י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

תושב י-ם? יעזרו לך רק פעם בשבוע

סאגת העזרה בעיריית ירושלים מקבלת תפנית: המבקרת העבירה מסמך המגדיר את סמכויות חברי העירייה ועוזריהם • המסמך הדרקוני, הנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים', מגביל את פעילות העזרה למינימום

תושב י-ם? יעזרו לך רק פעם בשבוע

היועץ המשפטי של עיריית ירושלים, עורך הדין יוסי חביליו, ממשיך להכות בציבור החרדי ובנציגיו, והמכה האחרונה אותה הנחית על נציגי המפלגות החרדיות, והתפרסמה לראשונה באתר 'בחדרי חרדים', מעקרת דה-פאקטו את סמכויותיהם של כל נציגי הציבור היושבים בכיכר העיר.

סוד גלוי ומפורסם בעיר ירושלים בפרט, וברחבי הארץ בכלל, היא העזרה אותה מעניקים חברי מועצת העיר לבוחריהם. העזרה מתבצעת, בדרך כלל, במאור פנים, והחברים לוקחים עוזרים מיוחדים על מנת שיסייעו להם לטפל בעומס הבקשות.

כל מי שנתקל בבעיה בארנונה או לחילופין בהרחבת בניה, מכיר את הדרך העולה אל משרד הנציג, שם הוא מתנה את כאבו, זוכה לאוזן קשבת, ולעיתים קרובות גם לפתרון. הנציגים החרדים, שחלק ניכר מיומם מוקדש להגשת עזרה לציבור הרחב, נשלחים על דעת כך לשרת במועצת העיר - והיה אף מי שהפך בזכות עזרתו לציבור לחבר כנסת מן המניין.

ולשם מה ההקדמה?

ובכן, היועץ המשפטי של העירייה ראה את מפעל העזרה שקם לו מתחת עינו הפקוחה, והדבר לא מצא חן בעיניו, בלשון המעטה.

במכתב חריף שהוציא היועץ המשפטי, הוא מורה לחברי העירייה ולעוזריהם, לחדול באופן מידי מהגשת העזרה אותה הם מעניקים לאזרחים. לטענתו, העזרה המדוברת מפלה בין התושבים, ואין לה מקום מבחינה חוקית.

ולמי שלא הבין, ממשיך חביליו ורומז, כי לפי החוק אסור לנבחר ציבור לקבל טובת הנאה עבור מעשיו, ומי שיקבל טובת הנאה מסתכן בפלילים. התוספת הלא מובנת באה לרמז, כי חביליו לא רואה בעזרה אותה מגישים נציגי הציבור לתושבים, מפעל חסד, אלא לדעתו העזרה מתבצעת בעד תשלום שניתן לנציגים. הוא ממשיך ומזהיר כי מי שיקבל טובת הנאה - יועמד לדין פלילי.

מי שמכיר את המערכות בעיריית ירושלים יודע שבין אזהרתו של חביליו למציאות היום-יומית, ההקשר הוא אפילו לא דמיוני. כל נציגי הציבור החרדיים הגיעו לעירייה לאחר שהוכיחו במשך שנים ארוכות כי הם באים על מנת לעזור לקהל, וזאת שלא על מנת לקבל פרס. האיומים המוסווים שמשחיל חביליו במכתב האזהרה, נופלים על אוזניים חפות מהמעשים המיוחסים להם.


בשבועות האחרונים מאז פורסמה הידיעה, עשתה הנציגות החרדית קילומטראז' לא קטן. ההתרוצצות בין לשכת היועץ המשפטי ללשכות הממוקמות בקומה השישית בכיכר ספרא, אולי גרמה להם להשיל אי אלו קילוגרמים מהכרס שהולכת ומתעבה לקראת ימי החורף ההולכים וקרבים. אבל התקדמות אמיתית בנושא העזרה לציבור, לא הושגה.

מי שעמד מאחורי הקלעים של הפעילות הציבורית בנושא הוא בחור צעיר ונמרץ בשם דודי מילר המכהן כמזכיר סיעת 'יהדות התורה' בעיריית ירושלים. מילר, שזוהי לו הקדנציה הראשונה בתפקיד, כבר הוכיח כי למרות גילו הצעיר עתידו עוד לפניו, ופרויקט שנלקח על ידיו מטופל במהירות וביסודיות.

מילר גייס את חברי המועצה: שלמה רוזנשטין יוסי דייטש וישראל קלרמן, בכדי לבטל את רוע הגזירה, והללו פעלו במרץ מול הלשכות המשפטיות על מנת להחזיר עטרה ליושנה, ואת העזרה לתושבי הבירה.

אז בשורה אולי אין, אבל התקדמות הושגה: במכתב שנשלח על ידי מבקרת העירייה שלומית רובין, שצפוי לקבל את אישורו של היועץ המשפטי – יוסי חביליו נכתב, כי יש להסדיר את פעילותם של חברי המועצה ועוזריהם. לטענתה, החוק לא מפרט את סמכויות חברי העירייה ונוצרה לאקונה שמאפשרת לחברי העירייה לפעול בסמכויות לא להם. המכתב שנחשף במלואו באתר 'בחדרי חרדים' בא להסדיר את סמכויות החברים, אך מצמצם משמעותית את הכח שהיה בידהם עד לאחרונה.

בין הייתר נכתב במכתב: "למותר להדגיש כי בהתאם לכללי ניגוד העניינים של נבחרי הציבור ברשויות המקומיות, קיים איסור על חבר מועצה לייצג בפני העירייה את קרובו או אדם או גוף שיש לו איתו במישרין או בעקיפין קשרים עסקיים. כמו כן אסור לחבר המועצה לדרוש תמורה כלשהי עבור טיפולו בעניינו של תושב או בעניינו של גוף מסוים.

"פנייתו של חבר המועצה תיעשה בכתב תוך ציון נושא הפגישה. אם הבקשה היא לקביעת פגישה, יצוין נושא הפגישה בכתב.

"על חברי המועצה ועוזריהם להימנע בצורה מוחלטת מפנייה ישירה לעובד עירייה שלא בדרך שהתוותה לעיל.

"עוזריהם של חברי המועצה יהיו רשאים לפנות במקרים דחופים וחריגים גם למנהלי מחלקות פעם בשבוע בין השעות 09:00 ל-12:00 ביום שבו אין קבלת קהל".

גורם חרדי בכיר בעירייה אומר: "המסמך שיאושר הערב על ידי היועץ המשפטי יוסי חיבליו הוא הרע במיעוטו. במסמך נכתב כי הנהלים ייבחנו במשך 90 יום, כשלאחריהם ידונו שוב במחלקות המשפטיות. אנחנו מקווים להמשיך את הפעילות עד להסדרת פעילות עוזרי הנציגים בצורה מלאה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}