י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

רבנות י-ם: כששחור ולבן לא נפגשים

הבחירות לרבנות י-ם ממשיכות לעורר באז תקשורתי: הדת"לים מתעוררים ומפריחים ספוקלציות • מתיחות בין ברקת לשר הדתות • הגר"י אפרתי שוקל ריצה • וגם בג"ץ ידון בעתירות • פרסום ראשון

רבנות י-ם: כששחור ולבן לא נפגשים
אליהו הלוי



ושוב אנו חוזרים לעסוק בסוגיית הבחירות לרבנות העיר ירושלים. קשה להיזכר בפסוק 'העיר שחוברה לה יחדיו', כשהעיסוק העיקרי מסביב לירושלים סב סביב מחלוקות בלתי נגמרות על זהות מי שיישב על כס הרב הראשי בעיר הבירה.

כתבות בנושא:
ברקת: שחילונים יבחרו את הרבנים
המלחמה על הצוואה: מה אמר הרבי?


הפעם נפתח דווקא בזירה הדתית-לאומית. נדמה שבשבועות האחרונים קיבלו עסקני הזרם הדת"ל זריקת מרץ. אולי שאיפת הירוק (הסכך, הסכך) גרמה להם להתעורר ולהילחם; ואולי זו הידיעה כי על הפרק ניצב לו מאבק שעלול להכריע את עתידו של הציבור הדתי-לאומי בירושלים.

כך או כך, הספינים והדרמות שמחוללים האחרונים בביצתם, מחזירים את העיתונאים אל התקופות בהם שלט בורג-האב, האיש שידע להשתמש בכוחו הפוליטי בכדי לסובב אי אלו מהלכים לטובת הציבור אותו ייצג.

הכותרות אותם הצליחו הדת"ל להנפיק במהלך היממה האחרונה, יש בהם כדי ללמד על הלך הרוחות בקרב העסקנים.

נתחיל מהידיעה הראשונה שפורסמה היום בהבלטה באמצעי התקשורת: הרב הצבאי הראשי תא"ל אביחי רונצקי, מועמד מטעם הציבור הדתי-לאומי לרבנות ירושלים. ולמי ששואל את עצמו הרי הרב אריה שטרן כבר נבחר על-ידי ועדה שהוקמה על-ידי אותם עסקנים? יתאזר נא בסבלנות וימתין לתשובה.

העיתון 'בשבע' לעומת זאת, מדווח על ספין(?) משלו. לטענת העיתון, בימים אלו נרקם 'דיל' חדש ומפתיע. על פי מקורות העיתון, מגבשים גורמים בציבור הד"לי ובציבור החרדי עסקה, שתהפוך את הקערה על פיה. לפי הדיווח, הציבור החרדי יקבל את תמיכת הציבור הד"לי למינוי הרב האשכנזי, ואילו הנציגים החרדים יתמכו במועמד ספרדי דתי-לאומי.

ה'דיל' הזה, שכבר הוכחש על-ידי בכירים ב'דגל התורה', לא נראה הגיוני מכמה סיבות: ראשית, הציבור החרדי יתקשה לתמוך במועמד דתי-לאומי כשמולו מתמודד מועמד חרדי. במיוחד כשעל הפרק סוגיות כמו היתר מכירה, שבעטיים כבר חלו מהפכים ברבנות. והסיבה העיקרית היא: קשה לראות את הנציגים החרדים מתייצבים נגד הגר"ע יוסף במוצהר. הגר"ע, שרואה במינוי אחד מבניו לרבנות העיר - מפעל חיים, לא ייתן לבחירות לחמוק מתחת ידיו.

כך או כך, ניתן לראות כי בציבור הדתי לא חולמים. גם אם הספינים שמופרחים לאוויר הם לא יותר מבלוני ניסוי (וזה מה שהם. יעיד המפגש שנערך בין יועצו של ראש עיריית ירושלים, אברהם קרויזר, לבין יו"ר ש"ס אלי ישי), הרי שיותר מהכל הם באים ואומרים: אנחנו כאן, ובכדי להישאר. או בלשון עממית יותר: דרבו חרבו עד הסוף.

