י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הבנות החרדיות גויסו למלחמה של האופוזיציה

על שולחן הכנסת הונחה היום הצעת חוק פרטית שנועדה להחמיר את הקריטריונים לקבלת פטור לגיוס בנות • הנציגים החרדים הבהירו: נפרוש מהממשלה • כל הפרטים על היום הדרמטי בכנסת

הצהרה כוזבת? לשכת גיוס
הצהרה כוזבת? לשכת גיוס

הדיווח הלקוני אותו יפרסמו באמצעי התקשורת הכללים על הצעת החוק הפרטית שהונחה היום (ד) על שולחן הכנסת תהיה כדלהלן: "מליאת הכנסת אישרה ברוב של 73 תומכים, מול 4 מתנגדים, את בקשת הממשלה לדחות בחודש ימים את ההצבעה על הצעת החוק הפרטית של חברי הכנסת ישראל חסון ומשה מטלון, המבקשים להחמיר את התנאים לקבלת פטור לבנות משירות צבאי מטעמי דת".

אלא שהדיווח הזה לוקה בחסר מהותי.

הסערה שהתחוללה מאחורי הקלעים של החוק, הזכירה לחלק מהחברים ביציע העיתונאים את ימי העברת המשחן, בעטיו פרשה מפלגת 'יהדות התורה' מהממשלה. ולא רק ביציע העיתונאים נזכרו בימי העברת המשחן, אלא גם מעל בימת הכנסת היה מי שטרח להדגיש ש'יהדות התורה' יודעת לאיים ולבצע - ואל תבדקו אותנו.

אך בל נקדים את המאוחר.

יוזמי החוק טוענים כי הפטור המידי מהצבא שניתן לכל בת שמצהירה כי היא דתייה, אינו הוגן. לטענתם, בת שמצהירה כי היא שומרת מצוות, עליה להביא מלבד מכתב החתום על ידי דיין, גם מסמך המעיד על כך שהיא לומדת במוסד דתי. אחרת, טוענים יוזמי החוק, החור שנוצר גורם למאות בנות להשתמט מהשירות הצבאי.

בכדי לסבר את האוזן הביא ח"כ חסון נתונים מאגף כוח-אדם בצה"ל, מהם עולה כי מרבית הנשים מצהירות על עצמן כדתיות וב-8% מהמקרים מדובר בהצהרה כוזבת. בנוסף, במסגרת מעקב שביצע צה"ל, באמצעות חברות חקירה פרטיות, אחרי בנות החשודות כי הצהירו הצהרה כוזבת, וזאת על מנת ליצור הרתעה, נתפסו כ-80 בנות שלא קיימו אורח חיים דתי.

הטיעונים המשכנעים לא הספיקו לרצות את הח"כים הדתיים, שטענו בתוקף כי מדובר בהפרה בוטה של הסטטוס-קוו. אמנם הממשלה הסכימה לדחות את הצעת החוק, אך לא מחמת אהבת חרדים, אלא דווקא מחמת כפל חוקים אותו הממשלה רוצה למנוע.

שכן, משרד הביטחון עומל בימים אלו על הכנת חוק דומה, והממשלה מעדיפה להעביר את החוק שלה.

המסרים שהעבירו חברי הכנסת החרדים היו חד-משמעיים. אלי ישי אמר לראש הממשלה כי באם יועבר חוק מעין זה תשקול ש"ס את המשך דרכה בממשלה.

גם סגן שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן, שעלה להשיב על הצעת חוק בנושא בריאות, הקדים וזעק לעברו של שר החינוך: "גם אני יודע לעשות סצנות, החוק הזה הוא הרבה יותר מהמשחן שבגללו פרשנו בממשלת ברק. אצלנו זה חוק יסוד, ועם כל הכבוד לכם תשחקו חודש-חודשיים, גם אנחנו יודעים להיפגע", אמר ליצמן שהבהיר שוב מי הבוס.

גם יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני תקף את אנשי האופוזיציה מ'קדימה', וטען כי מעשיהם גובלים בצביעות.

"אתם מנעתם את ההצבעה על החוק במשך קדנציה שלמה בשל הפגיעה בסטטוס קוו, וכעת אתם אלו שדורשים את העברתו בתוך חודש ימים? זאת צביעות שאין כדוגמתה", תקף גפני.

גפני שוחח בנושא עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הקואליציה זאב אלקין, ועם יו"ר סיעת ש"ס השר אלי ישי, על מנת לוודא כי חברי הקואליציה יצביעו נגד הצעת החוק במידה והיא תובא שוב להצבעה במליאה.

דחיה הושגה לפי שעה, אך מה יהיה כשתחזור הצעת החוק לכנסת? ימים יגידו.

בתגובה לדחייה הזמנית של הצעת החוק, מסרה סיעת קדימה: "מדובר במכה לממשלה. ניסיון הממשלה להכשיר את ההשתמטות הצבאית כשל, לעת עתה. המחזה המביש שאירע בכנסת חשף הבקיעים בקואליצית ההישרדות של נתניהו והראה לכולם שאין לה שום דרך. שוב הוכח שזו הממשלה הראשונה בישראל, שזקוקה ל 'עוד זמן' כדי לקבל החלטות, ומסתבר שבכל תחום".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}