י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

זה לא מתכשר להם

אבנר עמאר, יועצו הבכיר של שר הדתות, ביקש לקבל טלפון כשר. הבקשה חשפה את הנתון הבא: עובדי המדינה החרדים המקבלים טלפונים מהחשכ"ל לא הגישו מעולם בקשה לקבל טלפון כשר • קשוט עצמך

תמונת אילסוטרציה: ארכיון
תמונת אילסוטרציה: ארכיון

לפני מספר שנים זה התחיל: ועדת רבנים לענייני תקשורת הקומה בקול רעש גדול, כינוס המוני התכנס, ומדעות ענק עיטרו את עמודי היומונים.

הסיבה לקול הרעש הגדול שהוקם: מכשירי הטלפון הסלולארי. המכשירים שנועדו מתחילה להקל על האנשים ולאפשר להם לקיים שיחות במקומות בהם לא קיים הטלפון הנייח, הפכו למפלצות בידוריות אימתניות. באמצעות הסלולארי, ניתן לצפות בוידאו, לשמוע שירים, ולגלוש לאינטרנט ללא כל פיקוח. ידי הרבנים מלאו עבודה,סיפורי אימה,על בחורים שירדו מדרך המלך בעקבות שימוש אינטנסיבי במכשירים הסלולאריים, הפכו את המלחמה במכשירים לצו השעה.

בכינוסים בהם השתתפו גדולי ישראל נקבע, כי המכשירים בהם ידברו הציבור החרדי מכאן ואילך הם מכשירים שיאושרו על ידי ועדה מיוחדת שהוקמה לצורך כך, וישמשו לשיחות בלבד. בנוסף הותקנה תקנה, כי בחורים בישיבות לא יחזיקו טלפון סלולארי, זאת בעקבות טרוניות לא מעטות של ראשי ישיבות על כך שהמכשירים מוציאים את הבחורים מהשקיעות בלימוד.

מי שישב ב'מזרח' של אותם כינוסים, היו נציגי הציבור. הללו שישבו עם פנים מכורכמות על יד גדולי ישראל והבזקי הפלאשים, הנהנו בראשם לאות הן. אכן חייבים לבער את הנגע מקרבנו. אסור להשתמש במכשירים הטמאים, אמרו הפנים הרציניות ללא קול.

אלא שממידע שמגיע היום ל'בחדרי חרדים' נראה כי הפנים המכורכמות של אישי הציבור בכינוס נבעו ככל הנראה ממחשבה מעמיקה לאיזה מכשיר ישדרגו. האם דור 3.5, או שאולי עדף כבר לחכות לדור הרביעי.

ובמה דברים אמורים?, יועצו הבכיר של השר לעניני דת, אבנר עמאר, זכאי על פי תנאי העסקתו לטלפון סלולארי על חשבון העבודה. אלא שעבודה – יש, ופלאפון – אין. אמנם, בלשכה הציעו ליועץ טלפון סלולארי, אך עמאר התעקש על טלפון כשר, ולמעלה מחצי שנה מאז שנכנס לעבודתו, והוא עדיין ממתין.

מסתבר שעמאר הוא הראשון שהגיש בקשה לטלפון כשר. שאר נציגי הציבור הסתפקו בטלפונים המשוכללים המסופקים על ידי הרשות שמעליהם. הנהלת המשרד לא הייתה ערוכה עד היום לבקשה מהסוג שביקש עמאר.

4 שנים ליסוד התקנה, עשרות נציגי ציבור במשרדים הממשלתיים, ובקשה אחת לא הוגשה!

יצוין לשבח משרד הדתות שם הורה השר מרגי לנתק את אופציית הגלישה באינטרנט בכל המכשירים של העובדים, אך גם באי הצדיקות השייך למשרד הדתות, אין טלפונים כשרים. יצוין, כי במגזר הש"סי האיסור על מכשירי טלפון שאינם כשרים, פחות חדר מהמגזר האשכנזי, ועל רקע זה מוארת פעילותו של מרגי בניתוק המשירים מהופציה האינטרנטית באור יקרות.

יצוין, כי ישנם חברי כנסת, המקבלים החזרי הוצאות על השיחות, המחזיקים גם בטלפון כשר. אך ממאות החרדים הנמצאים בשירות ציבורי ומקבלים טלפון מהמדינה – לא הוגשה בקשה אחת לטלפון כשר.

מוסד הרבנות שהגיש בקשה לאישור הטלפונים הכשרים - קיבל. עובדי הרבנות מצוידים בטלפונים כשרים, אך כאמור זה לאחר בקשה מאורגנת על ידי הרבנות, ולא כבקשה פרטנית.

בשיחה עם גורם בחשבות הכללית, נאמר ל'בחדרי חרדים' כי לפני 4 שנים פנה עוזרו של ח"כ יעקב ליצמן - אז יו"ר ועדת הכספים - ישראל מינקא, לחשבות הכללית, וביקש להסדיר טלפונים כשרים לכל החפץ בכך. החשב התחשב בבקשה והסדיר בחוק את האופציה לבקש טלפונים כשרים, ועוזריו של ליצמן קיבלו טלפונים כשרים. אך התופעה לא התרחבה, ובקשות נוספות לא הגיעו, מה שהחליד ככל הנראה את הנהלים לגבי קבלת טלפונים כשרים.

ואם בארזים נפלה השלהבת מה יגידו אזובי הקיר?
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}