י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

גוש חלב (ג'יש)

כיום ישוב ערבי, בעבר עיר משגשגת בה התקיים מרכז יהודי עתיק שהיתה ידועה בזיתיה ובשמנה המשובח

גוש חלב (ג'יש)

במזרח הגליל העליון, רק 7 ק"מ צפונית-מערבית לצפת, שוכן ישוב ערבי על שרידי עיר משגשגת מן העבר. גוש חלב הידוע בפי הערבים כאל ג'יש, או רק ג'יש הוא היום יישוב מעורב, שמרבית תושביו נוצרים-מרונים, החיים בדו קיום מופתי עם מוסלמים ויוונים קתולים.

הראשונים שהתיישבו במקום עשו זאת לפני אלפי שנים, אולם תהילתו של המקום באה לו דווקא בתקופת בית שני (לפני כ-2,000), אז היה כאן מרכז יהודי עתיק. בתקופה ההיא הייתה סביבת גוש חלב ידועה בזיתיה ובשמנה המשובח ואפילו משי נדיר היה כאן.

הדמות המפורסמת ביותר בגוש חלב הייתה של יוחנן בן לוי (הוא יוחנן מגוש חלב), שנולד במקום והיה ממנהיגי המרד הגדול ברומים. יוחנן ואנשיו בצעד נועז, התנגדו לכיבוש הרומי והגנו על העיר, ורק משלא יכלו עוד נמלטו לירושלים. היישוב היהודי בגוש חלב המשיך להתקיים עד המאה ה-14, והיישוב הנוכחי הוקם במאה ה-18.

במרחבי היישוב מצויים קברים אחדים המקודשים ליהודים (בהם קבר יואל הנביא וקברם של חכמי הזוגות שמעיה ואבטליון), במרכזו, בסמטאות העיר העתיקה היפות, ניתן לערוך סיור רגלי בין שרידים מהתקופה הביזנטית, ולראות את "פסלי הגעגוע", הגורן, ו"גבעת הבכי".

במדרון המערבי נחשף מבנה קבורה מהמאה ה-4 ובו חדר קבורה עם סרקופג כפול, דלת מסתובבת ששוקלת 200 טון (אך מסתובבת בקלות), ותאי קבורה קטנים בהם הונחו תיבות קבורה המכונים גלוסקמות.

סיור בכפר יכול לזמן מפגש אקראי עם האוכלוסיה המגוונת של הכפר. הכפר גם ידוע בתאניו ובגפניו. ממזרח לגוש חלב נובע עין גוש חלב, ובמרחק כקילומטר ממנו מצויים שרידים יפים של בית כנסת מהתקופה הרומית שאפשר לזהות בינהם שני טורי עמודים עם אכסדראות בצדדים, שרידים של גג ועמוד עם כתובת עתיקה. בסביבת הישוב הקרובה והרחוקה יש אתרים נוספים לטיולי טבע ונוף גלילי ירוק ושופע.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}