י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

גור לאדמו"ר מסלונים: הצטרף ל'מועצת'

שלושה בכירים ב'סיעה המרכזית' עלו לביתו של האדמו"ר מסלונים, וביקשו כי יצטרף למועצת גדולי התורה • האדמו"ר סירב, ותלה את סירובו בשלוש סיבות • תמליל השיחה המלא, בפרסום ראשון

שלוש סיבות לסירובו. האדמו"ר מסלונים
שלוש סיבות לסירובו. האדמו"ר מסלונים



עוד מעט תחלוף לה שנה. שנה שניתן לומר עליה, כי הציבור החרדי עבר במהלכה תהליך נוקב של חשבון נפש. שנה לעלייתו של ניר ברקת. או ליתר דיוק שנה לתבוסתו של מאיר פרוש, או לתבוסתו של הציבור החרדי כולו (כמעט כולו, לחובבי הדיוק).

מי שהואשמו בכישלון, שלא בצדק, היו חסידות גור. המלחמה שהתנהלה בעוז על החינוך העצמאי (עליה נרחיב בהמשך), הביאה את חסידי גור להכריז: אנחנו נילחם במאיר פרוש. בקרב הם ניצחו, אבל את המערכה הם הפסידו. המהירות שבה החליטו לקחת על עצמם את האחריות לכישלון של פרוש, עמד להם לרועץ במעמדם הציבורי, שאת פירותיו הבאושים הם מלקקים עד היום.

לאחר חצי שנה מאז הבחירות, שילמה חסידות גור במטבע קשה על 'ניצחונה' בירושלים. יש שיאמרו שאין קשר בין הדברים, אך מי שמעורה קצת יותר, מבין את הקשר הישיר. מועצות גדולי התורה התכנסו, והחליטו להוציא את השליטה בחינוך העצמאי מהידיים של גור. מאז, אמנם חלו מספר תהפוכות המשפטיות, אך את עוצמת המכה קשה היה להקהות.

בסיעה המרכזית הבטיחו נקמה. בידיעה שפרסמנו באתר 'בחדרי חרדים' בפרסום ראשון, הבאנו את דבריהם של בכירים בחסידות שאמרו שיפעלו להקמת מועצת גדולי התורה חדשה. ה'מועצת' הנוכחית של אגודת ישראל הלכה והתדלדלה במשך השנים, ואדמו"רים חדשים לא נוספו. ב'מרכזית' הבטיחו לפעול להקים את ה'מועצת' מחדש, ולפעול להעברת החלטה שונה מזו שהוכרזה בישיבת ה'מועצת' ההיסטורית, שכונתה ב'המודיע': "ישיבת מועצת גדולי התורה של דגל התורה".

ואכן, בסיעה המרכזית לא נחו לרגע. מי שהסתובב בין שמחות בית השואבה של החסידויות לא יכול היה שלא להבחין בנוכחותם הבולטת של בכירי הסיעה המרכזית. מויז'ניץ ועד צאנז, מסטריקוב ועד לגר"א ברלנד מברסלב, כל חסידות וקהילה, זכתה לביקור של אחד מהבכירים בסיעה. כל עסקני הסיעה עשו קילומטראז' לא מבוטל בימי חול המועד.

מי שהכיר את הנהלים שהכתיבו את מהלכיה של הסיעה המרכזית לאורך כל השנים, יודע שמדובר בשינוי מגמה. מתי ביקר חבר כנסת מטעם גור בסוכת הגר"א ברלנד? מתי השתתף בכיר אחר באמירת לחיים בסוכת סטריקוב? מעולם לא. הוא שאמרנו, שינוי מגמה.

שינוי המגמה לא בא בחלל ריק. המטרה הייתה ועודנה: הקמה מחודשת של מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל. כך, סבורים בסיעה המרכזית, תחזור עטרת השליטה, או הדומיננטיות, במועצה העליונה - לימיה היפים.

