י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

מזכרת בתיה

מושבת האיכרים שהוקמה בשנת 1882 ושמרה על צביונה הכפרי המיוחד עד היום

מזכרת בתיה

ראשיתה של מזכרת בתיה ברעיון של הרב שמואל מוהליבר, להעלות לארץ קבוצת יהודים עובדי אדמה,כדי להקים "מושב יהודים לדוגמא". בספטמבר 1882 שכנע את הברון רוטשילד לתמוך בניסוי זה, וכך הביא אותו למעורבות בהתיישבות בא"י. מושבת האיכרים, מזכרת בתיה, שמרה על צביונה הכפרי המיוחד עד היום.

באמצע שנות ה – 80 פרנסי מזכרת בתיה בשיתוף עם המועצה לשימור אתרים, פתחו במהלך לשימור אתריה ההיסטוריים של המושבה. כחלק מפועלם, הם יזמו את תוכנית האב הראשונה בארץ המתייחסת לשימור הכולל של מתחם : שימור המתייחס לאלמנטים רבים ומגוונים מחזיתות הבתים ועד לפנסי הרחוב. פעולות השיקום המגוונות והרבות הנעשות עד היום במושבה, עדיין מתייחסות לתכנית האב. שיפוץ ביהכ"נ הגדול שנבנה ע"י הברון רוטשילד במאה שעברה, זיכה את מזכרת בתיה בתעודת הוקרה שהוענקה לה על ידי נשיא המדינה במסגרת שבוע שימור אתרים.

שימור ליבה של המושבה משמש היום כמנוף לפיתוח תיירותי וכלכלי של המקום והמטייל ברחובותיה העתיקים של המושבה, כמו חוזר הוא לשנת 1883.


בשנת– 1987, נחנך מוזיאון המושבה ע"ש ערן שמיר המספר את תולדות המושבה ומטרתו להמחיש את הווי החיים במושבה חלוצית בא"י. הוא מתעד ומשמר את ההיסטוריה של המקום, משחזר מבנים ומתקנים ומפעילם במתכונתם המקורית.

בחדרי המוזיאון מוצגים בתמונות , בחפצים, בתעודות ובאמצעי המחשה שונים : סיפור הקמתה של המושבה, החינוך העברי, הדת כולל רהיטי בית הכנסת הראשון, חדר הביטחון המקורי על מתקניו, בית מגורים משוחזר. כמו כן, כולל הביקור סיור מודרך באתרים ההיסטוריים, שנשמרו ברובם בצורתם המקורית : בית הכנסת המפואר, בית משק הברון, באר האנטיליה, חצרות איכרים, בתי הראשונים, המשוריין, שובך היונים, בית העלמין, הפעמון,תערוכת הקולאז'ים "תבנית נוף מולדתו ועוד.

הביקור במוזיאון כולל פעילויות, משחקי הפעלה, סדנאות יצירה, סרט אור קולי והמחשה באמצעים מגוונים. מיועד לתלמידים בכל הגילים , למשפחות, לגמלאים, לתיירים ולקהל הרחב. הדרכה לקבוצות, תעשה בתאום מראש ובשעות גמישות. בכל יום שישי ראשון בחודש לועזי, סיור מודרך במחיר סמלי. היציאה מהמוזיאון בשעה 10:00.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}