י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

ירושלים

בירת ישראל ידעה כל כך הרבה במהלך אלפי שנותיה. אתרי תיירות וביקור מכל אירועי העבר תוכלו למצוא בכל פינה בעיר

ירושלים

מה לא נאמר על העיר הקדושה ביותר בעולם, על עיר שחוברה לה יחדיו, על עיר שהוקמה לפני אלפי שנים ועדיין לא סר חינה, על עיר שההיסטוריה לוחשת בינות לחומותיה וכל אבן בקירותיה מספרת את סיפורה המופלא, על עיר שרבבות מאמינים עולים אליה לרגל כבר אלפי שנים. כזו היא ירושלים, בירת ישראל, העיר היחידה בעולם שכונתה ב-70 שמות שונים של אהבה וגעגוע, העיר שבמפות עתיקות מופיעה במרכז העולם.

ירושלים היא עיר של שכרון חושים, עיר שמבטיחה חוויות רוחניות ודתיות, הנאות, סיורים מעניינים והרפתקאות משעשעות. כאן לצד אתריה ההיסטוריים והארכיאולוגיים המרתקים שוכנים אתרי תיירות מודרניים להפליא, האדריכלות והגסטרונומיה ועוד.

ליבה של ירושלים הוא העיר העתיקה המוקפת חומה ומחולקת לארבעה רבעים - הארמני, הנוצרי, היהודי והמוסלמי. בתחומיה נמצאים אתרי הקודש החשובים לשלושת הדתות המרכזיות: הכותל המערבי הקדוש ליהודים, כנסיית הקבר הקדושה לנוצרים והר הבית הקדוש למוסלמים.

מתחם הכותל המערבי, מושך אליו רבבות מאמינים. כאן למרגלות הקיר העצום שריד לבית המקדש, אומרים תפילה ומטמינים פתק עם משאלות הלב. סביב הכותל שוכנים אתרים חשובים נוספים ליהדות – מנהרות הכותל, מרכז דוידסון הייחודי, הרובע היהודי ובו הקארדו המפואר ומגדל דוד הניצב זקוף ומתגאה ביופיו. דרומית לכותל שוכנת עיר דוד, שממנה צמחה ירושלים הכנענית והישראלית העתיקה. זהו אתר מרתק עם ממצאים מדהימים שמאפשר חוויה מלאת עוצמה. דרומית מערבית לעיר העתיקה נמצא הר ציון. ממזרח לעיר העתיקה נישא הר הזיתים.

מלבד אתרי קודש יש ברחבי העיר העתיקה עוד כמה פינות חמד שלא כדאי להחמיץ. כך למשל השוק הנפלא בעיר העתיקה שכל כולו חגיגה רב חושית. כאן תוכלו לרכוש כלים מעוטרים בסגנון ארמני, מחרוזות יפהפיות ומזכרות, פרטי לבוש אותנטיים, כריות רקומות, שטיחי צמר ססגוניים, נרות וכלי זכוכית מרהיבים ועוד כיד הדמיון הטובה עליכם. בטיילת החומות תוכלו לצעוד על פני חומה בת אלפי שנים ולצפות אל העיר העתיקה והמתחדשת מכל עבריה. סיור שכזה מומלץ גם בערב, אז אורות העיר מנצנצים ומגבירים את עצמת החוויה. הרובע הארמני אף הוא יחיד במינו וכדאי לבקר בו ולהתרשם מעיצוב מסוגנן ושופע.

ממערב לעיר העתיקה הוקמו החל מסוף המאה ה-19 השכונות היהודיות של ירושלים. בחלקן נשמר אופיין המקורי הקסום והציורי והשיטוט בהן הוא תענוג צרוף (אבן ישראל, המושבה הגרמנית, ימין משה, מאה שערים, מחנה ישראל, נחלאות, נחלת שבעה, עין כרם, קוממיות, רחביה, רחובות הבוכרים, שכונת האתיופים). ברחבי העיר משובצים עוד אתרים רבים בעלי עניין וייחוד מתקופות שונות שידעה העיר והידועים שבהם: ארמון הנציב והטיילת, גבעת התחמושת, מוזאון יד ושם להנצחת השואה, משכנות שאננים, מנזר המצלבה, מנזר מאר אליאס, ימק"א ועוד, ולצדם ניצבים אתרים מודרניים כמו בית המשפט העליון, מוזיאון ישראל, גן החיות התנ"כי, הכנסת, הר הרצל, ושוק מחנה יהודה שאין דומה לו במגוון ובצבעוניות, בניחוחותיו ובטעמיו המשכרים.

