י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

לוחמי הגטאות

קיבוץ השוכן בגליל המערבי בין עכו לנהריה. הוקם בשנת 1949 בידי ניצולי שואה לוחמי מרד גטו ורשה, פרטיזנים ואסירים שחמקו מיד הנאצים

לוחמי הגטאות

אמת מים מרשימה מקבלת את פני הבאים בכניסה לקיבוץ לוחמי הגטאות, השוכן בגליל המערבי בין עכו לנהריה. הקיבוץ הוקם בשנת 1949 בידי ניצולי שואה מפולין ומליטא. כאן חברו יחדיו לוחמי מרד גטו ורשה, פרטיזנים ואסירים שחמקו מיד הנאצים, ונתנו לו את שמו לזכר הלוחמים בגטאות, ביערות ובצבאות, תוך הדגשת החיים כאן ועכשיו.

טקס הנחת אבן הפינה של הקיבוץ היה גם ראשיתו של המוזיאון לתיעוד השואה. היום מתחם בית לוחמי הגטאות, השוכן על גבעה בדרום הקיבוץ, כולל את אמת המים האמפיתאטרון ושני מוזיאונים.

אמת המים נבנתה בתקופה העות'מאנית בשנת 1815, והיא המפעל ההנדסי החשוב ביותר שיזמו הטורקים בימי שלטונם בארץ. האמה הוליכה מים ממעיינות כברי (שמצפון) אל עיר המחוז עכו (שמדרום). האמה היפיפייה בנויה אבן וקשתות ובחלקים ממנה היא נסמכת על עמודים בגובה 10 מ'. סמוך לאמה נמצא גם אמפיתאטרון שבו נערכים טקסי הזיכרון ביום השואה, ולצידם הוקמו מכון מחקר ושני מוזיאונים: מוזיאון השואה והמרד, על שם המשורר יצחק כצנלסון שגם הקים אותו, והוא עדות לסיפורי הניצולים וביטוי לתקומת העם היהודי בארצו, ומוזיאון "יד לילד" להנצחת מיליון וחצי הילדים היהודים שנרצחו בשואה, ובו סיפורים ועדויות של ילדים ותצוגה על יאנוש קורצ'אק רופא, סופר ומחנך שהקדיש חייו לילדים.

בראשית שנותיו הושתתה כלכלת הקיבוץ על חקלאות על ענפיה השונים. היום מפעל "טבעול" שבמקום, הוא המרכיב העיקרי בכלכלת הקיבוץ והוא מייצר תחליפי בשר מן הצומח, ולצידו פועל מתחם "בית וקיט" שבו חדרי אירוח יפים ומסעדה כפרית המגישה ארוחת בוקר ייחודית ועשירה לכל דיכפין.

מלבד זאת אפשר ליהנות מאולם תצוגה עם עבודותיו של האמן משה קופפרמן, זוכה פרס ישראל לציור, או לבקר באתר פרשת המים במושב רגבה הסמוך, המדגים כיצד העבירו מים בימי קדם, לטייל בגנים הבהאים בעכו, או לרבוץ על חוף הים הסמוך ולצפות בציפורים נודדות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}