י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

האיום: אין משכורת? הרבנים שובתים

בתו של הגר"ע יוסף יוזמת מהלך מהפכני בתחום הרבנות: רבני ערים יתאגדו יחדיו וינוהלו על ידי ההסתדרות. האיום: אי נתינת משכורות תשבית את המשק. הרבנית צ'יקוטאי: "אבא עודד את העניין"

ישבתו? רבני ישראל
ישבתו? רבני ישראל

"רבותיי, לא עוד". זה היה המסר הנחרץ והתקיף שיצא מאולמי 'הדר דימול' ברמת-גן במהלך כנס ראשון מסוגו, שישליך על מצבם של רבני ישראל, ועשוי להיטיב עם מעמדם.

מזה שנים, עולה נאקתם של רבני ישראל השמימה. הלנות שכר, קיצוץ התנאים וחוסר התחשבות במעמדם- כל אלה נחשבים עבור רבים מהרבנים, לחם-חוק. נוח להם, לרשויות, לקפח את שכרם של הרבנים, להפחית את שכרם ולעכב את כניסת המשכורת החודשית לחשבון הבנק המצומק.

פה ושם, כאשר רב אמיץ וקצת נאיבי ניסה להיאבק על תנאיו שלו ושל עמיתיו הסובלים- נתקל בתנודות ראש מביעי רחמים. מה יעזרו צעדיו הדרמטיים, למול מערכת משומנת שאינה רואה את צרכיו כדבר חשוב שיש לספקו. הרי רב בישראל לעולם לא יכול לצאת לשביתה ולהפסיק להשיב לעם דבר ה' זו הלכה.

וכך הלך מעמדם של הרבנים ונשחק, הלך ודעך, עד כי ישנם רבים הלועגים לרבנים המתמודדים לתפקידים רבניים שונים, ומתלחששים מאחורי גבם: הנה עוד אחד שהולך להיות פראייר, הנה עוד רב שהולך להפוך מטרה לחיצי חוסר ההתחשבות של הרשויות.

והנה, היום (ה) בצהריים, חלה תפנית דרמטית: כמאתיים רבני שכונות וערים גדשו את אולמי 'הדר דימול' ברמת-גן והחליטו: חוברים להסתדרות.

לא צריך לשאת בכיס כרטיס של חבר הסתדרות, בכדי להבין את משמעות הצעד: חבירה להסתדרות העובדים הלאומית, פירושה השבתה מוחלטת של אגפים שלמים מעבודה. רבני ישראל ישבתו, בגבולות האפשריים, על כל ניסיון של פקיד ברשויות להתחכם ולעכב את שכרו של רב בשכונה צפונית בדימונה. הצטרפות לגוף החזק והמאוגד הזה, משמעותו, שעל כל הלנת שכר קטנה תסער המדינה.

ישב הרב שמעון אלמליח, רבה של נשר, והגה, יחד עם עוד כמה מעמיתיו הרבנים, תוכנית מקיפה: יבואו כל רבני ישראל ויישבו תחת כפיפה אחת, ויחליטו: אנחנו מאוגדים. מצוקתו של רב פלוני ביישוב פלמוני, היא בעייתם של כל רבני ישראל. 'כוחנו באחדותנו', אמר הרב אלמליח, והחל להוביל את יוזמת ההתאגדות.

איך פונים להסתדרות העובדים הלאומית? אצל מי יוכלו הרבנים למצוא אוזן קשבת למצוקתם? מי יסביר לבכירי הארגון את גודל המצוקה? עם שאלות אלו התמודדו הרבנים מובילי היוזמה.

ואז נפל האסימון. 'אחות לנו בבית ההסתדרות', התפייטו כמה מהרבנים. אחת הדמויות החשובות בהסתדרות העובדים, היא לא אחרת מאשר רבקה צ'יקוטאי, בתו של הגר"ע יוסף. הרבנית צ'יקואטי היא רעייתו של הרב יעקב צ'יקוטאי, מרבני העיר מודיעין. הרבנים פנו אליה. הרבנית צ'יקוטאי, החברה בהנהגת ההסתדרות, שמעה את נאקת הרבנים, והחליטה לפעול.

בראיון ל'בחדרי חרדים', נשמעת הרבנית צ'יקוטאי כמי שהנושא בוער בעצמותיה. "הרבנים הם חוד-החנית של הציבור. הם המנהיגים אם מקפחים אותם, זהו כתם על החברה כולה", מסבירה צ'יקוטאי.

"אחי, רבי דוד, הגיש תביעה נגד המדינה, על כך שרבנים מקומיים רבים סובלים מקיפוח ומהרעה בתנאיהם. העתירה הזו מתלבנת בימים אלה בבית המשפט", מגלה הרבנית.

• את תיווכת בין הרבנים להסתדרות?

"אכן, זכיתי לעשות זאת. תיווכתי וסייעתי בהובלת היוזמה. אם עופר עיני לא היה נלחם בזמנו על זכויותיהם של עובדי המועצות הדתיות, באמצעות השבתת שירותי הדת - עד היום הם לא היו מקבלים את שכרם", מסבירה חברת הנהגת ההסתדרות.

• שיתפת את אביך, הגר"ע יוסף, ביוזמה?

"בוודאי. אני מספרת לאבא כל דבר", אומרת הבת. הוא תמך ביוזמה ועודד אותי להוביל אותה. מעמדם של רבני ישראל קרוב לליבו של אבי".

• אם אנו כבר מדברים, לאחרונה פורסם שאביך פועל בכדי שבעלך, הרב יעקב צ'יקוטאי, ייבחר לרבנות העיר מודיעין. השמועה אומרת ששר הדתות אף קיבל נזיפה על כך שלא הצליח לקדם דבר בנושא. יש ממש בדברים?

"המועמדות הזאת לא עומדת על הפרק. יש יותר מדי רבנים במודיעין, כתוצאה מאיחוד הערים. למרות שאבי מאוד היה שמח שהמינוי ייצא אל הפועל, אני לא מאמינה שזה יקרה בעתיד הקרוב".

להשלמת הדברים, שוחח כתב אתר 'בחדרי חרדים' עם הרב שמעון אלמליח, ממובילי היוזמה ואחד ממארגניה. הוא מפליג בחשיבותה של היוזמה, ואומר: "העניין שעליו אנו מדברים, היא פגיעה בכבוד הרבנים. עד היום היו שלושה ארגונים שונים שטיפלו בנושא. מהיום, כולם מאוגדים, תחת המטרייה של הסתדרות העובדים. הארגון הזה ייקרא 'א.ר.י. - איגוד רבני ישראל'".

• במה יטפל הארגון?

"בכל נושא שקשור לרבנים. למשל, ישנם ארגונים המנסים לפלוש לתחומם של רבני הערים, ולעסוק ברישום נישואין (כוונתו לארגון הדתי-לאומי 'צהר' - א.ו.). גם זה נושא שהארגון יטפל בו".

בכינוס שהתקיים היום, נטלו חלק הרב הראשי הגר"י מצגר, הגר"י גליקסברג, רבה של גבעתיים, הגר"ר ערוסי, רבה של קרית אונו, ועוד רבים.

מובילי היוזמה משוכנעים, כי בעוד שנים ניתן יהיה לציין את הכינוס, כנקודת התפנית ביחס לרבני ישראל ולצורכיהם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}