סירוב אחד ושלוש סיבות

ממידע בלעדי שהגיע לאתר 'בחדרי חרדים' עולה, כי בכירי הסיעה פועלים כל העת, גם בעת כתיבת השורות, על מנת לצרף אדמו"רים נוספים למועצת.

לידנו התגלגל תמליל של שיחה בין שלושה בכירים ב'סיעה המרכזית' שהגיעו לאדמו"ר מסלונים, על מנת להזמין אותו לשמחה משפחתית השורה במעונו של אחד משלושתם. הפגישה נערכה באחד מימי עשרת ימי תשובה. אנו מביאים כאן את עיקרי הדברים.

במהלך השיחה, מעלה הבכיר שבחבורה את עניין ה'מועצת'. למה שהרב'ה לא יצטרף למועצת גדולי התורה ויחזק אותה?. הדובר מוסיף כי באם האדמו"ר יצטרף למועצת, הדבר ייקר את מעמדו של הגוף שבשנים האחרונות איבד מזוהרו.

האדמו"ר אמר: יש לי תשובה, ואחלק אותה לשלושה חלקים.

"ראשית", החל לנמק, "אבי בעל ה'נתיבות שלום', פרש ממועצת גדולי התורה (בשנת תשמ"ד, בסמיכות להקמת תנועת ש"ס. ש.א), ואני לא אכנס למקום שאבי פרש ממנו.

"שנית", המשיך הרבי, "היום, הרי הכול הולך לפי דיוויזיות. אם אתה דיוויזיה כמו החסידויות הגדולות - שומעים לך; אם אתה קטן, לא יקשיבו לדעותיך. אני לא רוצה לשמש כחותמת גומי במועצת".

האדמו"ר הוסיף, כי לפני הבחירות האחרונות, כשהגיעו עסקני 'אגודת ישראל' להחתים אותו על ה'קול קורא', הוא התנה זאת בהתחייבותם של הח"כים לחתום על מסמך, לפיו הם מחויבים להישמע לגדולי ישראל. ואכן, חברי הכנסת חתמו והתחייבו להישמע לדעתם של גדולי התורה. הדבר הזה מלמד אותי, שמתי שצריכים אותי, אני יכול להשפיע. וזאת גם אם אני לא חבר במועצת גדולי התורה, הוסיף האדמו"ר.

ואז עבר הרבי לנימוק השלישי: "בציבור החרדי מופיעים כיום מדי יום שלושה עיתונים. כל עיתון נבנה על גבו של עיתון אחר. אין עוד ציבור בעולם, שיש לו מספר כזה של עיתונים. ביום שהמצב הזה ייפסק, אשקול להיכנס למועצת.

מי שהעביר את תמליל השיחה מסביר, כי כוונתו של האדמו"ר, היא שכיום אין אחידות במגזר החרדי, וקיים מצב של 'נהרא נהרא ופשטיה'. במצב כזה אין כוח אמיתי למועצת גדולי התורה. "היו ימים", אמר הדובר, "שבהם התקיימו ישיבות מועצת גדולי התורה באופן סדיר, ולמרות חילוקי הדעות, בסופה של כל ישיבה היתה מתקבלת החלטה אחידה, שהיתה מקובלת על כולם. במצב שנוצר היום, שמועצת גדולי התורה הוא גוף חסר שיניים, הוא לא רואה כל תועלת שעשויה לצמוח כתוצאה מהצטרפותו".

בסוף השיחה, נפרד האדמו"ר מהבכיר וחבריו, בתשובה שלילית. אך העסקנים הנמרצים, שגמרו אומר לשנות את מצב הדברים במנהיגות החרדית, החליטו שלא לשקוט על שמריהם. בסלונים הם נכשלו, אבל זו לא סיבה שבמקומות אחרים הם לא יצליחו. הסיעה המרכזית ממשיכה בסבב הפניות לאדמו"רים נוספים, על מנת לצרף אותם למועצת גדולי התורה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 50 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}