י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הקרב על יהודי תימן מול סאטמר: המדינה תשקיע בעולים 20 מיליון ש"ח

כדי למנוע מ-200 יהודי תימן להגר לניו יורק, אל זרועות חסידות סאטמר, תקבל כל משפחה שתעלה לישראל מענק של מאות אלפי שקלים לרכישת דירה. עלות ההטבה: כ-20 מיליון שקלים

משפחה  שעלתה  מתימן והתיישבה בבית שמש
משפחה שעלתה מתימן והתיישבה בבית שמש

על פי סיכום חשאי שהתגבש לאחרונה בין משרד הקליטה לאוצר, יקבלו יהודים שיחליטו לעלות לישראל מתימן מענקים בסך מאות אלפי שקלים לרכישת דירות. המטרה: למנוע מהם להגר לארצות הברית ולהצטרף לחסידות סאטמר. כך מדווח העיתונאי אלי ברדנשטיין בעיתון 'מעריב'.

לפי הדיווח, מדובר בהסכמה ראשונה מסוגה, שכן עד היום לא קיבלו עולי תימן מענקים כאלה. היחידים שמקבלים כיום את ההטבה הזו הם העולים החדשים מאתיופיה.

המשפחה הראשונה צפויה לקבל את ההטבה כבר ביום חמישי הקרוב.

בתימן חיים כיום כ-200 יהודים, וההערכה היא שעלות ההטבה עשויה להסתכם בכ-20 מיליון שקלים.

במשך שנים טענו יהודי תימן כי הסיבה העיקרית לכך שאינם עולים לישראל היא חוסר יכולתם לרכוש דירה, ובסוכנות ובמשרד הקליטה מקווים שההחלטה האחרונה תזרז את הגעתם לישראל.

לפי הסיכום החדש, תקבל כל משפחה של עולים מתימן סכום כסף שינוע בין 500 ל-700 אלף שקלים כמשכנתא לרכישת דירה, אשר 90 אחוזים ממנו יהפכו עם הזמן למענק.

להטבה יהיו זכאים העולים שעלו בחודשים האחרונים לארץ ואלה שיעלו בעתיד. עם זאת, ייתכן שייכללו בהסדר החדש גם משפחות ותיקות יותר שטרם רכשו דירה.

בסוכנות ממשיכים גם בניסיונות למשוך לישראל גם חלק מהיהודים שבחרו להגר לארצות הברית. "הסוכנות חושבת שמקומם של העולים הוא בארץ ישראל ושצריך להיטיב עם תנאי קליטתם, כי הם באים בלי שום רכוש או ממון‭,"‬ הסבירו בסוכנות. "בכל מקרה לא מדובר בהוצאה כספית גבוהה וזה ממש יהיה פשע להפקיר את היהודים האלה בידי הסאטמרים‭." ‬

גורם בכיר בסוכנות היהודית סיפר כי הסוכנות היא שעודדה את משרד האוצר לקבל את ההחלטה. "פשוט ביקח שנו להשוות את התנאים של עולי תיח מן לאלו של העולים מאתיופיה‭,"‬ הסביר הגורם. לדבריו, השר משולם נהרי אף התחייב למצוא סעיף תקציבי למטרה זו במידת הצורך. בשלב זה תמומן ההטבה לעולי תימן מתוך תקציב השיכון של עולי אתיופיה במשרד הקליטה.

עתידה של הקהילה היהודית הקטנה בתימן, שרובה מתרכז בעיירה ריידה, יוכרע בחודשים הקרובים. בדצמבר אשתקד נרצח משה יעיש נהרי הי"ד, מראשי הקהילה ואב לעשרה, על ידי מוסלמי מקומי, טייס לשעבר בחיל האוויר התימני, שדרש ממנו להמיר את דתו.

מתוך 280 יהודים שהתגוררו בתימן עד לפני כחצי שנה, 41 עלו לישראל וכ-40 הגיעו לקהילת הסאטמרים בניו יורק. ההערכה היא שבתוך מספר חודשים יעזבו מרבית חברי הקהילה, ואם מדינת ישראל לא תפעל כדי להעלותם לישראל, הם יעדיפו להגר לארצות הברית ולקבל שם מעמד של פליטים.

קישורים:
מקור: מעריב
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}