אסטרטגיה עסקית – מה זה אומר?
בין אם העסק שלכם עושה את צעדיו הראשונים ובין אתם שועלים ותיקים בתחום, סביר להניח ששמעתם את צמד המילים הזה לא פעם, גם אם לא תמיד הבנתם מה זה אומר. כלומר, יש לכם מושג כללי מה היא אסטרטגיה עסקית אבל מה המשמעות שלה בפועל ואיך היא משפיעה עליכם בשגרה ובניהול התקציב?
- כתבה מקודמת
- כ"ב ניסן התש"פ
בין אם העסק שלכם עושה את צעדיו הראשונים ובין אתם שועלים ותיקים בתחום, סביר להניח ששמעתם את צמד המילים הזה לא פעם, גם אם לא תמיד הבנתם מה זה אומר. כלומר, יש לכם מושג כללי מה היא אסטרטגיה עסקית אבל מה המשמעות שלה בפועל ואיך היא משפיעה עליכם בשגרה ובניהול התקציב?
העסק שלכם ותוכנית המשחק האידאלית
חובבי הספורט מכירים היטב את התחום המועדף עליהם, וכולם מבינים שכדי שהשחקן או הקבוצה יגיעו להישגים, הם חייבים לפעול על פי כללי משחק ברורים. הטניסאים הטובים בעולם פועלים על פי אסטרטגיה מוגדרת, והיא זו שמכתיבה את התנועה שלהם על המגרש, את ההחלטה האם להישאר מאחור או להתקרב אל הרשת ומתי נכון להם לתקוף. באופן דומה פועלות גם קבוצות הכדורגל והכדורסל, וספורטאים מענפים רבים אחרים. זוהי בדיוק המהות של אסטרטגיה שיווקית: רק אם נגדיר את מסגרת הפעולה שלנו ואת המדיניות המנחה לכל אורך הדרך, נוכל לגזור מתוכה תוכנית פעולה, צעדים מדויקים וגם לוחות זמנים.
יעדים ופעולות קונקרטיות
האסטרטגיה של העסק קובעת את המטרות המרכזיות שלו, את האופן שבו ניתן להשיג את היעדים הללו, את התקציב הדרוש ואת אבני הדרך. ככל שהאסטרטגיה מוגדרת בצורה טובה ונכונה יותר, כך ניתן לגזור מתוכה את דרכי הפעולה הדרושות. ייתכן שנכון להשקיע בפיתוח וחיזוק אנשי המכירות, בתהליכי ייעוץ עסקי, ביצירת מוצרים חדשים או בפרסום העסק דרך פלטפורמות חדשות. הכול בהתאם למצב בשוק, למצבו הקיים של העסק, לצרכיו של קהל היעד וליתרונות שלכם – וגם לחסרונות.
בניית תוכנית אסטרטגית ב-2 צעדים
כדי להגדיר אסטרטגיה עסקית ברורה ולגזור מתוכה גם את דרכי הפעולה הנכונות, חשוב לקחת כמה צעדים לאחור ולהבין קצת יותר לעומק את השוק שלנו. בשלב הזה נאסוף נתונים, נחקור את המתחרים, נבין איפה אנחנו עומדים ביחס אליהם ומה האסטרטגיה המרכזית שלהם. באותה הזדמנות חשוב לפלח את קהל היעד ולהבין מה הלקוחות רוצים ואיך אנחנו יכולים לספק את המענה לצרכים הייחודיים שלהם. מכאן נוכל להמשיך לבניית תקציב מסודר המחולק על פי סעיפים וצרכים ברורים, לחלק משימות לאנשי הצוות ולמימוש האסטרטגיה הזו בפועל.
האם האסטרטגיה שלכם עובדת?
אחרי שהגדרנו אסטרטגיה וצעדים ברורים, חשוב לנו להמשיך ולעקוב אחר הנעשה בשטח, בעיקר כדי להבין האם ההחלטות שקיבלנו נכונות – ומה אפשר לעשות קצת אחרת כדי לשפר את הביצועים שלנו. בשלב הזה מומלץ לעקוב אחרי ביצועי המכירות, תהליכי הייצור, הקמפיינים השיווקיים השונים ושורת הרווח. כך תדעו האם ואילו התאמות יש לבצע, כדי שהעבודה שלכם תהיה אפקטיבית הרבה יותר.
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות