י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

'החינוך העצמאי': מהלך אחד, שני שלבים

בעוד המהלכים מתלבנים באולמות המשפט, הגו ב'דגל התורה' מהלך דו-שלבי, שיהפוך את ההתדיינות המשפטית על 'החינוך העצמאי' לבלתי רלוונטית • 'בחדרי חרדים' חושף את המהלך המתגבש

'החינוך העצמאי': מהלך אחד, שני שלבים



סאגת 'החינוך העצמאי' נראית רחוקה מסיום. רחוקה מאד. קצת קשה לדבר על מוסדות שיסודותם בהררי קודש, במונחים המוכרים מהזירה הפוליטית. התככים, המזימות והתרגילים המשפטיים, מוטב שיישארו במקומם הטבעי, בדרג העסקני ובזירה הפוליטית, ולא יחלחלו ל'אוהלי שם'. אך המציאות, ככל שהיא עגומה, היא כזאת. המוסד הקדוש, שחינוכם של רבבות ילדי ישראל תלוי על צווארו - התגלגל לפתחם של אולמותיה העכורים של בית המשפט הישראלי, הדן במעמדו של המוסד כפי שהוא דו במעמדה של קבוצת ספורט.

כינוס המועצות ההיסטורי שנערך לפני מספר חודשים, נועד בכדי להביא לסיומה של הפרשייה הכאובה. המהלך שנעשה היה אומנם חד צדדי, וללא תיאום עם אנשי 'הסיעה המרכזית', שמיהרו להכריז כי הכינוס הזה לא היה אלא ישיבה פנימית של גדולי התורה העומדים בראש תנועת 'דגל התורה'. אך למרות זאת, הדעה הרווחת הייתה, שהסיפור עם החינוך העצמאי מאחורינו. הרושם היה, שבא לשכונה בחור חדש, והוא הולך לעשות סדר בארגון המפואר, שהשנים שעברו מאז הקמתו, לא היטיבו עמו בלשון המעטה.

אך מהר מאד הבין אותו בחור, במקרה הזה מרדכי קרליץ, שהמוסד עליו הופקד, הוא אולי קשיש, אך מי שמתפעלים אותו, נשארו חדים ורעננים מאי פעם. מיד לאחר הכינוס, נזעקו אנשי הסיעה המרכזית לבית המשפט, והקפיאו למעשה את ההליכים למינוי החברים חדשים, מה שהופך את כינוס המועצות ואת המאמצים שנעשו על מנת לכנסו, לבלתי רלוונטיים לחלוטין.

בסקירה זו, אי אפשר שלא להתייחס לרב שלמה לורנץ, עסקן הציבור המיתולוגי והישיש בן ה-92, שהחזיר אמש את נשמתו לבוראו. את החודשים האחרונים לחייו הקדיש לורנץ בכדי להסדיר מחדש את מעמדו של הארגון.

רבים שואלים האם לפטירתו של הרב לורנץ ישנן השלכות, בכל הקשור להליכים המתקיימים כל העת בתוככי ארגון החינוך העצמאי. על פניו, התשובה שלילית. ההליכים להקמת העמותה יימשכו כסדרם. אך את המכה המוראלית, אותה קיבלו מקימי העמותה חדשה, יהיה קשה להקהות.

שלא יהיה לא ברור: ב'סיעה המרכזית' לא מאושרים מהמצב הנוכחי בעמותה. התוהו ובוהו השוררים בעמותה, לא מעט תודות למהלכים משפטיים מבריקים של אנשי הסיעה המרכזית – אינם מטיבים באף צורה שהיא עם הסיעה. גייסותיו של קרליץ, החלו בכיבוש איטי של החינוך העצמאי, מבלי הבט לדיונים המשפטיים הבלתי נגמרים סביבו. כל משרה שמתפנה מאוישת מידית, על ידי ליטאית. נשות חסידות גור, שבעבר היו נכנסות באופן סיטונאי לעבודה בשורות החינוך העצמאי, נשארות מחוסרות עבודה. כך שהמצב הקיים, לא מועיל לאף אחד מהצדדים.

