י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

"פצצת הגיור" של ח"כ חיים אמסלם

ח"כ חיים אמסלם מש"ס: אפשר לגייר עולים חדשים רק על בסיס גיוסם לצבא • "בזכותם עשרות אלפים יכולים ללמוד תורה. גדולה זכות זו להיות סיבה מספקת לקבלתם לגיור"

ההלכה היהודית מחבקת אותם. ח"כ חיים אמסלם
ההלכה היהודית מחבקת אותם. ח"כ חיים אמסלם

השירות של העולים בצה"ל צריך להיחשב כחלק מקבלת המצוות ולהקל עליהם את תנאי הגיור, כך קובע במפתיע חבר הכנסת מש"ס, הרב חיים אמסלם. העיתונאי אבישי בן חיים מהעיתון 'מעריב' חושף, כי את הדברים כתב אמסלם באיגרת הלכתית שנשלחה למספר רבנים חשובים לשם קבלת חוות דעתם.

הרב אמסלם מסתמך על כך שלמרות שרבים מהעולים אינם יהודים, הם צאצאי יהודים, ולכן עונים להגדרה ההלכתית "מזרע ישראל", המחייבת יחס מקל עבורם. כמו כן, לדעתו, בעצם נכונותם לשרת בצבא ולסכן את נפשם, הם מוכיחים את רצונם האמיתי והכן לדבוק בעם ישראל.

הבעיה המרכזית העומדת כמחסום בפני גיור 300 אלף העולים ממדינות חבר העמים לשעבר, היא הדרישה שיתחייבו לקבל עליהם שמירת מצוות. החידוש של הרב אמסלם הוא בהקלות שהוא קובע שיש להעניק לאלו מבין העולים שמשרתים בצה"ל.

בניגוד לדעה הרווחת בציבור החרדי, שאינה מייחסת חשיבות דתית לשירות בצה"ל, כותב הרב אמסלם על העולים המשרתים בצה"ל בהערכה עצומה, וקובע שהשירות שלהם הוא קיום מצוות ולכן מהווה סיבה מספקת להקל עליהם בתחום דרישות זה.

"בזכות אותם חיילים‭,"‬ כותב אמסלם, "עשרות אלפי לומדים יכולים לעסוק בתורה. די לסיבות אלו כסיבה מספקת לקבלם לגיור ואנחנו מצווים לקרבם, להאיר להם פנים ולהקל עליהם‭."‬

הרב אמסלם כותב בהתפעלות על החיילים שאינם יהודים אך משרתים בצה"ל: "כמה גדולה מעלתם של אלו שנלחמים וכוונתם לקדש את השם ואלו שכוונתם לשמור על העם היהודי בארץ ישראל מפני הקמים עלינו לכלותנו, כמה זכות יש להם, ולכל הפחות גדולה זכות זו להיות סיבה מספקת לקבלתם לגיור"‭.

הרב משה קליין, לשעבר סגן ראש מערך הגיור, אומר בתגובה כי מדובר בעמדה שעד כה לא נשמעה מפיו של שום רב, לא חרדי ואפילו לא ציוני דתי. "הרב אמסלם הוא לא רק חבר כנסת, הוא יהודי תלמיד חכם השולט במקורות ההלכתיים ובקיא גדול מאד בפסיקה הספרדית המקלה‭,"‬ אמר. "מדובר בתלמיד חכם שאם יצטרפו אליו פוסקי הלכה נוספים תהיה פריצת דרך הלכתית מרתקת בעולם הגיור‭."‬

לפי 'מעריב', הרב אמסלם עצמו סירב להתייחס לתוכן הקונטרס ההלכתי ואמר: "הדברים לא נועדו לפרסום כעת, זהו חומר למדני הלכתי המצפה לחוות דעת גדולי ישראל. הגיע הזמן להוקיר ולקרב גם את בני העולים שמוסרים נפש למען כללות עם ישראל. החבר'ה האלה מקריבים את עצמם למען עם ישראל בצבא וההלכה היהודית מחבקת אותם. אי אפשר להמשיך להתייחס בשוויון נפש למי שמשרת בצה"ל ומתקשה להתגייר‭."‬
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 42 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}