י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

בג"צ תומך ברב מצגר: נגד זייפני הכשרות

גופי כשרות פרטיים שנפגעו מהחלטת הרבנות הראשית להסיר תעודות כשרות מבתי עסק המציגים תעודות את 'כשרות מהדרין' שלהם, בגלל פגמים שנתגלו אצלם, עתרו לבג"ץ - שדווקא תמך בהחלטת הרבנות

קיבל תמיכה. הגר''י מצגר
קיבל תמיכה. הגר''י מצגר

גוף פרטי, העונה לשם 'כתר הכשרות' ו'תפארת הכשרות', הנפיק תעודות השגחה עליהן נכתב 'כשרות
מהדרין', אשר באו כתוספת לתעודות הכשרות הרגילות של הרבנות המקומית. במהלך הזמן נאספו בידי הרבנות ראיות המלמדות כי 'כתר הכשרות/תפארת הכשרות' אינה מקפידה על כללים של כשרות מהדרין, וכי הציבור מוטעה לחשוב כי הוא אוכל במקום המקפיד על 'כשרות מהדרין', כאשר בפועל הכשרות היתה רגילה בלבד.

כדי להתמודד עם התופעה הורה הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר, לפעול בשתי דרכים: האחת, על ידי פרסום; והשניה, בדרך של הסרת תעודות כשרות מבתי עסק אשר מציגים תעודות כשרות מהדרין של גופים פרטיים אשר נתגלו אצלם פגמים (כגון: תפארת הכשרות), ובכך מטעים את הציבור.

בעקבות החלטה זו, הוגשה עתירה לבג"צ בה נטען, כי בדרך הפעולה השניה, הרבנות חורגת מסמכותה, וכי כל עוד בית העסק מוכר אוכל כשר, אין לרבנות סמכות לדרוש דרישות נוספות מבעל העסק, ועליה להעניק תעודת כשרות.

בית המשפט, בפסק דינו של השופט גרוניס, קיבל את עמדת הרבנות הראשית, דחה את העתירה, וקבע: "השיקול של מניעת הטעיית הציבור מכיל, לדעתנו, גם מניעת הטעיה בנוגע לרמת
הכשרות הנוהגת במקום מסוים, ולא רק מניעת מצב בו מקום שאינו כשר יוצג ככשר.

"כמו כן, רשאית הרבנות הראשית להביא בחשבון הטעיה העלולה להיווצר על ידי פעולה של
גורמים אחרים ולנסות למנוע אותה. זאת, בין היתר, על דרך התניית מתן תעודת ההכשר
מטעמה בהסרת ההטעיה, כאשר הדבר מצוי בשליטת בעל העסק".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}