י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

נטורי קרתא: פעלנו לשחרור שליט • ראיון

"אסור לשחרר את גלעד שליט. הוא אוכל טריפות", נאמר בהודעת 'נטורי קרתא'. בשיחה עם 'בחדרי חרדים', מכחיש הירש את הדברים ואומר: "פעלנו לשחרורו של שליט" • בפנים: תגובתו של קובי נחשוני

באמצע: ישראל מאיר הירש, אחיו וחבר משותף. פלאש 90
באמצע: ישראל מאיר הירש, אחיו וחבר משותף. פלאש 90



שלב ההכחשות הגיע: מתברר שהודעת דואר אלקטרוני פרובוקטיבית ששרבט פעיל 'נטורי-קרתא' צעיר ורווק בעודו יושב באחד ממרתפי הארגון שבשוק מאה-שערים - היא שגרמה לסערה התקשורתית הרחבה שפרצה הבוקר (א).

הכול החל בידיעה שפרסם קובי נחשוני, הכתב לענייני חרדים של אתר YNET. בידיעה נאמר, ש"במכתב שנשלח לרשימת התפוצה של פעילי הפלג הקיצוני נטען: 'גלעד לא שומר מצוות, ועל פי דבריו בקלטת הוא אוכל במסעדות בהשגחת בד"ץ העדה הדרוזית; אין חיוב לפדותו'".

בהמשך ההודעה שנשלחה ממחשבי 'נטורי קרתא', מסביר מנסח הפשקוויל האלקטרוני: "למרבה הצער, סביב העגל הלאומי שנקרא 'גלעד שליט' רוקדים כולם בעיוורון, ולא חלים ולא מרגישים שעם כל הצער והכאב וה'תינוק שנשבה' - יש קודם כל הלכה.

"עד היום", קובע איש 'נטורי קרתא' בהודעה ששלח לרשימת התפוצה שכתב 'ווינט' נמנה עליה, "אמנם לא שמענו אמת הלכתית פשוטה זו משום 'דובר חרדי' תורן ורפסן, אך זו היא האמת הפשוטה, ואת האמת כידוע אי אפשר לשנות".

לקראת סוף ההודעה, מדגיש הדובר, כי "אם גלעד ישתחרר כדי להמשיך לחלל שבת ולאכול במסעדות דרוזיות, לא להניח תפילין וכו', אזי אין כאן שום מצווה, ובוודאי שלא מצוות פדיון שבויים".

הסערה הציבורית היתה צפויה. הגפרור שנזרק, הפך למדורה. הדברים המקוממים גררו זעם קולקטיבי. בהלהטת רוחות וגרירת ביקורת וזעם ציבורי, הם מומחים. אנשי נטורי קרתא שוב סיפקו את ליטרת ההשמצות היומית כנגד הציבור החרדי, ושוב עוררו שאט-נפש ותחושות כעס אינסופי, מכיוונו של כל חרדי שנחשף לדברים.

'ווינט' ידע לציין, כי הדברים נכתבו ושוגרו על ידי אחד מ"עסקניה הבולטים" של נטורי קרתא. אלא שמספר שעות לאחר פרסום הדברים, התברר ש'נטורי קרתא' איננה עומדת מאחורי הודעת האימייל שנשלח ממרתפיה. ולא, לא שהם אינם אוהבים לחולל פרובוקציות. אין להם כל בעיה לעמוד מאחורי פרסומים מקוממים אף יותר. אלא שהפעם, לטענת אנשי הארגון הקיצוני, הפרסומים אינם נכונים. "העסקן הבולט" אינו אלא בחור חסר-מעש החוסה בצילו של הארגון הקיצוני.

"הרמתי טלפון לקובי נחשוני מאתר YNET, ואמרתי לו: ככה עובדים? זו עיתונות מקצועית? קיבלת מייל ואתה רץ לפרסם?", טוען ישראל מאיר הירש, בשיחה עם כתב 'בחדרי חרדים'.

ישראל מאיר הירש, למי שאינו יודע, הוא בנו הגדול של משה הירש, שהיה ידידו ורעו של יאסר ערפאת. תמונתו של הירש ג'וניור פורסמה בימי חול המועד האחרון, כאשר עלה, יחד עם אחיו, ל'ביקור חג' מתוקשר בביתו של ראאד סלאח, מנהיג הפלג הצפוני בתנועה האסלאמית. השניים התחבקו, הפגינו חיבה הדדית, ועוד 'וי' נרשם ביומנו של מנהיג נטורי קרתא.

בשיחה שהוא מקיים עם 'בחדרי חרדים', מכחיש את הירש את מה שפורסם בשמו של הארגון הקיצוני, באשר לגלעד שליט: "ה'באבע מעישעה'ס' (סיפורי הסבתא - א.ו.) שפרסמו הבוקר בשמנו, לא היו ולא נבראו", טוען הירש.