בסיעה המרכזית לא שותקים. הניסיונות המשפטיים להסדיר את המצב בעמותה, אינם פוסקים ולו לרגע קט. גם שם מבינים, שללא הסדר חוקי לעמותה הצולעת, הרי שהם ניצחו בקרב, אך הפסידו במלחמה העיקרית של חלוקת המשרות לאנ"ש.
בשבועות האחרונים, הבינו גם בצד הליטאי שחייבים לאתר תוכנית חדשה לפתרון המצוקה. ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן רואה בהסדרת החוקיות של המוסד ערך עליון. הוא מקדיש לעניין לא מעט שעות, ומורה למקורביו לפעול כל יכולתם בכדי לסיים את הסאגה המעיקה.

בתי הספר יידרשו להשיב: הלנו אתה או לצרינו?

ממידע שהגיע לאתר 'בחדרי חרדים', עולה כי בימים האחרונים התגבשה בבית אשר ברחוב חזון איש 5, תוכנית משפטית, אשר תיושם באם לא תחול התקדמות משפטית מול הסיעה המרכזית. התוכנית, המובאת כאן לראשונה, הוצעה בעבר, אך נדחתה.

המהלך המורכב ידרוש משאבים מרובים, ויגרום לכאב ראש לא מבוטל למי שיעסוק בכך. אך בשבועות האחרונים הגיעו למסקנה: אם הימין – ואשמאילה, וכן להיפך. התוכנית שהולכת ומתגבשת בשבועות האחרונים, זוכה לליווי משפטי צמוד, מצידו של אחד מעורכי הדין הבכירים בארץ, שכבר ביקר בבתי גדולי ישראל, והסביר להם את מורכבות המהלך וסיכוייו מבחינה משפטית.

התוכנית היא בת שני שלבים:

השלב הראשון: יעברו בבתי הספר הכפופים לחינוך העצמאי, ויבדקו למי הוא שייך מבחינה מפלגתית. הבדיקה הזו צפויה להיתקל בקשיים מרובים. ניתן דוגמה אחת שתסביר את מורכבות ההליך: בית ספר ברעננה, בו לומדים ילדים המשתייכים למשפחות מתחזקות, למי הוא שייך?. האם ישאלו את ההורים האם הם מזדהים עם 'דגל' או הסיעה המרכזית? מי יהיה אחראי על בתי הספר בפריפריה?, ועוד שאלות שלצערנו יידונו בבית המשפט.

לאחר הבדיקה, וחלוקת בתי הספר, שם בטוחים אנשי 'דגל' שיזכו לרוב משמעותי, יעברו לשלב הבא.

משם יילכו עסקני העמותה החדשה לבתי הרבנים (גם אלו שלא השתתפו בכינוס), וישאלו אותם למי הם משתייכים: לסיעה המרכזית או לדגל התורה. הדעה הרווחת היא, שהרבנים יתמכו בהקמת העמותה החדשה, ומשם הדרך קצרה.

באם אכן יוכח שרוב בתי הספר משתייכים לדגל התורה, הרי שהסיעה הליטאית, יחד עם סיעת 'שלומי אמונים' ייקחו את העמותה יחד עם השם, ותוציא ממנה את בתי הספר המשתייכים לסיעה המרכזית. באם לא יצליחו להוכיח שרוב בתי הספר שייכים ל'דגל' ו'שלומי אמונים', ייצאו בתי הספר של האחרונים ויקימו עמותה חדשה, בצורה חוקית, על בסיס החלק שיש לכל גוף בעמותה.

הקמת העמותה החדשה, לא צפויה לעבור בצורה חלקה. אך המציאות הנוכחית, שבה נסחב העניין ועשוי להמשיך ולהיסחב שנים רבות בבית משפט - כנראה פחות קורצת לעסקני דגל, שמתחילים להתניע את המהלך, עליו עוד נשמע רבות בחודשים הקרובים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}