקה מצוינת.

העיקר שיהיה בהצלחה!

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}