י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

יד מרדכי

קיבוץ שהוקם בשנת 1943 על ידי חברי השומר הצעיר ומפורסם בעיקר בייצור דבש איכותי

יד מרדכי

דבש, הוא היום עיקר הסיפור ביד מרדכי, דבש ניגר, סמיך ודביק שהפך קיבוץ עם מורשת קרב מפוארת למעצמה של תוצרי כוורת ממורשת הדבורים. אם מעז יצא מתוק הרי שחברי הקיבוץ שידעו תלאות וקרבות קשים, הרוויחו ביושר את העיסוק במוצר המתוק מכולם.

קיבוץ יד מרדכי הוקם על אם הדרך מעזה לתל אביב בשנת 1943 בידי כמה חברי השומר הצעיר מפולין. הוא נקרא על שמו של מרדכי אנילביץ', שפיקד על מרד גטו ורשה. במלחמת העצמאות (מאי 1948) התנהל כאן קרב מכריע. צבא מצרים החל לפלוש לארץ ומגיני המקום עיכבו את הפלישה בלחימה עיקשת, ואפשרו לצה"ל להתארגן לבלימתה הסופית. מקץ חמישה ימי לחימה מתישים נסוגו הלוחמים. צה"ל תקף, הקרבות נמשכו, וכעבור כחצי שנה שוחרר הקיבוץ ותושביו שבו אליו ובנו אותו מחדש.

בעקבות האירועים, נקשרה השואה ותקומת המדינה בקשר אמיץ לבני המקום, שהקימו בתחומו מוזיאון משואה לתקומה, המתעד עבר לצד הווה, את ההיסטוריה היהודית מאז השואה ועד מלחמת העצמאות, והקשר שלהן ליצירה ולהמשכיות הקיבוץ היום. לא הרחק מהמוזיאון נמצאת גבעת הקרב, שבה יש שיחזור מדויק של הקרב בשדה בו התרחש. במרכז הקיבוץ ניצב מגדל מים פגוע, שהוא אחד מהשרידים הבודדים שנותרו מיד מרדכי הישנה, ולידו ניצב פסלו של מרדכי אנילביץ'.

ובחזרה לדבש, הקיבוץ הפך במשך השנים ליצרן ולמשווק הדבש הגדול בארץ. עשרות מוצרי דבש וכוורת מיוצרים ב"ממלכה" ובמקום פועל גם בית הדבורה ובו הפעלות וסדנאות בנושא דבורים, דבש ומה שביניהם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}