י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

"תבררו מה עם הרב אפרתי" • פרסום ראשון

'אחרי החגים' הגיע, והמאבק על זהות הרב הראשי לירושלים עולה שלב • הגרי"ש מקדם את מועמדותו של הגר"י אפרתי, והמתמודדים האחרים עושים חריש עמוק • ובזירה הספרדית? בינתיים שקט מופתי

הגר''י אפרתי. צילום מיכאל יעקובוביץ
הגר''י אפרתי. צילום מיכאל יעקובוביץ



הבחירות ההולכות וקרבות לרבנות העיר ירושלים, עוד יספקו לנו כותרות רבות. אין כמו ימי החורף הקודרים בכדי להתעניין במלחמה החמה כל-כך, שבסופה יהיו רק שני מנצחים.

מי יהיו השניים הזוכים? זו שאלת מיליון הדולר. עמודי העיתונים, שהולכים ומאבדים נפח לאחר הפרויקטים הגדולים של החגים, ישמחו לארח את המאבק המתוקשר, ואילו הומצאה העונה שנקראת בשם 'עונת המלפפונים', בכדי לסקר באופן מלא את הבחירות הקרבות - דיינו.

אז מה יש לנו כאן? הבחירות, שתאריכן הסופי ייקבע על-ידי בג"ץ, או על-ידי הוועדה אותה אמור לכנס השר לענייני דת עוד השבוע, יכריעו את זהות רבניה הראשיים של ירושלים לעשרות השנים הקרובות.

המאבק העיקרי מתרחש בזירה האשכנזית-חרדית, על אף שגם בזירה הספרדית ישנן התפתחויות הנמצאות בהתהוות ועוד עלולות להפתיע. אך בל נקדים את המאוחר.

המועמדים שכבר הכריזו על מועמדותם לתפקיד הרב האשכנזי, נחשבים לאלו שברשותם מספר נמוך יחסית של קלפים מנצחים. השמות הרשמיים הם: הגר"א שלזינגר - רבה האשכנזי של גילה, הגרמ"ח לאו - הבן של, ורב שכונה בעיר נתניה, והגר"י שלזינגר - אב"ד בז'נבה. דווקא המינוריות בה הם מנהלים את הקמפיין לבחירתם, עלול להביא בסופו של דבר ליתרון גדול במבחן התוצאה. החריש העמוק אותו הם מבצעים בשקט מוחלט, יביא בסופו של יום, כך הם מקווים, להצלחה בספירת הפתקים.

הגרצילום: הגר
הגר''י אפרתי לצד הגרי''ש בפגישתו עם פרס. צילום: יוסף אבי יאיר אנגל


ומי לא בא?

השקט האופף את מי ששמם מוזכר כמתכוננים לרוץ, יעמוד לרועץ ביום פקודה. השמות העיקריים המוזכרים הם: הגר"י אפרתי - נאמן ביתו של הגרי"ש אלישיב, והגרי"ד גרוסמן - רבה של מגדל העמק. השניים לא הודיעו באופן פומבי על התמודדותם, אך הם מעניקים יותר מרמזים, אודות העתיד.

יצוין, כי לפי המסתמן בשלב זה, יצטמצמו המועמדים שיגיעו לישורת האחרונה באופן מהותי. באם התמיכה החרדית תוסב לכיוון של מועמד כזה או אחר, סביר להניח שנראה פרישה מהמירוץ של שאר המועמדים.

בשלב זה נראה כי כולם מחכים למי שיבוא ויטרוף את הקלפים. הגר"י אפרתי, ששמו מוזכר, כמי שיכול לגייס תמיכה רחבה במגזר החרדי, טרם הודיע על מועמדותו, ולכך ישנן מספר סיבות, הידועות ליודעי חן ומשפט.

הגרי"ש אלישיב, שהיה רוצה לראות את מקורבו יושב על כס הרב הראשי, התעניין לאחרונה: מדוע הרב אפרתי לא פועל בנידון? לביתו של הגרי"ש מגיעים כל המועמדים, ושוטחים בפניו את הסיבות בעטיים הם המתאימים ביותר לתפקיד. ומי לא בא? דווקא המקורב ביותר.

ממידע שהעביר אחד מנאמני ביתו של הגרי"ש אלישיב לידי אתר 'בחדרי חרדים' עולה, כי הגרי"ש קרא לחברי הכנסת של 'דגל התורה', וביקש מהם לבדוק אם ישנה סיבה היכולה למנוע מהגר"י אפרתי להתמודד על התפקיד היוקרתי. אותו מקור ידע גם לספר, כי הגרי"ש פנה אל אחד מנכדיו ושאל אותו: מדוע הרב אפרתי לא מגיע אלי בנושא רבנות העיר?

כך או כך, הרב אפרתי עדיין לא בא, וקשה להעריך באם יבוא.

הגרמצילום: הגרמ
הגרמ''ח לאו (משמאל) עם אביו אצל הגרי''ש אלישיב


הרב לאו ב'ביקור חג'

השם הבא שהועלה הוא של הגרי"ד גרוסמן. הרב גרוסמן, המחובר גם למוקדים הש"סיים, יכול גם הוא בקלות יחסית 'לקחת את הבחירות', אך גם הוא עדיין לא הודיע על התמודדותו על התפקיד. בבית הגרי"ש אלישיב יש מי שמנסה לסנדל את המועמדות של הרב גרוסמן מטעמים אידיאולוגיים, אך קשה להאמין שיצליח ביום פקודה, וזאת עקב האהדה הגדולה לה זוכה הגרי"ד בקרב חוגים נרחבים ביהדות החרדית.

שאר המועמדים אינם חולמים. ביום ה' האחרון הגיע הגרמ"ח לאו לביתו של הגרי"ש אלישיב לביקור שהוגדר כ'ביקור חג'. למרות שהרב לאו היה מעדיף לחגוג יחד עם הבעת תמיכה פומבית של הגרי"ש, הרי שלהפתעתו מי שישב ב'מזרח' של בית מדרשו של הגרי"ש, היה לא אחר מאשר הרב שלזינגר - רבה של גילה, שעלה גם הוא להקביל את פני רבו. ומה יותר מתאים מלהקביל את פני הרב, בתקופה בה אתה כה נזקק לתמיכתו.

כך או כך, יצאו שני הרבנים, בלי הכרזת תמיכה פומבית כזו או אחרת.

קשה להאמין כי הגרי"ש אלישיב יכריע בשאלה הבוערת, לפני שיקבל את הרשימה הסופית של המועמדים המתכוננים לרוץ.

בזירה הספרדית, העניינים עדיין יגעים. אם יורשה לנו להעריך, ברגע בו יקבע התאריך הסופי לבחירות לרבנות, נראה תזוזה רצינית גם במערכת הספרדית. גזרו ושמרו.

אנחנו נמשיך ונעקוב אחר ההתפתחויות בפרשה שצפויה לחמם את החורף שכולנו מקווים כי יהיה מבורך במיוחד.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}