י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

רב הכותל: אוסר לקיים טקסי קבלת פנים לעולים ברחבת הכותל

מזה שנים מקיימת הסוכנות היהודית טקסי קבלת פנים לעולים החדשים ברחבת הכותל. אבל כעת הודיע רב הכותל: "אין מקומו של טקס זה ברחבת הכותל עם כל חשיבותו העצומה". הרפומים זועמים

רב הכותל,  הרב שמואל רבינוביץ (במרכז) עם אורחים
רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ (במרכז) עם אורחים

רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ', שיגר בשבוע שעבר מכתב לראשי הסוכנות היהודית, המבקש לשים סוף לטקסי קבלת הפנים לעולים ברחבת הכותל. כך מדווח העיתונאי עומר רבין, מ'וואלה'.

מזה שנים רבות מקיימת הסוכנות היהודית, יחד עם משרד הקליטה וגופים נוספים, טקסי קבלת פנים לעולים החדשים ברחבת הכותל. במסגרת הטקסים מגיעים העולים לרחבת הכותל המערבי, ומאזינים לברכות מאנשי ציבור בכירים, מוזמנים לערוך תפילה בכותל או להטמין בין אבניו את תקוותיהם מהמעבר לארץ הקודש.

בעוד יומיים, ביום רביעי, פעילות הסוכנות היהודית הייתה אמורה להגיע לשיא עם לא פחות מ-5 טיסות עולים המגיעות ארצה מ-5 מדינות שונות, ובהן מאות עולים חדשים שהיו אמורים להתקבל יחדיו בכותל בטקס מיוחד. אלא שבשבוע שעבר הופתעו בכירים בסוכנות בירושלים לקבל מכתב מרב הכותל, המודיע להם כי אין ביכולתם לקיים את הטקס. הרב רבינוביץ' קובל על כך שבמסגרת הטקס, המתקיים מחוץ לאזור המופרד במתחם, יושבים גברים ונשים (בני משפחה אחת) זה לצד זה.

במכתב נאמר: "לאור כך שטקס זה שינה את מתכונתו מטקס של תפילה וקליטה טובה בארץ לעולים לטקס בעל אופי שונה - הרי אין מקומו של טקס זה ברחבת הכותל עם כל חשיבותו העצומה.

"רחבת הכותל המערבי אינה יכולה להוות מקום לאירועים, יהיו אשר יהיו, אשר פוגעים באופיו ובצביונו של הכותל המערבי המשמש אבן שואבת לחבר את כולנו לעברנו המפואר ואשר ע"כ קבענו כלל ברור כי רק טקסי תפילה יתקיימו ברחבת הכותל המערבי", לשון המכתב.

לפי הדיווח ב'וואלה', בסוכנות היהודית קיבלו את המכתב בתדהמה: "מדובר על אנשים שעזבו הכל מאחור כדי לעשות את המעשה הציוני ולבוא לתמוך בישראל - מזה שנים שאנחנו עורכים את הטקסים האלה ברחבת הכותל כאשר העולים יושבים עם בני משפחותיהם וזוכים לקבלת פנים מכובדת במקום הראוי והמתאים ביותר למעמד מסוג זה". לדברי בכיר בסוכנות היהודית, העולים תמיד כיבדו את הדרך בה דברים מתנהלים בכותל - ומי מהם שביקשו להתפלל ניגשו לרחבות התפילה המתאימות והמופרדות בסמוך לכותל. אותו גורם בסוכנות דחה את טענות רב הכותל כאילו אופיו של הטקס שונה לטקס מעורב שאין מקומו ברחבת הכותל: "מה יותר טבעי מבני משפחה אחת שעשו מסע משותף לישראל ומבקשים לחוות ביחד את רגע ההגעה לארץ? מדובר על הגשמת המעשה הציוני באופן שאין ראוי ממנו ובמסורת ארוכת שנים".

מכתבו של רב הכותל הצליח לעורר את חמתם של אנשי הקהילות הרפורמיות והקונברסטיביות ברחבי העולם אשר מהווים חלק מהוועד המנהל של הסוכנות היהודית. על פי גורמים בסוכנות, אלה פנו בימים האחרונים לגורמים בכירים בעולם היהודי, בכנסת ואף ללשכת ראש הממשלה בדרישה להתערב בנושא ולהביא לשינוי ההחלטה.

לפי וואלה', גורמים בקהילה הרפורמית בישראל טענו הבוקר כי מדובר ב"חריגה מסמכות" מצידו של רב הכותל שאין זה מתפקידו לקבל החלטות כאלה על משמעויותיהן הרבות הן לפעילות הסוכנות, להליך קליטת העולים ולהגדרת אופיו של הכותל המערבי.

קישורים:
מקור: וואלה
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}