• מי הפיץ את הדברים בשמכם?

"יש איזה בחור שאין לו מה לעשות. אני לא רוצה לנקוב בשמו. הוא עשה את זה על דעת עצמו. הוא פרסם את הדברים הללו דרך האימייל. הבחור ההוא אינו אחראי. אין לנו אחריות למעשיו. בוודאי שהוא לא הדובר של 'נטורי קרתא'. אני מכחיש את זה באופן נחרץ".

הירש: פעלתי לשחרורו של שליט

בהמשך מגלה הירש מידע מסעיר, אך מסרב כי המידע יפורסם. לאחר ניסיונות שכנוע מצידו של כתב 'בחדרי חרדים', הוא מסכים כי מתוך הדברים יפורסם אך המשפט המעורפל הבא: "כאיש נטורי קרתא, אני הייתי מעורה באופן אישי בפעילות למען שחרורו של גלעד שליט". מעבר לזה, אוסר הירש לפרט.

• חשוב לכם ששליט ישוחרר בגלל שבתמורה ישוחררו גם מאות מחבלים ורוצחים?

"אין שום קשר. יש כאן מרכיב הומניטרי טהור. גם כשנחשון וקסמן היה שבוי, עשינו כל מיני פעולות בכדי לשחרר אותו. הרמנו טלפון גם בשבת, על פי הוראה של הרב ולדנברג זצ"ל. ואז באה הפעולה של צה"ל שחיסלה אותו. אנחנו בעד פדיון שבויים, ולכן, מה שפורסם בשמנו מוכחש מכול וכול, באופן נחרץ".


• אם כבר מדברים: נפגשת לפני כשבועיים עם ראאד סלאח, בעיצומן של המהומות. למה עשית את זה?

"ברגע שיש חילול השם בכל העולם, כאשר אנשים מנסים להתגרות בערבים, אנחנו צריכים להכריז שהפעולות הללו לא קשורות ליהודים. הציונים מחללים שמים יום יום, אז שלא יבואו אלינו עם טענות על חילול השם".

כאשר אנשי המטה החרדי למען גלעד שליט שמע על הפרסומים על התבטאותם של אנשי נטורי קרתא בקשר לסוגיית שחרורו של שליט, הם מיהרו להביע את התנערותו של הציבור החרדי כולו מהדברים.

בשיחה שקיים אחד הפעילים ב"התאגדות החברים בני התורה למען גלעד שליט" עם 'בחדרי חרדים', סיפק הלה את האמירה הצינית הבאה: "אנו מבקשים להרגיע את אנשי נטורי קרתא, ולהזכיר להם כי במסגרת עסקה לשחרור שליט, ישוחררו גם אסירים פלסטיניים רבים, ועל זה בוודאי חל פדיון שבויים...

• וברצינות...

"תשעים ותשעה פסיק תשעה אחוז מהציבור החרדי, מתפלל מדי יום לשחרורו של גלעד שליט. כל גדולי הדור, ובראשם הגרי"ש אלישיב והגר"ע יוסף, הורו להתפלל לשחרורו של שליט. זו מצוות פדיון שבויים ממדרגה ראשונה. האמירות ההזויות של אותם קיצוניים, אינן ראויות אפוא להתייחסות".


קובי נחשוני מוסר בתגובה: "מבלי להיכנס למחלוקות הפנימיות בנטורי קרתא, אציין רק כי הסטטוס המשפחתי ורמת השיעמום של המקור לידיעה – כמו גם היותו של הרב הירש "הבן של" - אינם רלוונטים מבחינתי, ואינם מוסיפים או גורעים ממעמדם של השניים כאנשי התנועה או כמוסמכים לדבר מטעמה".

"מדובר בקבוצה אידיאולוגית שאינה מאורגנת כקהילה, וכשם שבחו"ל היא מדברת בכמה קולות הסותרים זה את זה (למשל בעניין היחס לאחמדינג'אד) - כך קורה היום גם בישראל. כולם נשמעים.

"ולמי שמתעקש על התייחסות עניינית: על פי הדיווח שלי, נטורי קרתא לא מתנגדת לפעולות למען שחרור שליט אלא רק טוענת שהחובה ההלכתית בעניין לא חלה על אדם שאינו שומר תורה ומצוות.

"הרב ישראל מאיר הירש הגיב "אנחנו בעד פדיון שבויים", אך ערבב מין בשאינו מינו והביא ראיה מנחשון וקסמן, שדווקא היה אדם דתי. האם הוא מוכן להצהיר שהמאמצים לשחרור גלעד הם מצווה, ומהחשובות בתורה?"
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}