י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

חצור הגלילית

יישוב שהוקם בשנות ה-50 על חורבות יישוב עתיק מהמאה ה-19 לפנה"ס שהיווה עורק התחבורה ראשי של סוחרים ושיירות הצבא

חצור הגלילית

תמונה יפהפיה של גגות המנקדים באדום את החום-ירוק של עמק החולה ואת לובן החרמון המרוחק - כך נצפית חצור הגלילית ממרומי הר יבנית. ביקור בתוך העיירה יגלה לנו מקום מטופח, עכשווי, עם צביון חזק של מסורת תרבותית ודתית מפוארת – זו של עולי מרוקו, תושביה-מייסדיה (1952-55). לאחר שעלית במעלה הדרך הראשית, ממזרח למערב, "ימשוך" אותך הכביש אל תוככי יער חצור. שם, על פי הייחוס, קבור התנא חוני המעגל.

חצור הגלילית הוקמה בשנות ה-50 המוקדמות בסמוך לתל חצור ההיסטורי. עדויות על יישוב עתיק חוזרות אל המאה ה-19 לפנה"ס. בהיותו תל חצור חולש על עורק התחבורה הראשי של אורחות הסוחרים ושיירות הצבא, שנעו מצפון אל הים, רבו המלחמות על השליטה פה.

במקרא נזכרת חצור כמרכז המדיני של צפון הארץ בתקופת הכיבוש ותחילת התנחלות השבטים. לאחר שנכבשה והיתה לעיר ישראלית, נכללה בנחלת נפתלי. חצור הישראלית נחרבה בימי מסעו הגדול של תגלת פלאסר השלישי מלך אשור, בשנת 732 לפנה"ס, ושוב לא נזכרה בשום מקור כתוב. מאז, חצור היתה נטושה ללא יושב במשך אלפי שנים. מרגשת העובדה, כי מאות ממתיישביה הראשונים של חצור החדשה סייעו לצד פרופ' יגאל ידין והמשלחת מטעם האוניברסיטה העברית בחפירות באתר חצור הקדומה, הסמוך לביתם.

כאמור, בפאתי העיירה מצוי קברו של התנא חוני המעגל. מדובר בסוף ימי הבית השני, הימים ימי בצורת קשה. התנא חוני "עג עוגה" ועןמד בתוכה, עד שנעתר הקדוש ברוך הוא וממטיר גשמי ברכה (מסכת תענית). על פי המסורת, גם יונתן בן-עוזיאל, מתלמידי הלל הזקן, קבור בסמוך. אלפי רווקים ורווקות פוקדים מדי שנה את קברו כסגולה לזיווג מוצלח.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}