בירושלים ניתן להנעים את הזמן גם במושבה הגרמנית, במדרחוב בן יהודה, בנחלת שבעה, ברחוב שלומציון ובמתחם מגרש הרוסים. חובבי המוזיאון יגלו עיר המנוקדת בעשרות מוזיאונים עשירים ומלאים בעיר נמנים מוזיאון ישראל, מוזיאון הטבע, מוזיאון המדע, מוזיאון יד ושם, מוזיאון רוקפלר, מוזיאון ארצות המקרא, המוזיאון לאמנות האיסלם, מוזיאון תולדות היישוב, מוזיאון הארמנים ומוזיאון יהדות איטליה. ילדים יחגגו במעלית הזמן (מיצג אינטראקטיבי תלת מימדי על תולדות ירושלים), בגן החיות התנ"כי המרהיב, בעין יעל – שם חווים עשיית מלאכות מתקופת המקרא, במחילות שבארמון הנציב, בגן הבוטאני היפהפה ובמוזיאון המדע המרתק.

כיוון שמדובר בעיר שספגה אליה במשך שנים רבות אמונות שונות, עמים רבים ומסורות מגוונות, התפתחה בה תרבות קולינרית חוצה גבולות. לצד מסעדות גורמה בוהמייניות תמצאו בתי אוכל שבהם מתבשל האוכל לאיטו על פתיליות עתיקות, דוכני מזון עממי שמגישים מזון עשיר בטעמים ובין לבין אפשר להנות ממסעדות אתניות ומברים שמתחילים לחיות בשעות הערב. ולא רק שפע של אוכל יש בעיר הבירה הישראלית אלא גם שפע של מקומות לינה החל ממלונות יוקרתיים ועד אכסניות נוער חביבות שישלימו את חווית הביקור בעיר.


אם שאלתם את עצמכם, כיצד הפכה ירושלים למעצמה דתית, למרכז רוחני עולמי ולאתר עלייה לרגל לרבבות תיירים מרחבי העולם, התשובה תמונה אי שם לפני כמה אלפי שנים. עברה של העיר החשובה בעולם רצוף במאבקים ובמלחמות. מיקומה האסטרטגי משך רבים מעמי העולם שחשקו בה ובחלקם אף שלטו בה בתקופות שונות. העיר ידעה מחלוקות והסכמות, אהבה ושנאה, עליות ומורדות, בניין וחורבן, שמחה וכאב.

על פי המסורת היהודית, נקודת ראשית הבריאה היא אבן השתייה הנמצאת בפסגת הר המוריה (היום מתחת לכיפת הסלע). כאן הוכו שורשי העיר אשר בתקופה הכנענית (לפני כ-4,000 שנה) הייתה לעיר מלוכה חשובה. בשנת 1004 לפנה"ס כבש דוד המלך את ירושלים מהיבוסים והפך אותה לבירה ולעיר קדושה. שלמה בנו זכה לבנות את בית המקדש הראשון וממשיכיו (חזקיהו וצדקיהו מלכי יהודה) הוסיפו לבצרה ולהרחיב את גבולותיה וביצוריה, ובנו בה מערכות לאספקת מים (נקבת חזקיהו). המאמצים נשאו פרי וכשצר סנחריב מלך אשור על העיר, הוא לא יכל לה ונסוג, ורק בשנת 586 הצליח נבוכדנצר מלך בבל, לכבוש אותה. העיר נחרבה, ורוב תושביה הוגלו לבבל.

