י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

תגלית באנטליה: בית כנסת בן 1500 שנה

בבית הכנסת נמצאו כמה מעמודי ההיכל וכן משטחי מנורה יהודית בת שבעה קנים שעליה תחריטים מעוצבים. התחריטים כוללים שופר, חצוצרה, עצי דקל ולולב. על חלק מן התחריטים נמצאו הברכות "שלום על ישראל" ו"אמן‭"

סמל המנורה על אחד מעמודי ההיכל צילום: משרד התרבות והתיירות של טורקיה
סמל המנורה על אחד מעמודי ההיכל צילום: משרד התרבות והתיירות של טורקיה

חוקרים טורקים גילו בחפירות שנערכו באחרונה באזור אנטליה בית כנסת עתיק שגילו המוערך הוא ‭1,500‬ שנה. כך מדווח העיתונאי ג'קי חוגי מהעיתון 'מעריב'.

הארכיאולוגים, שפעלו מטעם אוניברסיטת אקדניז באנטליה, בשיתוף משרד התרבות הטורקי, מציינים כי הממצאים מעידים על חיים יהודיים תוססים שהתנהלו במקום באותה תקופה. על פי הערכתם, פעל בית הכנסת בין המאה הרביעית למאה השישית לספירה. במבנה האתר, הפונה לנמל, התגלו שתי כניסות: האחת לכיוון מערב, והשנייה לכיוון צפון.

בבית הכנסת נמצאו כמה מעמודי ההיכל וכן משטחי מנורה יהודית בת שבעה קנים שעליה תחריטים מעוצבים. התחריטים כוללים שופר, חצוצרה, עצי דקל ולולב. על חלק מן התחריטים נמצאו הברכות "שלום על ישראל" ו"אמן‭."‬

החוקרים ציינו כי כתובות מעין אלה נדירות מאוד מבין הממצאים היהודיים השונים שהתגלו עד כה ברחבי אנטליה, (כינויו של האזור שבו שוכנת טורקיה של ימינו).

בית הכנסת נחשף בעיר העתיקה של מיירה, ליד עיר הנמל אנדריאקה. צוות הארכיאולוגים שאחראי לתגלית, בראשותו של הפרופ' נווזת צ'ביק, מציין כי הימצאותם של יהודים במקום מעידה כי הם היו חלק חשוב מחיי המסחר התוססים שהתקיימו במחוז. לדבריהם, התחריטים איכותיים ומעוצבים יותר מאלה שנמצאו באזורים אחרים של טורקיה.

קישורים:
מקור: מעריב
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}