י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

המושבה כנרת

מה שהחל לפני 100 שנה כהתיישבות כפרית בבעלות פרטית, הפכה כיום לאחת מעשרת הישובים המבוססים בישראל

המושבה כנרת

במורדות הרי פורייה, אל מול נופי ימת כינרת השלווים, סמוך לנקודה הדרום מערבית של האגם, שוכנת ברוגע המושבה כינרת, קטנה וציורית עטורה דקלים גבוהים, המסגירים את אחד הענפים הבולטים באזור – גידול תמרים.

המושבה כינרת הוקמה בשנת 1908 והיתה המושבה הראשונה שהוקמה בארץ ישראל. מושבה היא התיישבות כפרית בבעלות פרטית, וכיום המושבה כנרת היא אחת מעשרת הישובים המבוססים בישראל.

ברחוב הראשונים ניתן לראות חלקים מהחומה שהקיפה את המושבה ואת כל בתיה הראשונים, שנבנו מאבנים מסותתות, ולהרגיש את תחושת הראשוניות שחוו מקימיה. המבנה הציבורי הראשון שנבנה בה היה בית חפץ ששימש מרפאה ובית מרקחת והיום שוכן בו מוזיאון המושבה ובו תצוגה של תמונות וכלים חקלאיים. מבנה בית הספר וגן הילדים, משמש היום כבניין המועצה, ובית משפחת טריידל (מ-1912) ניצב מחוץ לחומת המושבה, לצד "האסם" ששימש את המשק המשפחתי והיום יש בו תצוגה של כלי עבודה מראשית ההתיישבות היהודית באזור.


לצד המושבה, הוקמה באותה שנה גם חוות כינרת, המשק הראשון שהקים המשרד הארצישראלי של ההסתדרות הציונית, במטרה להכשיר פועלים חקלאיים, ובהמשך גם נשים פועלות. החווה שפעלה עד 1949, מילאה תפקיד חשוב בהיסטוריה של ארץ ישראל: מכאן יצאו מייסדי הקיבוץ הראשון דגניה והמושב הראשון נהלל, וכאן הוקמה ב-1920 ההגנה, ארגון המגן של היישוב היהודי בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי. בכניסה למושבה נמצא מכלול המבנים של החווה שקיבלה מעמד של אתר לאומי, ויש בה שחזור של החצר ותערוכה על רחל המשוררת.

במושבה כינרת יש כמה צימרים ובתי אירוח וכן חנות המתמחה במוצרי תמרים למיניהם. לאחרונה כמו כן קיים במושבה מרכז מבקרים, בו אפשר ללמוד על תולדות ההתיישבות בכינרת, על תמרים ושימושיהם. מזרחית למושבה על חוף הכינרת נמצא בית הקברות של כינרת וממערב לה נראים שרידי אמת טבריה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}