י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

בית שאן

מן הערים הקדומות בארץ. פנינה היסטורית, המספרת סיפור מרתק של תקופה מלאת תהפוכות

בית שאן

טיול בבית שאן הוא כמו טיול בתוך פרק בהיסטוריה. בין בנייני מגורים, מבני ציבור מודרניים, ניתן לראות מבנים עתיקים המשמשים כמבני ציבור ייחודיים, אתרי עתיקות ושרידים מרשימים הפזורים בעיר. בית שאן, שהיא מן הערים הקדומות בארץ, היא פנינה היסטורית, המספרת סיפור מרתק של תקופה רוויה ומלאת תהפוכות, ששיאה מתגלה בגן הלאומי בין שאן שבצפון העיר.

על אף שראשיתו של היישוב בתל בית שאן הייתה אי שם בתקופה הכלקוליתית (לפני אלפי שנים), העיר חוותה כובשים רבים. לפני כ-3,500 שנה, היו אלה המצרים, כעבור כמה מאות שנים בלבד עברה לידי הפלישתים (ובה הם הוקיעו את גוויית שאול לאחר הקרב בגלבוע, שמואל א', ל"א, ח'- י"א), אחר כך נכללה בממלכת דוד ושלמה, וסופה שחרבה בשריפה, כנראה בידי מלך אשור (בשנת 732 לפנה"ס). בית שאן הוקמה מחדש כעיר הלניסטית לפני כ-2,300 שנה בקירוב, ונקראה סקיתופוליס ("עיר הסקיתים"), ובתקופה הרומית שבאה אחר כך התפשטה דרומה והגיעה לשיא גדולתה במאה ה-5 אז משערים כי חיו בה כ- 30-40 אלף תושבים.

את שרידיה של העיר המפוארת ניתן לראות בבירור באתר המרכזי בעיר - הגן הלאומי בית שאן, שהוא אחד הגנים היפים והמרשימים בארץ. בחלקו הצפוני נמצא תל בית שאן – מקום משכנה של בית שאן הקדומה, מדרום וממזרח לו ניצבים שרידי סקיתופוליס הרומית והביזנטית, המספרים על עושרה וגדולתה. העיר נפרשה על שטח של כ-1,500 דונם ושרידים מן החומה שהקיפה אותה ניתן עדיין לראות. כמו כן נחשפו בגן כמה מבנים מרשימים ובהם תיאטרון, בית מרחץ (הגדול ביותר שנמצא בארץ), שני רחובות עמודים מפוארים, מקדש רומי, בניין מזרקה (נימפאון) ובזיליקה גדולה שציינה את מרכז העיר וכמובן פסיפס משוחזר.


העיר נותרה בשיאה עוד כמה שנים אולם מאז החלה שקיעתה ולאחר הכיבוש הערבי ירדה למעמד של עיירה קטנה. עם קום המדינה היא יושבה מחדש ואוכלסה בעולים חדשים והיום היא מונה כ-18,000 תושבים. בתחומי בית שאן החדשה מצויים כאמור שרידים נוספים, ובהם אמפיתיאטרון רומי (היפודרום), בית אמידים מהתקופה הביזנטית, ושרידי גשר מהתקופה הרומית על נחל חרוד הזורם בשולי העיר. בחלק אחר בעיר יש שרידים מאוחרים יותר, ובהם שרידי מצודה צלבנית, מסגד מהתקופה הממלוכית, בית ממשל טורקי ובתי בזלת אחדים מבית שאן הערבית.

האזור שסביב לעיר שופע במעיינות ולפיכך גם באתרי טבע וטיולים, ומי שמגיע כדאי שיפקוד את אכסניית הנוער החדשה, מהמרשימות ביותר בארץ.

לפרטים נוספים על אפשרויות טיול נוספות באיזור:
עמותת התיירות ארץ התמר
בית קליבלנד, ת.ד. 503, בית שאן 11740
טל: 04-6060101/2
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}