י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

בשר שנתעלם מן העין • חשיפה

קהילת 'מחזיקי הדת' באנטוורפן סוערת: בשר שהגיע לחנות הקהילה, שכב במקפיאים באירלנד שנתיים • הרשויות פתחו בחקירה - והנהלת הקהילה מאשימה את בעל האטליז • החנות נסגרה, הקהילה רותחת

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

יהדות בלגיה כמרקחה: שערוריית כשרות ובריאות חמורה מזעזעת את קהילת 'מחזיקי הדת' באנטוורפן, ומאיימת להטביע את פרנסתם של מוכרי הבשר הכשר בעיר.

לפני שנגולל את הסיפור - שזכה לאזכור מובלע בעלון היוצא לאור על-ידי הנהלת הקהילה - בו מעורבות רשויות הבריאות במדינה, צריך להקדים עם סקירה קצרה על הסדרי מכירת בשר ה'גלאט' בעיר.

לפני מספר שנים נמנע מהקהילה היהודית בבלגיה לשחוט שחיטה יהודית במדינה. מאז ההחלטה, נאלצו יהודי בלגיה להזדקק לשירותי שחיטה בקהילות אחרות ברחבי אירופה. תחילה שחטה קהילת 'מחזיקי הדת' מאנטוורפן בצרפת, אולם לפני ארבע שנים עברה השחיטה לאירלנד, שם פועלת משחטה הנחשבת לאחת המשחטות הגדולות באירופה, בה שוחטים הכשרים שונים הפועלים ביבשת, ובכללם ההכשר הידוע של 'הרב וסטהיים'.

גם קהילת 'מחזיקי הדת' שיגרה, מידי כמה חודשים, צוות שוחטים מטעמה אל בית המטבחיים, כדי לשחוט עבור הקהילה. לאחר החתמת הבשר בחותמות של כשרות 'בד"צ מחזיקי הדת', היה מסופק הבשר הטרי לחנויות, ונמכר במחיר מוזל לרווחת בני הקהילה.

בשלהי חופשת הקיץ האחרונה, בימים בהם מרבית חברי והנהלת הקהילה נפשו בהרים, הגיעה משאית, נהוגה בידי גוי, ובתוכה כטון בשר קפוא, חתום בהשגחת 'בד"צ מחזיקי הדת'. המשאית פרקה את מטענה בחנות בשר הפועלת תחת השגחת 'בד"ץ מחזיקי הדת'. עד כאן הכל טבעי ונורמלי.

אלא שאחד מבני הקהילה הבחין שמשהו אינו כשורה. הוא לא ידע להצביע על הנקודה שהפריע לו, אך המשלוח שהגיע נראה היה לו חשוד במקצת. (גורמים בקהילה יודעים לספר, כי מי שפקח את עיניו היה דווקא בעל אטליז מתחרה, שבעבר פעל תחת הכשר הבד"צ עד שזה הוסר מחנותו, אך לא הצלחנו לאשש עובדה זו).

הלה הזעיק את שלטונות הבריאות אל חנות הבשר, ואלו פתחו בבדיקה מקיפה של משלוח הבשר שהגיע. הבדיקה העלתה תוצאות מזעזעות: הבשר נשחט לפני כשנתיים, והוחזק בהקפאה בבית המטבחיים באירלנד, במשך כל התקופה שחלפה מאז נשחט. ואם תשאלו איך מעבירים בשר כזה בגבולות מאירלנד עד לבלגיה? מתברר כי הפלומבות הוחלפו, התאריכים הותאמו לזמנים מאוחרים יותר – והעיקר שלבני קהילת אנטוורפן יהיה בשר כשר וזול.

אנשי משרד הבריאות, שלקחו את הבשר לבדיקה, חזר עם תוצאות מזעזעות לגבי איכות הבשר. בעקבות כך הם נקטו מיד במספר פעולות חירום: בעל האטליז הוכרח לסגור את החנות; הבשר כולו הושמד; וכעת נמצאת הפרשה כולה תחת חקירה ממשלתית.

מי שנמצא בחזית, הם ראשי הקהילה ומעניקי ההכשר. הממשלה צפויה להתחיל לשאול את השאלות, ובקהילה אין מי שיענה את התשובות לשאלות: כיצד קורה שחנות שאמורה להימצא תחת פיקוח הבד"צ מכניסה בשר ישן ומקולקל? מי אחראי למשלוח הבשר? האם מעניקי ההכשר לא ביררו את מקור הבשר המגיע אל החנות? זאת עוד: מי יודע אם לא החליפו גם את הפלומבות של ההכשר עצמו ואלה הוטבעו על בשר אחר?

המודעה שפורסמה בעלון הקהילהצילום: המודעה שפורסמה בעלון הקהילה
המודעה שפורסמה בעלון הקהילה

על רקע הפרשה בולטת היעדרותו של רב בקהילה. החיפושים אחרי רב שיכהן בראש קהילת 'מחזיקי הדת' נמשכים שנים, אך מריבות פנימיות מונעות בחירת רב. לטענת גורמים בקהילה, "אם היה רב מכהן, שמפקח על השחיטה - לא היה נוצר מצב כזה". את האחריות הם מטילים על בעלי המחלוקת, המונעים את בחירת רב לקהילה, וקוראים לערוך בדק בית בקהילה כולה.

בעלון המקומי, היוצא לאור על-ידי הנהלת הקהילה, בחרו להטיל את כל האחריות על האטליז, הסוכן הסיטונאי וראש הצוות מאירלנד. במודעה שפורסמה על-ידי הנהלת הקהילה הובהר כי המחדל הינו מקומי, וכי אין מחדל כשרותי.

אולם הרוחות בקהילה מסרבות להירגע. "ברגע שלקהל נודעה האמת, ושמועות משמועות שונות החלו להתרוצץ, הקהילה נכנסה לפלונטר אדיר", מספר חבר בקהילה המקומית. "הנהלת הקהילה קיימה ישיבות על גבי ישיבות, חקירות, והעיקר מה עונים לשלטונות? הרי הבשר משווק תחת הכשרות של הקהילה, אז הנהלת הקהילה היא האחראית. ואם כך - איך אישרתם לציבור לאכול דבר בלתי אכיל? הציבור כולו בפאניקה", הוא מוסיף. "לא יודעים למי להאמין".

בימים הקרובים, עם התפתחות חקירת הממשלה, אנו צפויים לשמוע על עוד ועוד אשמים בפרשה שלבטח תעסיק עוד רבות את תושבי אנטוורפן ב'ימים הנוראים'.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}