י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

היסטוריה בלעלוב: שבת שכולה הכתרה

שלושת בניו של האדמו"ר מלעלוב זי"ע, יוכתרו בשבת הקרובה לממשיכי-דרכו. ההכתרה הרישמית תיערך במהלך קבלת השבת. בליל שבת, יופיעו שלושת האחים ל'טיש' משותף • שלושה מלכים וכתר אחד

שלושת אדמור''י בית לעלוב. מימין לשמאל: רבי אליהו, רבי אהרן ורבי יעקב. צילום: כל העולם כולו
שלושת אדמור''י בית לעלוב. מימין לשמאל: רבי אליהו, רבי אהרן ורבי יעקב. צילום: כל העולם כולו



השבת הקרובה, פרשת לך-לך, תיזכר כאחת השבתות ההיסטוריות בעולם החסידי בכלל, ובדברי-ימיה של חסידות לעלוב לדורותיה בפרט: שלושת האדמו"רים החדשים, בניו של האדמו"ר רבי שמעון נתן נטע מלעלוב זי"ע, יישבו על הכסא שהותיר אביהם, ויוכתרו בפועל כאדמו"רי בית לעלוב המאוחדת.

כזכור, בליל יום הכיפורים האחרון, התעטפו חסידי לעלוב הלם כבד: דקות לאחר תפילת 'כל נדרי', שבק האדמו"ר מלעלוב חיים לכל חי. ללא הודעה מוקדמת, וללא מחושים מוקדמים. כך, בטבעיות, כמי שעובר מעולם לעולם, היתה הסתלקותו הפתאומית.

בימי השבעה לפטירתו של האדמו"ר, התכנסו זקני ובכירי החסידות, ביניהם הרב שמחה קרקובסקי, איש אמונו של הרבי המנוח, והגרי"ד גרוסמן, תלמידו הנאמן - ודנו בכובד ראש בשאלה הגורלית: מי יהיה זה שימשיך את דרכו של הרבי ויקבל לידיו את שרביט הנהגת הקהילה.

שלושה מועמדים עמדו על הפרק, הלא הם שלושת בניו של האדמו"ר. כל אחד ראוי לאותה איצטלה. הבחירה היתה קשה. היה ברור, שכל החלטה שתתקבל, תגרור התנגדות מצד תלמידיהם של יתר האחים, כי כאמור, כולם ראויים לכך. מאידך, הרבי לא הותיר צוואה מפורשת בעניין, מה שהקשה על ההחלטה.

ישבו ודנו חשובי החסידות, עד שהגיעו לכלל החלטה דרמטית ונדירה: כולם יוכתרו לאדמו"רים. החסידות תישאר אחידה ומגובשת, הקהילה תישאר בשלמותה, ובראשה יעמדו שלושת האחים בשווה.

ההחלטה חסרת התקדים, שנחשפה לראשונה באתר 'בחדרי חרדים', התקבלה בהפתעה גמורה. לתופעה שכזו, של שלושה אדמו"רים העומדים בראש חסידות אחת, אין אח ורע בהווה, ואין לזה תקדים בהיסטוריה החסידית בכללותה.

פנו אפוא ראשי הקהילה לשלושת בניו של האדמו"ר זצ"ל, והודיעו להם כי החסידים מבקשים ששלושתם ייטלו את שרביט ההנהגה ויוכתרו לאדמו"רים. בכור הבנים, רבי אליהו עזריאל, ימשיך להנהיג את בית המדרש של אביו בשיכון ה' בבני-ברק. השני, רבי אהרן, תושב ארה"ב, שרוב החסידים רואים עצמם כמקושרים אליו, יעביר את מרכז החסידות לעיר בית שמש, ואילו צעיר האחים, רבי יעקב יצחק, ינהל את החצר בירושלים, ויישב במזרחו של בית המדרש שברחוב בהר"ן בירושלים.

בחסידות לעלוב קיוו, כי ההחלטה תהיה מקובלת על כולם, ולא יהיה בקרב החסידים מי שינסה לפצל את הקהילה המגובשת. פיצול היה קורה רק במידה ואחד האחים היה מבקש בעצמו לפצל את עדת מרעיתו. כצפוי, תסריט כזה לא התרחש, ולכן תישאר החסידות מאוחדת, כאשר שלושה אחים חולקים יחדיו את ההנהגה, מנחים אותה בצוותא ועומדים בראשה באופן משותף.

ממשיכי-דרכו. תמונתו האחרונה של האדמור מלעלוב זיצילום: ממשיכי-דרכו. תמונתו האחרונה של האדמור מלעלוב זי
ממשיכי-דרכו. תמונתו האחרונה של האדמור מלעלוב זי


שלושה כסאות, שלושה 'סטנדרים'

שלושים ימי האבל הכבד עומדים לקראת תומם, וכעת הגיע הזמן ליישם את ההחלטה. על פי מה שנהוג בשושלת לעלוב, הכתרת ממלא-המקום נעשית ביום השלושים להסתלקות. יום השלושים יחול בי' בחשוון, וההכתרה הרשמית, על פי מה שמתוכנן כעת, תיערך מיד בשבת הסמוכה, שבת פרשת לך-לך.

ועדת ההיגוי של החסידות, יושבת בימים אלה ומתכננת את הליכי ההכתרה. על פי המתוכנן, לקראת השבת הקרובה יוזמנו כל חסידי לעלוב, מכל רחבי הארץ, ל'שבת התאחדות', בראשות שלושת הבנים. במהלך השבת, יתרחשו אירועי ההכתרה, ושלושת הבנים יישבו ראשונה במלכות בית לעלוב.

כשהם לבושים בגדי חג ואפופים תחושה של שותפות היסטורית קדושה, יקדימו החסידים בערב שבת את בואם לבית הכנסת שבשיכון ה' בבני ברק. לפני קבלת השבת, תתקיים ההכתרה הרשמית, כאשר זקני החסידים יכריזו על ההכתרה.

שלושה זוגות של כורסאות מפוארים ו'סטנדרים' מכובדים, הוזמנו כבר על ידי הנהלת החסידות. העמודים וכסאות הכבוד, יוצבו מימין לעמוד התפילה של שליח הציבור, וייועדו עבור שלושת האחים, הבכור כבכורתו והצעיר כצעירותו. לאחר מכן, יתקיים ריקוד נרגש, בו ישתתפו כל החסידים בראשות האחים האדמו"רים, לכבוד המאורע ההיסטורי.

סעודות השבת, ייערכו בצורה משותפת ומאוחדת. כל חסידי לעלוב יתאספו באולם סמינר גור הסמוך, שם תתקיים סעודת השבת ברוב-עם.

במהלך הסעודה, לקראת הזמר 'כל מקדש', ינהרו מאות חסידים ואלפי סקרנים, אל האולם בו יתקיים 'טיש' הבכורה ההיסטורי. שלושת האחים ייכנסו אל ההיכל, ויתפסו את מקומותיהם בראש השולחן. העליות לתורה ושאר הכיבודים שכובד בהם אביהם, יתחלקו בין שלושת האדמו"רים במשותף.

במהלך השבת, יישאו זקני החסידים דרשות, לזכרו של הרבי המנוח, ואף ידברו בגודל המעמד, בו ממנים עליהם חסידי לעלוב את ראשיהם, מתוך אחדות מרהיבה ונדירה, שאיש לא האמין תחילה כי תצא אל הפועל.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי קהל רב, הן מחסידות לעלוב והן ממעגל אוהדיה החיצוני, צפוי לשהות בבני-ברק לאורך השבת ההיסטורית, על-מנת ליטול חלק באירועי ההכתרה.








תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}