י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

תל אביב-יפו

העיר העברית הראשונה שהוקמה בישראל בזמן החדש, מהווה את מרכז הכלכלה והתרבות של המדינה

תל אביב-יפו




תל אביב, העיר העברית הראשונה שהוקמה בישראל בזמן החדש, העיר התוססת בארץ ומרכז הכלכלה והתרבות של המדינה, עיר של אומנות ושל ים של שווקים ועיר ללא הפסקה. תל אביב, לב המדינה, שוכנת על רצועת חוף מישורית שאורכה 14 ק"מ. בצפון חוצה אותה נחל הירקון ובמזרח נחל איילון, ובתוך הכרך הגדול חולפים מדי יום מאות אלפי בני אדם, עובדים, מבקרים ותיירים הבאים לשאוב ממנה חוויות ולספוג אווירה.

היסטוריה


תל אביב החלה את דרכה ביפו הסמוכה לה מדרום מערב. יפו ששורשיה נעוצים אי שם במאה ה-30 לפנה"ס, היא מהקדומות שבערי ארץ ישראל. ביפו העתיקה הנמצאת בליבה של יפו נשמרו מבנים רבים מהתקופה העות'מאנית המהווים היום רובע אמנים יפהפה ומרכז תיירות פורה, עטור מבני אבן וסמטאות צרות וציוריות. עם אתריה המרכזיים של יפו העתיקה נמנים גן הפסגה שבו מסעדות מקסימות, גלריות אומנים, חנויות יודאיקה מטופחות והמון אווירה, טיילת חומת הים הקסומה, מרכז המבקרים בכיכר קדומים, נמל יפו השוקק חיים ודייגים לרוב. באזור זה נמצאים כמה אתרים נוצרים חשובים, ובהם כנסיית סנט פטרוס מהמאה ה-17, בית שמעון הבורסקאי בו חזה פטרוס את חזון מאכלי הטריפה, וקברה של הצדקת טביתא (צבייה), שבזכות מעשיה הטובים החזירה פטרוס לחיים. בגבול יפו העתיקה נמצאים מגדל השעון העות'מאני, שוק הפשפשים המדהים שהוא פינת חמד אותנטית וחווית חובה ושכונת עג'מי.

בשנת 1909 הקימו 66 משפחות של יהודים תושבי יפו את שכונתה הראשונה של תל אביב היא אחוזת בית, שהייתה בימיה הראשונים שכונה של יפו. בשנת 1910 הוסב שמה לתל אביב ומכאן החלה התפתחותה. השכונה התרחבה, הצטרפו אליה שכונות חדשות, עד שהפכה למרכז היישוב היהודי בארץ, ב-14 במאי 1948 בתל אביב הכריז דוד בן גוריון בתל אביב על הקמת מדינת ישראל.

הגרעין ההיסטורי של תל אביב הוא שכונת אחוזת בית (לשעבר) המשתרעת בין רחוב מונטיפיורי ורחוב יהודה הלוי. ממערב לה נמצאת שכונת נווה צדק, שהייתה השכונה היהודית הראשונה שהוקמה מחוץ ליפו עוד בשנת 1887. בסוף שנות ה-80 הוחל בשיקום השכונה, והיום נווה צדק היא שכונה ציורית קסומה ומתויירת שנשתמרו בה בתים רבים אשר נבנו בה בשנותיה הראשונות. בשכונות הסמוכות לאחוזת בית יש מבנים רבים שנבנו בסגנון האֶקלֶקטי, שרווח בתל אביב בשנות ה-20. ריכוזים של מבנים בסגנון זה מצויים ברחוב נחלת בנימין וב"לב העיר", שהוא משולש הרחובות שיינקין-רוטשילד-אלנבי. ככלל



העיר הלבנה


נראה כי בתל אביב יש קשת רחבה של סגנונות ארכיטקטוניים, שהושפעו מזרמים שונים במהלך שנותיה, וכך הגיע אליה גם סגנון הבאוהאוס. החלק המרכזי של תל אביב המכונה העיר הלבנה, זכה בתואר הכבוד של ארגון אונסק"ו כאתר מורשת עולמית. הסיבה לכך היא שבמרכז העיר נמצא המקבץ הגדול בעולם של מבנים שנבנו בסגנון הבאוהאוס הבין-לאומי. סגנון זה שהגיע מגרמניה, הושתת על ניקיון צורני ומשחקים א-סימטריים עם צורות גיאומטריות, פרח משנות ה-30 ועד קום המדינה, וסחף אחריו את אדריכלי העיר. העיר הלבנה משתרעת בין רחוב אלנבי בדרום ונחל הירקון בצפון, ובין דרך בגין במזרח וחוף הים במערב, כאשר ביניהם יש ריכוזים גדולים של מבנים בסגנון זה בשדרות רוטשילד ובאזור כיכר דיזינגוף. בצפון העיר הלבנה נמצאים גני יהושע (פארק הירקון), שהם פארק גדול על גדות הירקון ובו אטרקציות רבות, ובקצה הצפוני-מערבי של העיר הלבנה נמצא נמל תל אביב.



תרבות ובידור

תל אביב היא מרכז התרבות של ישראל. בעיר פועלים למעלה מ-20 מוזיאונים, שהמרכזיים בה הם מוזיאון ארץ ישראל ומוזיאון תל אביב לאמנות, ולצידם פעילים מוזיאון בית התפוצות הנפלא, מוזיאון בתי האוסף לתולדות צה"ל, מוזיאון האצ"ל, מוזיאון ההגנה, מוזיאון הפלמ"ח, מוזיאון לח"י ומוזיאון נחום גוטמן. בתחומי העיר נמצא משכנן של התזמורת הפילהרמונית.

בעיר המרתקת אפשר ליהנות מחוויות נוספות: חופים מוסדרים הגדושים בימות הקיץ החמים בפעילות ערה ולאורכם טיילת לעת ערב, אתרים היסטוריים חשובים ובהם בית ביאליק, בית בן גוריון, בית דיזנגוף, בית הקברות הישן ברחוב טרומפלדור ובית ראובן, אתרי טבע כמו גני הטבע באבו כביר, פארק הירקון הנפלא והגנים הבוטניים ליד אוניברסיטת ת"א, לונה פארק מלא "אקשן", כיכרות הומות, כמו כיכר דיזינגוף, כיכר המדינה וכיכר רבין,

בעיר פזורים עשרות בתי מלון לצד פנסיונים ביתיים ואכסניות נוער המציעים יחידות מפוארות לצד חדרים נעימים ונוחים, המשלימים את חווית הנופש בעיר. ואם לא די בכל אלה הרי שתל אביב היא עיר עסקים ומסחר פעלתנית במיוחד מלבד השווקים המדהימים התוססים והססגוניים המלאים כל טוב ובהם שוק הפשפשים שביפו, שוק הכרמל, שוק התקווה ושוק לוינסקי, יש בה גם מרכזי קניות כמו דיזנגוף סנטר ומרכז עזריאלי, ומרכזי עסקים חשובים של חברות הייטק ומחשבים מתקדמות, חברות לנדל"ן, ניירות ערך ומטבע זר ואנשי עסקים מהארץ ומהעולם הפכו את תל אביב לבירת העסקים בישראל ונערכים בה כנסים, ימי עיון, תערוכות ותצוגות בינלאומיות.


לפרטים נוספים על אפשרויות טיול נוספות באיזור:
עמותת התיירות תל אביב
עירית תל אביב כיכר יצחק רבין, בית העיריה
תל-אביב 64162
טל: 03-5218214
פקס: 03-5216423
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}