י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

תל חי

אתר היסטורי המנציח את סיפור גבורתם של יוסף טרומפלדור וחבריו. מסביבו אתרים תיירותיים ונקודות תצפית מדהימות

תל חי

תל חי היא אתר היסטורי המנציח את סיפור גבורתם של חלוצי עמק החולה שבעקשנותם ועוז רוחם, הגנו על ביתם בחירוף נפש. לזכרם של 8 מהם נקראת העיר קריית שמונה הסמוכה. תל חי הוקמה בשנת 1916 בידי קבוצה של אנשי השומר, ארגון יהודי שדגל בשמירה עברית.

לאחר מלחמת העולם הראשונה עברו תל חי ויישובי הגליל להיות תחת שלטון צרפת, ונפגעה במרד הערבי שהונהג נגד הצרפתים: בינואר 1920 נהרגו שניים מחברי תל חי בהתקפה של ערבים, ובי"א באדר תר"פ (1 במרס 1920) נהרגו עוד שישה בהתקפה של מאות ערבים על היישוב. בין הנפגעים היה יוסף טרומפלדור, מפקדם הצעיר. תל חי ננטשה אך הקרבות לא פסקו, וורק לאחר שלושה חודשים חזרו אליה ויישבו אותה מחדש. מאז הייתה תל חי לסמל של גבורה. בכל שנה בי"א באדר נערך טקס זיכרון ממלכתי לטרומפלדור ולחבריו בבית הקברות של קיבוץ כפר גלעדי הסמוך, שם נטמנו בקבר אחים. בבית העלמין הוצב פסל האריה השואג, מעשה ידי הפסל אברהם מלניקוב משנת 1926, המבטא את עצמתם של הלוחמים הצעירים.


חצר תל חי נותרה כשהייתה. היא בנויה בזלת ועטופה גג רעפים אדום, והיא משמרת את היישוב שפעל כאן בראשית ההתיישבות היהודית באזור. בחצר פועל מוזיאון המשחזר את חייהם של מייסדי תל חי ותוכנית אורקולית ב-7 שפות המתארת את קרב תל חי ופרשת הגבורה. לילדים יש כתב חידה ותלבושות מהתקופה וסביב החצר הוצבו כלים חקלאיים ופסלים. סמוך לחצר תל חי נמצאת מכללת תל חי – מוסד ללימודים אקדמיים ולצידו אכסניית נוער המשקיפה על נופי עמק החולה. ממערב לתל חי נמצאת דרך הפסלים ובה מוצגים פסלי אבן וברזל. ממזרח לתל חי נמצא גן התעשייה תל חי, ובו מוזיאון לצילום מעניין ומוזיאון משובב למכוניות עתיקות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}