י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

רבני 'צהר': מחיוכים למלחמה • עימות נוקב

רבני 'צהר' דורשים: אישור לעסוק ברישום נישואין. "הבד"צים מחפפים. נילחם על הרחבת הסמכויות", אומר הרב דוד סתיו ל'בחדרי חרדים'. "זה כמו שעוזרת בית תרשום נישואין", אומר הרב יעקב ב. פרידמן

האם יוכלו בני הזוג להירשם ב'צהר'?
האם יוכלו בני הזוג להירשם ב'צהר'?



בשקט-בשקט, בלי שיותר מדי אנשים ישימו לב לכך, מתנהל כאן אחד המאבקים העשויים להשליך במישרין על מערכת הנישואין במדינת ישראל. גוף פרטי, ההולך ומעמיק את אחיזותיו בשנים האחרונות, לוטש את עיניו לנחלתם של הרבנות ובתי הדין הפרטיים הגדולים, ומנסה לעקוף את הממסדים המוסמכים.

האם הארגון הציוני-דתי 'צהר', הקורא תיגר על הרבנים החרדיים, יקבל הכרה של בד"ץ? האם יוכלו רבניו לרשום נישואין, למרות שאינם קשורים לרבנות הראשית? אם תשאלו את הרב דוד סתיו, יושב ראש 'ועד רבני צהר', התשובה תהיה חיובית.

בימים אלה, נאבק הרב סתיו על כך, ש'צהר' יקבל סמכות ממלכתית לנהל רישום נישואין, בדומה לרבנות הראשית והבד"צים הגדולים. הרב סתיו, העומד בראש ארגון 'צהר', החליט להיכנס לממלכתה של הרבנות והבד"צים החרדים. מה שהיה עד היום נחלתם הבלעדית של הרבנויות המקומיות והבד"צים הפרטיים, יעבור, לפי תוכניתו של הרב סתיו, גם לארגון 'צהר' המזוהה עם הזרם הדתי לאומי ומנסה למצב את עצמו כאלטרנטיבה לרבנים האזוריים.

על הפרק: רישומי הנישואים של זוגות צעירים. עד היום הופקדה המלאכה בידי הרבנויות המקומיות, ולבד"צים פרטיים שקיבלו היתר מיוחד לעסוק בכך. כעת חשקה נפשו של הרב סתיו לעסוק בנושא.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' אומר הרב דוד סתיו, יו"ר ועד רבני צהר ורב היישוב שהם: "כמו שכל בד"ץ חרדי הגיע להסדר עם הרבנות המקומית בה הוא פועל, אנחנו רוצים להגיע לאותו הסדר".

• מה קרה בזמן האחרון? למה עד היום לא רציתם להצטרף להסדר?
"מה שקרה לאחרונה זה שזוגות חילונים באים לבקש הדרכה, והם באים עם רבני נישואים שלא מוכרים ע"י הרבנות. ואנחנו שואלים: איך אתם עושים את זה? הם עונים לנו: נרשמנו בבד"ץ 'שארית ישראל', או בכל מקום אחר. אז אמרנו מה שטוב לבתי הדין, אין סיבה שלנו לא יהיה".

• אתם צופים התנגדות חרדית?

"אנחנו לא צופים שתהיה התנגדות חרדית. יתירה מכך, שוחחנו עם הרב הראשי הרב יונה מצגר במישרין ובעקיפין. והם הסכימו ובלבד שיהיה מפוקח כמו שצריך".

• שמענו מגורמים חרדים שמסוכן להפקיד בידכם את מלאכת הרישום, מה יש לך להגיד להם?
"אני לא רוצה להתייחס לאף בד"ץ ספציפית. אבל כל מי שבקי בתחום יודע שהרבנות הרשמית הרבה יותר קפדנית ומדויקת מאשר הרישומים במרבית הבד"צים שמחפפים בבדיקת רווקות וכו', וסומכים על כך שמגיעים אנשים בעלי זהות חרדית. אז שלא יטיפו לנו מוסר".

"אני לא רואה שום הבדל בין שארית שקם לפני 10 שנים או בעלזא לבין רבני צהר שעברו מבחנים רשמיים, מה שלא קורה בבדץ. ואני חושב שאנחנו יכולים לעשות את זה לא פחות טוב.

"התברר שרבנים שנעדרים כל השכלה רושמים נישואים. וזוהי שערוריה. אנחנו נפעל כמו הבדץ. יש רבנויות שהביעו התענינות לפרוס חסותם על ההסדר החדש, ואנחנו נצא לאוויר בקרוב מאד".

יקבל הכרה? הרב דוד סתיוצילום: יקבל הכרה? הרב דוד סתיו
יקבל הכרה? הרב דוד סתיו


"אין בהם אימון"

עם תום הראיון, הועבר תוכנו לעיונו של הרב יעקב ב. פרידמן, שטורו השבועי מתפרסם ב'בקהילה'. הרב פרידמן נחשב לאחד מגדולי הנאבקים בארגון 'צהר',. הוא רואה בו גוף הרסני, והוא אינו חושש להביע את עמדתו בנושא זה ברבים.