לאחר הצהרת כורש (משנת 538 לפנה"ס), החלו גולי בבל לשוב ליהודה, השיבו עטרה ליושנה, הקימו את ירושלים ובנו את בית המקדש. במשך 370 השנים הבאות שימשה כבירת הפחווה האוטונומית יהודה. מרד החשמונאים (שהחל בשנת 168 לפנה"ס), הביא עמו מריבות אחים, וירושלים עברה לשלטון רומי והפכה לבירת ממלכה. לשיא פארה הגיעה בימי הורדוס, שהרחיבה ובנה מחדש את המקדש. ירושלים של סוף ימי בית שני (לפני כ-2,000 שנה) הייתה מוקד למתחים חברתיים ודתיים חריפים.

בשנת 66 לספירה, מרדו יהודי הארץ באימפריה הרומית, וכבשו את ירושלים. דיכוי המרד הסתיים בשנת 70, והרומים בהנהגת טיטוס כבשו אותה, החריבו את בית המקדש כליל והגלו את תושביה. במהלך 60 השנים הבאות הייתה העיר שוממה עד מרד בר כוכבא אז שבו אליה יהודים לזמן קצר בלבד. בשנת 135 בנו הרומים את העיר אליה קפיטולינה על מקומה של ירושלים ואסרו את כניסת היהודים אליה. בעקבות התנצרותה של האימפריה הרומית בשנת 324 (שהפכה לאימפריה הביזנטית) גדלה חשיבותה של ירושלים, אותרו בה מקומות הקדושים לנצרות ונבנו בה כנסיות מפוארות.

בשנת 638 כבשו המוסלמים את ירושלים, ובנו בה את כיפת הסלע ומסגד אל-אקצה. בעקבות הכיבוש המוסלמי חודש היישוב היהודי בעיר, ובמאה ה-10 בקירוב חזרה ירושלים והייתה למרכז הרוחני של יהודי ארץ ישראל. גם הצלבנים רצו לטעום את טעם השלטון בארץ ובשנת 1099 כבשו את ירושלים, טבחו בתושביה המוסלמים והיהודים, ועשו את העיר לבירתם. אולם פחות ממאה שנה אחר כך בשנת 1187 הובסו הצלבנים בקרב בקרני חיטין וירושלים נכנעה לסלאח א-דין. בתקופה זאת חודש היישוב היהודי בירושלים, ולא פסק עוד.

בשנת 1250 עלתה במצריים השושלת המַמלוּכּית ושליטיה כבשו את הארץ והיו לאדונים החדשים של ירושלים. ב-1517 היו אלה העות'מנים שכבשוה ובתקופתם נהנתה ירושלים משגשוג יחסי, וחומותיה שוקמו. במחצית השנייה של המאה ה-16 עם ירידת האימפריה העות'מנית, נפגעה ירושלים וקפאה על שמריה במשך כ-300 שנה. ירושלים התחילה את המאה ה-19 כעיר קטנה ומוזנחת ורק לקראת סוף המאה (מ-1860), החלה צמיחת "העיר החדשה" מחוץ לחומותיה, בחסותו של הנדבן משה מונטיפיורי שיזם את הקמת "משכנות שאננים". ההצלחה לא איחרה להגיע ושכונות נוספות הוקמו מחוץ לחומות שהביאו למהפכה דמוגרפית ולרוב יהודי בשנת 1873. גם בתקופת המנדט הבריטי (משנת 1917 ) שמרה ירושלים על מעמדה כבירת הארץ.

מאז קום מדינת ישראל ב1948 הוכרזה ירושלים כבירתה, ובה ממוקמים מוסדות השילטון המרכזיים ובהם כנסת ישראל, בית המשפט העליון ומשרדי הממשלה השונים. במלחמת העצמאות בעקבות קרבות קשים, והסכמי שביתת נשק היא נותרה ירושלים מחולקת בין ישראל וירדן עד שבמלחמת ששת הימים (1967) חוברו יחדיו שני חלקי העיר, והיא הייתה לגדולה בערי ישראל.

מאז ומתמיד הייתה ירושלים אחת ויחידה, מיוחדת במינה ואין שנייה לה בכל העולם.

לפרטים נוספים על אפשרויות טיול נוספות באיזור:
עיריית ירושלים
הרשות לתיירות כיכר ספרא 1 ירושלים
טל: 02-5314600 / 02-6271422
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}