י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

זכרון יעקב

המושבה הססגונית הממוקמת על חוטם הכרמל לה שני מאפיינים מובהקים: יין ומרגוע

זכרון יעקב

זכרון יעקב היא עיר נפלאה למטיילים ולתיירים. המושבה הססגונית הממוקמת על חוטם הכרמל, היא מהמושבות הראשונות בארץ ומהווה מוקד תיירות ונופש באזור.

כל מבקר המגיע אל זכרון יעקב, ממהר אל רחוב הנדיב ואל רחוב המייסדים שבמרכז העיר, שהפך למדרחוב מבוקש בזכות האוירה המיוחדת השורה במקום. ברחובות מרוצפים באבן, העוברים בין בתיה הראשונים של המושבה (שחלקם משוחזרים), יש היום פעילות ענפה. מסעדות רבות צצו כאן בזה אחר זה והם מלאי חן, חנויות מעוצבות בטוב טעם מציעות שלל פריטים כולל חפצי אומנות ומזכרות יפות, גלריות מיוחדות מציגות יצירות אומנות, בסדנא ייחודית מפיקים נייר מעץ התות היפני ועוד. לצד החדש ניצבים גם מבנים ישנים כמו בית הכנסת ובית הפקידות, חצר ישנה שבה תצוגה של ציוד חקלאי ישן, ושני מבנים מקוריים שבהם פועלים מוזיאונים היסטוריים: בית אהרונסון (לתולדות ארגון ניל"י) ומוזיאון העלייה הראשונה. אלה ועוד חברו יחדיו לחגיגה תוססת וצבעונית במדרחוב הרוחש חיים.

מימיה הראשונים היו לזכרון יעקב שני מאפיינים מובהקים: יין ומרגוע. החקלאות במקום הושתתה על ענף הגפנים ובמזרח המושבה נבנה בשנת 1889 יקב גדול שהיה החשוב במפעלי התעשייה של המקום. ביקב הפועל עד היום (כרמל מזרחי), יש מרכז מבקרים עם סיורים ללא תשלום. מאוחר יותר, בתקופת המנדט הבריטי הפכה המושבה לעיירת קיט ונופש כפרית ועד היום פועלים בה בתי מלון, בתי הבראה ופנסיונים אחדים.


זכרון יעקב הוקמה בשנת 1882 ובעקבות קשיים זכתה לחסותו של הברון רוטשילד וכך נמשכה בה תנופת הפיתוח. בימי מלחמת העולם הראשונה הפכה המושבה למרכז הפעילות של ארגון ניל"י, שהעביר מידע מודיעיני לצבא הבריטי, כדי לסייע לו לתפוס את השלטון מידי הטורקים ששלטו בארץ.

למרות שהפיתוח העירוני הואץ לאחר קום המדינה, ולמרות האוכלוסייה שגדלה בזכות קליטת העולים, עדיין מצליחים כאן לשמור על אופי כפרי ציורי וייחודי. סביב לזיכרון יעקב יש אתרים רבים לטיולים. מדרום לה משתרעים גני רמת הנדיב, שהם גן מטופח ומיוחד הנטוע סביב קברם של הברון רוטשילד ואשתו אדלאיד. מול הגנים נמצאת שמורת טבע יפה הצופה אל חוף הים התיכון, ובכניסה אליהם נמצאת "חוות הנוקדים" המציעה חוויות מן העבר לילדים ולמשפחות. עוד דרומה שוכן מבצר שוני היפהפה, ומצפון פרוס הר הכרמל במלוא הדר.

לפרטים נוספים על אפשרויות טיול נוספות באיזור:
עמותת התיירות כרמלים
מועצה אזורית חוף כרמל
מ.א. חוף הכרמל
טל: 04-8136239, 04-8136240
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}