י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הרב רוזן, חדל לבזות תלמידי חכמים • דעה

לא הופתעתי כאשר ב'הארץ' הופיעה קריקטורה אנטישמית כנגד עמודי ההוראה שאסרו את הנסיעה במעלית. ברור כי זו תוצאה של ליבוי האש על-ידי אותו גורם • שלמה קוק נגד דוברי ה'תורה החדשה'

שלמה קוק בבית הגרי''ש אלישיב. תמונת ארכיון
שלמה קוק בבית הגרי''ש אלישיב. תמונת ארכיון



השבוע חתמו פוסקי הדור, ובראשם מרן הגרי"ש אלישיב ומרן הגר"ש הלוי וואזנר, על פסק הלכה, שבו הם מביעים את דעתם כי השימוש במעלית שבת אסור כיוון שהוא כרוך בחילול שבת. עד היום הקלו בעלייה במעליות השבת בשעת הצורך, אולם כעת, בעקבות שינויים טכנולוגים שבוצעו במנגנון המפעיל את כל מעליות השבת, ההוראה השתנתה.

כמנהגם בכל עת כאשר הם מתבקשים לחתום על מכתב, גדולי הדור לא צירפו את חתימתם אלא רק אחרי שישבו על הדברים לפחות 'שבעה נקיים'. בעיניי חזיתי באנשי המקצוע – פרופסורים וטכנאים בכירים – עולים ויורדים במעלית ביתו של הרב אלישיב פעמים רבות בתקופה האחרונה. רק כאשר השתכנע הרב כי שימוש בטכניקה החדשה אכן כרוך בעשיית מלאכה, פסק את שפסק.

זה הפך כבר לריטואל קבוע: כאשר מפרסמים גדולי התורה פסק הלכה כזה או אחר, תמיד יקום לו מחפש ההקלות התורן, ימהר לכל מיקרופון תקשורתי אפשרי, ויתקוף את הרבנים. בין דבריו, ינסה הדובר האמור לגעת במנגנוני הרגש: כואב לו על חוסר התחשבותם של הרבנים בציבור הישישים והחולים. כאילו התורה נמצאת בידיהם של גדולי התורה וההחלטה מה מותר ומה אסור היא מנת חלקם, כאילו והם אינם אלא שלוחי תורת ה' שנמסרה לעמנו על-ידי משה רבנו. אגב, רציתי להזכיר לאותו דובר, כי בשעת פיקוח נפש מותר גם לנסוע במכונית בשבת – ולא רק במעלית-שבת.

ראש מכון 'צומת' התראיין השבוע בכל כלי תקשורת אפשרי ודיבר בהשתלחות חמורה כנגד הפסק ופוסקיו. הוא השתמש באחת השיטות העתיקות ביותר במלחמות ה'נטורי קרתא' בירושלים: לא תוקפים ישירות את הרבנים, הרי זה לא ממש פוליטיקלי-קורקט. מדברים כנגד העסקנים, שכביכול, הם אחראים לפסק, אבל כולם מבינים את המשמעות.

הדובר גרם לחילול ה' מאין כמותו. לא הופתעתי הבוקר כאשר בעיתון 'הארץ' הופיעה קריקטורה אנטישמית מזעזעת כנגד עמודי ההוראה שאסרו את הנסיעה במעלית. ברור כשמש כי זוהי תוצאה ישירה של ליבוי האש על-ידי אותו גורם שלא מוכן להשלים עם העובדה שלעולם הוא ומכונו לא יקבלו לגיטימציה בקרב הציבור החרדי.

מגוחך וכואב כאחד לראות כי הוא שם עצמו בשורה אחת עם גדולי הדור, הממיתים עצמם קרוב למאה שנה באוהלה של תורה וזכו להיות ממונים על מסירתה לעם היהודי בדורנו, ואף מצפה מהם להיוועץ בו.

קל מאוד להתעלם מן המציאות, לנסות ולהסביר לצרכני התקשורת הכללית כי "הציבור הדתי לא קונה כל פסק", אבל את האמת גם הוא יודע – ולכן הוא מתרוצץ בין ראיון אחד למשנהו: ציבור שומרי התורה יודע להצביע ברגליו והוא מציית, ברובו המכריע, לפסקם של גדולי הדור. אבל עדיין, אסור לנו לעבור על הדברים לסדר היום. חובה עלינו למחות על ביזוי תלמידי-חכמים.

שלמה קוק משמש כעורך עיתון 'השבוע בירושלים' של רשת 'קו עיתונות דתית'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 58 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}