י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

בשבוע הבא: דיון על הקמת העיר כסיף בנגב

בשבוע הבא יתקיים בוועדת משנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה דיון על הקמת כסיף - עיר חרדית חדשה • מיועדת לאוכלוסייה חרדית של 50 אלף תושבים • החברה להגנת הטבע מתנגדת

ראית כאן עיר במקרה? צילום אילוסטרציה: מנח זרקא
ראית כאן עיר במקרה? צילום אילוסטרציה: מנח זרקא

כחמש שנים לאחר שהממשלה אישרה תוכנית לפיתוח העתידי של ישראל השוללת במפורש הקמת יישובים חדשים, מתברר שבשבוע הבא יתקיים בוועדת משנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה דיון על הקמת עיר חרדית חדשה. כך מדווח העיתונאי צפריר רינת מאתר 'דה מרקר'.

מדובר בעיר 'כסיף', שתוקם באזור תל ערד, המיועדת לאוכלוסייה חרדית של 50 אלף תושבים. על פי משרד השיכון והבינוי, העיר אמורה לסגור את הפער במילוי הביקוש לדיור החרדי שיעמוד על 100 אלף דירות חדשות עד שנת 2025.

כמו כן סבור המשרד כי ללא משיכת אוכלוסייה חרדית לאזור הדרום, לא ניתן יהיה לממש את יעדי גידול האוכלוסייה באזור שאותם קבעה הממשלה. יש לציין שגם באזור ואדי ערה מתוכננת הקמת עיר חרדית בשם חריש, ובה יגורו על פי התכנון כ-150 אלף תושבים.

על פי המדיניות שקבעה הממשלה לפני חמש שנים, אין להקים יישובים חדשים ויש להתמקד בעיבוי היישובים הקיימים. זאת כדי לחסוך במשאבי קרקע ובתשתיות ולשמר שטחים פתוחים וערכי טבע. אולם מדיניות זו אינה מתממשת בפועל.

על שולחן מוסדות התכנון הארציים כבר הונחה בחודש שעבר תוכנית להקמת עיר חרדית נוספת באזור ואדי ערה. תוכניות אלו מצטרפות לשלל תוכניות להקמת יישובים חדשים שאושרו בשלוש השנים האחרונות.

בימים אלו החלו עבודות להקמת שלושה יישובים חדשים בחבל לכיש - שניים מהם מיועדים למפוני גוש קטיף. בנוסף אושרה הקמת שני יישובים קהילתיים גדולים בסמוך לישוב החרדי בתל ערד.

החברה להגנת הטבע מתנגדת לתכנית וטוענת שבמקום להקים עיר חדשה יש לעבות ולהרחיב יישובים קיימים באזור הנגב ובהם באר שבע, דימונה וירוחם. "לחצים פוליטיים על מקבלי ההחלטות הביאו בשנים האחרונות לאישורם של עוד ועוד יישובים חדשים", ציין הארגון הסביבתי בפנייתו. "במהלך זה מעדיפים מקבלי ההחלטות אינטרסים פרטיים צרים של קהילות המעוניינות להתבדל על פני אינטרס ציבורי רחב".

מנגד טוען צוות התכנון מטעם משרד השיכון והבינוי, שקליטת אוכלוסייה חרדית ענייה בערים הקיימות בנגב תגרום לשינויים חברתיים ופיזיים בערים אלו. כדי לספק את השירותים הייחודיים לאוכלוסיה החרדית המעדיפה להתרכז ביישובים הומוגניים, סבורים המתכננים שיש לתת עדיפות להקמת יישוב חרדי נפרד בנגב.

סמוך לתל ערד יש התיישבות בדואית נרחבת שלא זכתה עד היום להכרה למרות רצונה לגור ביישובים משלה.

קישורים:
מקור: דה מרקר
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}