מכתב נוקב מראש הישיבה על מצוות הזמן
התפשטות נגיף הקורונה והאילוץ הזמני שלא להתפלל במניין, לעורך ליל סדר ללא בנים וביטול שריפת חמץ הביא את הגאון רבי חיים פיינשטיין לכתוב מכתב נוקב המסביר את צורך השעה למרות הכאב על ביטול תורה ומצוות
- משה ויסברג
- י"ג ניסן התש"פ
- 10 תגובות
מכתב מיוחד ונוקב שכתב הגאון רבי חיים פיינשטיין, ראש ישיבת 'עטרת שלמה', על החובה לציית להוראות הבריאות גם במקרה שהדבר בא על חשבון קיום המצות וביטול תורה ותפלה.
ל'בחדרי חרדים' נודע כי המכתב יצא לאור בעקבות פניות רבות שבאו לראש הישיבה מאנשים בעלי צורה, יראי שמיים, שלבם כואב על אובדן תפלה בציבור וביטול קריאת התורה ובעיקר לקראת ימי הפסח שנאלצים לערוך סדרים בלא בנים לקיום מצות והגדת לבנך וביטול שריפת חמץ ועוד כיוצ"ב.
על מנת להנחיל את מבט השקפת התורה ומסורת אבותיו כתב ראש הישיבה מכתב מיוחד ונוקב בו הוא כותב "הדברים ברורים כי אנחנו מוזהרים ועומדים וחייבים בשמירת כל האזהרות והמניעות שמזהירים עליהם בלי שום הערמות והוראות היתר כלל, ואין בזה מקום כלל לנטות ימין ושמאל, וזו היא מצות הזמן וחובת השעה, ואם אמנם כואב הלב על ביטול תורה ותפילה ומצוות כראוי, אולם אין שיקול הדברים מסור בידינו רק הכל כפי שציותה התורה, וכמבואר ברמב"ם פ"ב מהלכות שבת".
וכאן עובר ראש הישיבה ומביא מעשה רב מדהים וכותב, "וכבר שמעתי מפ"ק אאמו"ר הגאון זללה"ה שרבינו הגאון ר' חיים עוזר זללה"ה מווילנא הוצרך פעם לאכול ביום הכיפורים והיה לו עגמת נפש מזה, ואמר הגרח"ע שהוא לא הגיע למדרגת הגאון ר' מאיר מיכל ז"ל [הוא הגאון ר' מאיר מיכל אב"ד שאט בעמח"ס הידוע המאיר לעולם], שהגאון ר' מאיר מיכל הוצרך ג"כ לאכול ביום הכיפורים מחמת חולי ולא הצטער מזה כלל כי זהו מצוותו בכך".
ומוסיף ראש הישיבה את דברי סבו הרב מבריסק וכותב, "וז"ל זקני מרן רי"ז הלוי זללה"ה באגרת בשם אביו רבינו חיים הלוי שהיה מזרז לחולים שלא יצטערו מזה [מחילול שבת משום פיקוח נפש] ולא יחפשו למנוע מזה כשם שאין מצטערים ממילת הבן בשבת, וכותב עוד, והנה שמעתי שאתה מחמיר הרבה בענין האכילה בבית החולים ובשאר הדברים הנוגעים לרפואתך, ועל זה באתי במכתבי זה שתשמע לקול הרופא ולא תמנע דבר מהנוגע לבריאותך, כי כל זה בכלל פיקוח נפש שאסור להחמיר בזה, וגדולה מאד מצוות פיקוח נפש להתברך על ידה ברפואה שלימה ומהירה".
"וממוצא הדברים נלמד כמה מוטל עלינו להזדרז ביותר בשמירת כל המניעות והגדרים לקיים אשר יעשה אותם האדם וחי בהם, ולא לבקש לצדד לכאן ולכאן, וכדברי הרמב"ם הא למדת שאין משפטי התורה נקמה בעולם אלא רחמים וחסד ושלום בעולם לטוב לנו לחיותנו כהיום הזה".
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות