י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

בת שלמה

פנינה תיירותית, הומה במטיילים אשר הוקמה בשנת 1889 בידי פקידי הברון רוטשילד

בת שלמה

רחוב ראשי אחד וכ-25 בתי אבן ישנים שבמרביתם נשמרה חזותם המקורית, הם לב ליבה של המושבה בת שלמה הישנה, מושבת העלייה הראשונה היחידה שהשתמרה כמעט כפי שהייתה מיום הקמתה. מאז ועד היום לא נס ליחה, והיא מקום יפהפה לטיול קסום בין הבתים הוותיקים, שכל אבן מספרת את סיפור העלייה הראשונה, את חבלי לידתה של המושבה ואת השתרשות בניה בקרקע.

המושבה הוקמה בשנת- 1889 בידי פקידי הברון רוטשילד. רוטשילד שהיה בן למשפחת בנקאים עשירה, נודע כנדבן רחב לב שתמך כלכלית בהקמתן של המושבות בארץ ישראל בתקופת העלייה הראשונה (1881-1904), אז לראשונה הגיעו לארץ ישראל עולים ממניעים לאומיים. רוב מייסדי בת שלמה היו בני איכרים מזיכרון יעקב הסמוכה, שחיפשו עתודות קרקע נוספות, וכך היא הפכה למושבת בת של זיכרון יעקב.

בשנותיה הראשונות סבלה המושבה מבידוד וממחסור באדמה פורייה, וכתוצאה מכך נעצרה התפתחותה, ומספר תושביה הלך וקטן. לאחר קום המדינה הובאו לאזור עולים ממזרח אירופה ומתימן, והקימו את שכונת בת שלמה החדשה הנמצאת מעברו הצפוני של הכביש המפריד בין הישן לחדש.

היום המושבה היא פנינה תיירותית, הומה במטיילים. בין בתי הקפה, הגלריות, הצימרים והמחלבה הידועה, אפשר לתפוס פיסת היסטוריה, להתרשם מהמבנים המרשימים שנבנו בימי הברון ובהם בית הכנסת, בית הפקידות ובית הספר, מהחצרות האותנטיות שבחלקן נשמרו כלים חקלאיים של פעם ולהתרפק על העבר.

אולם התמונה הציורית המתגבשת לא הייתה יכולה להיות מושלמת לולא התפאורה המדהימה שמספק הטבע בדמותו של הר חורשן הניצב ממש מדרום למושבה. זוהי שמורה ירוקה ויפה של חורש ים-תיכוני סבוך המציעה אין ספור אפשרויות טיול ברגל, באופניים וברכבי שטח והנאה מהטבע במיטבו.

לפרטים נוספים על אפשרויות טיול נוספות באיזור:
עמותת התיירות כרמלים
מועצה אזורית חוף כרמל
מ.א. חוף הכרמל
טל: 04-8136239, 04-8136240
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}