הדברים שאמר הרב סתיו, קוממו אותו עד מאוד. בראיון-תגובה ל'בחדרי חרדים', הוא אומר:

"הרב סתיו פתח את הצעתו לרישום נישואין של 'צהר', באיום: "אם לא יאשרו – נפנה לבג"ץ". בכך הוא הסביר בעצם למה אסור לתת לחייכני 'צהר', גישה לרישום הנישואין, הנכס הרגיש ביותר לציבוריות הדתית", טוען הרב פרידמן.

"אי אפשר לתת אמון במי שפותח כל משא ומתן באיום שיעבור על איסורי תורה מובהקים, של פנייה לערכאות", הוא קובע.

• מה עומד בבסיס ההתנגדות החרדית להרחבת סמכויות 'צהר'?

"אין דרך להרחיב את גבולותיה של 'צהר' לרישום נישואין", מסביר הרב פרידמן. "ראשית, מהסיבה הפרקטית כי חלקם הגדול לא עבר הכשרה רבנית, מעבר לקורס הכשרה קצר, שעיקרו הארת פנים נלהבת לחנים וכלות.

"הלצת-ההשוואה שעורך הרב סתיו בין מסיימי הקורסים של 'צהר', לסידורי הקידושין של הרב שטיינמן והאדמו"ר מבעלז - טובה כל כך, שאין צורך להסביר אותה. הלצה, אומר העולם, מאבדת את ערכה כשמסבירים אותה".

הרב יעקב ב. פרידמן מהרהר קמעא, ואחר מוסיף: "הבעיה המרה יותר היא – הכיוון המוצהר של התנועה. אי אפשר לתת אמון בתנועה שהכיוון המוצהר שלה הוא פסיקה 'אמיצה', או מה שמכונה היום פסיקה 'ידידותית', שאת משמעותה באר טוב ממני, ראש ישיבת ההסדר ברמת גן הרב יהושע שפירא (הרב שפירא פרסם לא מכבר את דעתו, לפיה, בציונות הדתית נושבת רוח של 'ניאו-רפורמה'- ש.א, א.ו.).

"אי אפשר להפקיד-להפקיר נכסים רגשיים בידי תנועה שאחד מראשיה, הרב שרלו, טען בראיון, שיש בעיה עם הפסיקה המסורתית ש'כוסתה באבק הזמן'. מאיר פנים לאחים הומוסקסואליים, ובכלל טוען שדברי הרמב"ם (האוסרים לשבת שבעה על אח שאינו דתי), אינם תקפים עוד בימינו".

• הרב סתיו מדבר על סדר ומשטר שבהם 'צהר' טובה יותר מהבדצי"ם...

"גם עוזרת-הבית שלי טובה בסדר ומשטר. לא הייתי מפקיד בידיה רישומי נישואין".

• הרב סתיו מדבר על רבנים חרדיים המחליקים לפעמים...

"זה נכון. זו דמגוגיה. דמגוגיה – היא שקר נכון. גם אתה הרב סתיו יודע להבדיל בין בקשת מתו עדות רווקות וכדו' לעמלי תורה נישאים, לבין רישומי נישואין לאנשים שידעו כבר בגיל 13 כלה למה נכנסת לחופה".

חייכו. הרב יעקב ב. פרידמןצילום: חייכו. הרב יעקב ב. פרידמן
חייכו. הרב יעקב ב. פרידמן


ידידותיות הרסנית

• אמר הרב סתיו: "אם לא יאשרו לנו – תהיה מלחמה".

"בראשית דרכה היה תפקידה המוצהר של 'צהר' – לחייך", אומר הרב יעקב ב. פרידמן. "הם חייכו באהבה לכל מחלל-שבת, זולל-נבלות – כולם ניצוצות זוהרים מכשירי גאולה. חייכו לכל זוג נישא, המצהיר מראש על חיי הפקרות; זוגות העושים ברבני 'צהר' שימוש ציני, כדי לבדר את מועקת החופה, ולהחליף את הכבדות הארכאית, בחופה עכשווית, ישראלית.

"כמה נעים להחליף למשל משפט כמו "ומזונותייכי וכסותייכי וסיפוקייכי ומיעל לוויתייכי..." - בהלצה טובה וטפיחה על השכם.

"מאז המאבק על קדושת התר המכירה הפסיקה 'צהר' לחייך. מאז היא עוסקת במלחמה. מלחמה על עולם ומלואו: על הרבנות, על מרן הגרי"ש אלישיב "המהלך אימים על חסידיו", פניות לבג"ץ, רקיחת מזימה להקמת מערך כשרות 'ידידותי' והפקעת כשרויות מרבני ישובים, עכשיו תורה של "המלחמה" הבאה.

"אני קורא להם מעומק הלב, חייכו. הזעם המתלהם שלכם לא מצטלם טוב בעיתונות החילונית. בשביל זעם והכרזות מלחמה יש לנו את אנשי תולדות אהרן ליד חניון קרתא. הם עושים את זה טוב יותר", מסיים הרב פרידמן.

המלחמה הבאה, מסתבר, נמצאת בדרך. הרבה חיוכים לא יהיו בה. רבני צהר יעמדו על שלהם, יבקשו סמכויות. המערכת הרבנית, לא תעשה לה חיים קלים, והמלחמה, שאת ניצניה ניתן לראות בכתבה הזו, תהפוך לבלתי נמנעת.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 46 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}