י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

נהלל

מושב המפורסם בעיקר מצורת בנייתו: מעגלים הולכים וגדלים מהמרכז אל השוליים ומסביבו תצפיות מדהימות

נהלל

דמיינו שאתם בעלי כנף החולפים במעופם מעל למושב נהלל אשר בעמק יזרעאל. אם תביטו למטה תוכלו ליהנות מהמבנה האדריכלי המיוחד של המושב שלא נבנה עוד כמותו במדינת ישראל. מושב נהלל בנוי במעגלים הולכים וגדלים מהמרכז אל השוליים ונראה כמו שמש השולחת קרניה אל מרחבי שדות העמק. את נהלל, מושב העובדים הראשון בישראל, תכנן האדריכל ריכרד קאופמן והתוצאה היא מושב המתמזג בזרימה בנוף שמסביבו. במעגל הפנימי, טבורו של הישוב, הוצבו מוסדות הציבור, ועד היום ניתן לראות את מגדל המים ומבנים חשובים מראשית ההתיישבות, במעגל המשני הוקמו בתי המגורים ובמעגל החיצוני נפרסו מבני המשק והשדות. התוצאה מרשימה להפליא ומטיילים רבים מבקרים במקום רק כדי לראות את הפלא.

אבל מלבד זאת, נהלל הוא מושב ששורשיו נטועים עמוק בקרקע. הוא הוקם בשנת 1921 בידי קבוצת פועלים שחברה לה יחדיו וביקשה להקים התיישבות חדשה שתמזג בין הפרט לכלל. ההצלחה לא איחרה להגיע ובעקבות נהלל הוקמו מושבים נוספים. המושב המשגשג היה מאז ומתמיד מבוסס על חקלאות ועד היום היא חלק בלתי נפרד ממנו. לצידה הוקמו במושב ענפי תיירות המותאמים לאופיו הציורי. כך למשל הוקמה כאן מסעדה חיננית, סטודיו לצורפות, חנות לרהיטים עתיקים וגלריה הממוקמת בצריף ישן.

אחת האטרקציות במושב היא הסליק שפעל בתקופת המנדט. היום הוקם מעליו מוזיאון משפחתי קטן ולצידו בית קפה ציורי ויפה. מהמושב אפשר לצאת לטיולים בעקבות סיפורי האהבה שנרקמו בעמק או בעקבות סיפורי ההתיישבות של האזור מראשית ימיו.

מצפון-מזרח למושב חולש על העמק תל שימרון, ומפסגתו יש תצפית יפהפיה אל הנוף הנפרס תחתיו, ולמרגלותיו שוכן בתוך חורשה בית הקברות של נהלל, שבו נטמנו, בין היתר, משה דיין, מצביא ומדינאי בן המושב, והאסטרונאוט הישראלי אילן רמון.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}