י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

במקום בית התפוצות: מוזיאון שיציג רפורמים

ב'בית התפוצות' נערכים להקים על הריסותיו את 'מוזיאון העם היהודי', שיעניק ייצוג נרחב לרפורמים והקונסרבטיבים • התכנים החדשים ירחיקו את הציבור החרדי • העלות: מאה מיליון שקל

מיצג בבית התפוצות. צילום: יעקב נחומי
מיצג בבית התפוצות. צילום: יעקב נחומי

אתר בילוי של משפחות חרדיות רבות עומד להיעלם: 'בית התפוצות', המוסד הוותיק שמלאו לו עתה 31 שנה, ייהרס בקרוב ובמקומו יוקם מוזיאון חדש שייקרא 'מוזיאון העם היהודי'.‬ כך מדווח העיתונאי אלי ברדנשטיין בעיתון 'מעריב'. המוזיאון החדש יכלול תצוגה חדשנית ומודרנית, שתתפרש על פני ‭4,200‬ מ"ר, שיתחלקו לשלוש קומות מסודרות לפי נושאים.

יעקב נחומי מצלם בבית התפוצות • גלריה

תצוגת הקבע הנוכחית של 'בית התפוצות', המתעדת את החיים היהודיים ברחבי תבל לאורך ההיסטוריה, תיהרס לגמרי, וגם המבנה החיצוני ישופץ במהלך בניית המוזיאון החדש.

הבנייה תימשך לפי התכוניות כשנה, ובמהלכה תיסגר תצוגת הקבע של בית התפוצות ויוצגו רק התצוגות המתחלפות.

לפי התכנית, התצוגה במוזיאון החדש תביא את "ריבוי הקולות והפנים של התרבות היהודית בתקופות השונות, ותיתן ייצוג הולם לנשים, לעדות המזרח וגם לזרמים השונים ביהדות" - הקונסרבטיבים והרפורמים.

המוזיאון החדש יכלול אמצעים טכנולוגיים מתקדמים, שמטרתם לאפשר למבקרים מגע אינטרקטיבי בתצוגה. "התצוגה החדשה תיקח את מבקריה למסע מרתק, שבמהלכו הם יחוו את סיפורו הייחודי של העם היהודי וינסו לפתור את חידת הישרדותו המופלאה‭,"‬ מספרים מתכנני המוזיאון.

עלות הפרויקט מוערכת ב-24 מיליון דולר. עשרה מיליון מהם התחייבה ממשלת ישראל להעביר לפרויקט, ושישה מיליון יתרום איל ההון הישראלי, ליאוניד נבזלין - הוגה הפרויקט - באמצעות קרן החינוך "נדב" שברשותו.

כל אחת משלוש הקומות של 'מוזיאון העם היהודי' תיוחד לנושא אחר. המסע יתחיל בהיכרות עם אורח החיים היהודי. לאחר מכן ייצאו המבקרים למסע בזמן שמתחיל בהולדת העם היהודי ונמשך עד הקיום העצמאי בארץ ישראל.

לפי התכנית של מתכנני המוזיאון, "המבקרים יערכו היכרות עם אבות ואמהות האומה, עם נביאים, מלכים ושופטים, יוזמנו להכריע בין התבדלות להשתלבות בתקופות ההלניסטית והרומית, ויתרשמו מחשיבותו של בית המקדש ומההשלכות של חורבנו על המשך דרכו של העם. משם ימשיכו המבקרים לרחבי הפזורה היהודית במדינות ערב והאיסלאם, ובד בבד הם יוכלו לבקר בממלכות אשכנז שבאירופה.

"בהמשך יעמדו המבקרים על פרשת הדרכים הגדולה בהיסטוריה היהודית: האמנציפציה וההשכלה. הם יתרשמו מהישגי היהודים בקרב הציוויליזציה העולמית, ויתהו על הסיבות לאנטישמיות. בתחנה הבאה במסע יפגשו המבקרים בדפוסים שונים של זהות יהודית, ובאופנים שונים של שמירת מסורת ודת. המסע של מבקרי מוזיאון העם היהודי יסתיים אל מול תמונת העם היהודי בימינו. כאן יוכל כל מבקר לבחון את מקומו בסיפור היהודי ולהביע את ציפיותיו לגבי עתיד העם היהודי".

קישורים:
מקור: מעריב
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}