י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הכסף לישיבות יקוצץ - ליצמן יקבל תוספת

הלם בסיעות החרדיות: הישגי ההסכם הקואליציוני בסכנת אבדון • ביבי הודיע: 300 מליון ש"ח יקוצצו מתקציב הישיבות • הכסף יעבור למשרד הבריאות • גפני מאיים, בש"ס מטילים וטו • המלחמה החלה

חברי הכנסת בדיונים הקואליציוניים
חברי הכנסת בדיונים הקואליציוניים



מחר בבוקר יפתחו קוראי עיתון 'יתד נאמן' את העיתון, ויזכו לראות ככל הנראה כותרות אימתניות ומזועזעות על קיצוץ נוראי בתקציבי עולם התורה. מסתבר שגם קוראי עיתון 'המבשר' יקראו את אותו התוכן, בשינויי נוסח כאלו ואחרים. האם עיתון 'המודיע' ישתף פעולה? כלל לא בטוח.

במה דברים אמורים: היום (ג) בשעות הבוקר התכנסו סיעות הבית לישיבות הסיעה השבועיות. על הפרק, הונחה הודעה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפיה יהיה קיצוץ בתקציב המדינה - בסך של שני מיליארד שקל: על פי ההצעה, יבוצע קיצוץ חד בתוספת התקציב שהובטחה למפלגות החרדיות בהסכמים הקואליציונים. הקיצוץ יכלול קיצוץ של 300 מיליון שקל בתוספת התקציב שהובטחה לישיבות, וקיצוץ של 100 מיליון שקל בכספים נוספים שהובטחו לש"ס, יהדות התורה והבית הלאומי.

הסבר קצר: בהסכמים הקואלציוניים של ממשלת נתניהו ניתנו הבטחות כספיות רבות למפלגות החברות בקואליציה, ביניהן הובטחה תוספת של 750 מיליון שקל לתקציב הישיבות. הצעת הקיצוץ החדשה מתבססת על קיצוץ של 750 מיליון שקל בהסכמים הקואלציוניים כולם, שהם 20% מהיקף ההסכמים קואלציוניים.

המשמעות של ההצעה היא שהמפלגות החרדיות עומדות לאבד חלק ניכר מההשגים שלהם במסגרת ההסכמים על הצטרפותם לקואליציה. אומנם, ההצעה של משרד האוצר היא כי רק מחצית הסכום יקוצץ, והיתרה תידחה ל-2011, אבל ספק אם הדבר יקהה את הגלולה המרה מבחינתן של המפלגות החרדיות.

"קיצוץ בתקציבי עולם התורה - לא יעבור"

הפוליטיקאים החרדיים כבר מצחצחים את חרצובות לשונם. לפי הצפוי, ישוחררו מארכיוני היומונים כותרות אימתניות על גזירת שמד, ועל ממשלה שבאה להטביע את אוניית עולם התורה העומדת בפני טביעה, בימי סערה כלכלית קשה.

איומי הפרישה כבר מנוסחים על-ידי המזכירות שהוזעקו על ידי הפוליטיקאים למשרדים, הנמצאים בחופשת חג. אווירה קודרת הצליחה להשתחל למשרדי שליחי הציבור, שטרם התאוששו ממאורעות היום הקדוש.

האמת תיאמר, ההישגים שהשיגו המפלגות החרדיות בהסכמים הקואליציוניים, לא זכורים מזה שנים. התוספות לישיבות הביאו לאנחת רווחה במשרדי המנהלים, והקיצוץ, באם יבוא, ינחית עליהם מכה קשה מנשוא.

נחזור לדברי הפתיחה: הנציג החרדי היחיד שצפוי 'להנות' מהקיצוץ המתקרב, הוא דווקא סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. ליצמן, שיקבל תוספת תקציב של 500 מיליון שקלים למשרדו, נמצא בפלונטר קשה. מחד, עולם התורה צפוי לקיצוץ אכזרי. מאידך, התוספת הקורצת לתקציב משרדו, עבור היערכות ל'שפעת החזירים' (מקסיקו, לגירסת הסגן).

האם עיתון המודיע יצטרף להתקפות על הקיצוץ? קשה להעריך. שכן, הפעם ההחלטה תהיה קשה במיוחד. תקיפת הקיצוץ תפגע במשרד בראשו הוא עומד. מעניין יהיה לראות כיצד ינהג.

יו"ר ועדת הכספים משה גפני, שהיה משושביני ההסכם הקואליציוני, זועם על הצעת הקיצוץ. לציטוט הוא אינו רוצה לדבר, עד לאחר פגישתו עם שר האוצר, יובל שטייניץ, מחר בשעות הבוקר. אבל בסביבתו אומרים כי הוא יילחם עד הסוף בקיצוץ המוצע. אם יחליט ביבי ללכת עם הקיצוץ עד הסוף, אולי מוטב שיחסיר מרשימת חברי הקואליציה שש אצבעות.

בש"ס, קיבלו גם הם בהלם את הבשורה. את ההודעה קיבלו חברי הכנסת בישיבת הסיעה, והחליטו לפעול מיידית. במסרים שהועברו לראשי האוצר, הוסבר כי הקיצוץ לא יוכל לעבור. אין על מה לדבר. "ש"ס תטיל וטו", אומר לנו אחד מבכירי ש"ס.

• תפרשו על כזה דבר מהקואליציה?

"אני לא חושב שזה יגיע למצב כזה. זה ייעצר עוד הרבה קודם. הבהרנו בצורה הברורה ביותר, כי כל קיצוץ בתקציבי עולם התורה, לא יעבור. אנחנו חושבים שההבהרה תספיק. אין ספק שקיצוץ בתקציבי הישיבות מצטלם טוב, אבל בשביל זה אנחנו כאן. אתה יכול לרשום: לא יהיה קיצוץ בתקציבים", סיים הבכיר.

רשמנו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}