אלא שהרשימה הזו כמו עוד רבות מחברותיה, באתר ובעיתונות החרדית, מופיעות בחלל ריק. הבחירות לרבנות העיר, שנקבעו בתחילה לסוף חודש מר-חשוון, ידחו למועד אחר. מהו המועד? תלוי.

בחירות מחדש. יעקב מרגיצילום: בחירות מחדש. יעקב מרגי
בחירות מחדש. יעקב מרגי


איפה הפרוטוקולים?

במה זה תלוי? ממידע שהגיע לאתר 'בחדרי חרדים' עולה, כי אתמול (ג), התקיימה שיחה קשה בין לשכתו של ראש עיריית ירושלים ניר ברקת לבין לשכת שר הדתות. במוקד המחלוקת: הפרוטוקולים של הישיבה הקודמת.

ובמה דברים אמורים?

בישיבה שהתקיימה במשרד הדתות, בה נקבעו שמות חברי גוף הבוחר לרבנות העיר, לא השתתף ראש העיר ונציג העירייה. היעדרותם המופגנת של 2 מתוך ועדה של 5, לא הייתה ללא סיבה. השניים השמיעו טענות מגוונות, בנוגע לכשירות הוועדה לבחור את 48 הנציגים בצורה שויונית, והחליטו להחרים את הישיבה.

בבג"ץ שהוגש לאחר מכן, אליו הצטרף גם ראש העיר, נטען כי החלוקה של חברי גוף הבוחר לא נעשתה בשויוניות על פי הקהלים המאכלסים את העיר ירושלים. העותרים דרשו, בין היתר, ישיבה חוזרת של ועדת החמישה שאמורה לקבוע את חברי הגוף הבוחר.

משרד הדתות, טרם השיב לעתירה בבג"ץ, אך החליט לערוך ישיבה חוזרת. בג"ץ הודיע לפי שעה, כי אין טעם בדיון בעתירה, זאת מכיוון שהדרישה של העותרים מולאה עוד קודם הדיון.

העותרים ענו, כי יבחנו את המצב לאחר הישיבה של החמישייה, ובינתיים העתירה מוקפאת. אלא שאליה וקוץ בה, ברקת והציבור הד"לי הבינו כי בישיבה שתתכנס מחר (ה), הם עומדים לצפות בהצגה חוזרת. הרוב שיש לשר הדתות יביא לבחירת אותם חברי גוף בוחר - ויצא שכרם בהפסדם.

בכדי למנוע מצב זה, הוגשה בקשה מטעם לשכת ראש העיר, לקבל את הפרטוקולים של הישיבה הקודמת, על מנת לבחון על פי איזה מפתח חולקו הנציגים לגוף הבוחר. נכון לשעה זו, לא הועברו הפרוטוקלים.

בשיחות שערכנו עם מקורבי ראש העיר, הובהר כי באם לא יועברו הפרוטוקולים, ולא ייקבע מפתח אמיתי לקביעת הנציגים בגוף הבוחר, הרי שמהר מאוד ימצא את עצמו שר הדתות מול מבחן בג"ץ, מה שעלול לדחות את הבחירות בעוד מספר חודשים.

לסיכום ביניים: בורסת השמות לרבנות ירושלים, שנדמה היה שכבר נסגרה, נפתחת מחדש, ואת הכסף כמו שאומרים החלפנים, סופרים במדרגות.

הערת סיום: בתחילת השבוע חשפנו על התענינות מצד הגרי"ש אלישיב במועמדותו של הגר"י אפרתי. ביומיים האחרונים חלו מספר התפתחויות בנושא, מה שהוביל את הגר"י אפרתי לשקול את מועמדותו ביממה האחרונה בצורה רצינית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}