י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הכותל המערבי ומנהרות הכותל

קטע שאורכו כ-60 מטר וגובהו קרוב ל-20 מטרים שהוא חוויה לכל חובבי היסטוריה וארכיאולוגיה

הכותל המערבי ומנהרות הכותל

אמונה, תרבות והיסטוריה מתכנסים יחד בכותל המערבי, באותו מיזוג מיוחד המקנה לישראל את ייחודיותה. הכותל המערבי הנערץ על שום היותו השריד האחרון של הבית השני, הוא האתר הקדוש ביותר ליהדות. אבל הודות ל"הזמנה" של שלמה המלך שקרא לכולם לבוא ולהתפלל כאן (מלכים א', ח' 42-41), יכולים מבקרים בני כל הדתות והתרבויות לחוש קשר מיוחד למקום.

תמצאו כאן מתפללים ביום ובלילה, אבל בימים שבהם נערכים כאן טקסי בר-מצווה (שני, חמישי ושבת), גודשות את הרחבה משפחות מכל קצווי תבל ומכל רחבי ישראל, הבאות לכאן לחגוג את העלייה הראשונה לתורה של בניהן שהגיעו לגיל 13. הבילוי במחיצתם של יהודים מכל היבשות, על מנהגיהם, על המוזיקה שלהם, על לבושם ועל תפילותיהם, הופך לחוויה תרבותית ססגונית ובלתי נשכחת. המסורת של הטמנת פתק תפילה בין האבנים העתיקות מעניקה לרבים מהמבקרים כאן זיכרון רב חשיבות.

מנהרות הכותל הנמצאות בסמוך מסבות הנאה מיוחדת לחובבי היסטוריה וארכיאולוגיה, הנדהמים לגלות שהקטע הגלוי של הכותל המערבי – קטע שאורכו כ-60 מטר וגובהו קרוב ל-20 מטרים – הוא רק קטע קטן מהכותל המערבי המקורי שאורכו היה 488 מטרים, הנמצא מתחת לעיר העתיקה.

המנהרות הן אלה שנוצרו באמצעות מספר גדול של קשתות שנבנו זו לצד זו ותמכו בגרמי מדרגות המקשרים את העיר עם הר הבית. בימי קדם היה שם גיא בשם עמק הטירופיאון שעבר לאורך צדו המערבי של הר הבית והפריד בין הרובע ההרודיאני העשיר ובין המקדש, והצורך לגשר מעליו הוא שהביא לבניית הקשתות (העמק התמלא עם השנים עקב ההרס והבנייה מחדש). המעברים האלה תומכים גם כיום ברחובות, והמנהרות עוברות ממש מתחת לרובע המוסלמי.


כשאתם צועדים במנהרות, הושיטו יד וגעו בחלקים של הקשתות הענקיות שתמכו במשך אלפי שנים ברחובותיה של ירושלים, בבתים שנבנו ביניהם בהמשך וכמובן, בכותל המערבי עצמו, שמקצת מאבני הבניין שלו הן הגדולות שהתגלו אי-פעם. בתום הסיור תצאו אל ירושלים של ימינו, מלאי התפעלות מהאתר המרשים והמרגש.

לפרטים נוספים על אפשרויות טיול נוספות באיזור:
עיריית ירושלים
הרשות לתיירות כיכר ספרא 1 ירושלים
טל: 02-5314600 / 02-6271422
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}