י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

עמק החולה

מה שהחל בביצה אחת גדולה הפך לאחד המקומות הקסומים בארץ השופע ירוק ולביתם השני של רבבות בעלי כנף שחולפים מעל האזור במהלך נדידתם בסתיו ובאביב

עמק החולה

עמק החולה הוא עמק של ניסים ונפלאות, הוא סיפור גבורה אנושי אבל גם סיפור הצלחה של אמא אדמה שיחד הפכו אותו לעמק של חלום – ירוק ושופע הדור וחגיגי.

עד שנות ה-50 עוד היו חלקים גדולים בעמק החולה מכוסים בימת החולה ובביצותיה. מפעל ניקוז וייבוש הביצות תרם להתיישבות באזור וגם לתוספת נכבדה של שטחים לעיבוד חקלאי והותיר מנופים אלה רק את "שמורת החולה" ובה אגם מרכזי המשמר סביבו את החי והצומח האופייניים לאזור.

היום אפשר לפגוש את בעלי החיים הללו, ליהנות מצמחייה מיוחדת ולצפות בסרטים ובמצגות המספרים על החיים כאן לפני 50 שנה ועל העופות הנודדים.

בתחילת שנות ה-90 בעקבות חורף סוער וגשום הוצף מחדש אחד החלקים בעמק ובעקבות ההצפה הוחלט להותירה על כנה ולפתח את סביבתה. האתר החדש – אגמון החולה, הפך לביתם השני של רבבות בעלי כנף שחולפים מעל האזור במהלך נדידתם בסתיו ובאביב וכן של צפרים רבים מהארץ ומהעולם הבאים לחזות בפלא. באגמון הוכשרו מסלולי טיול, הוקמו מצפורי תצפית, הוצבו טלסקופים והופקו הדרכות ופעילויות בנושא ציפורים.


מלבד אלה ידוע עמק החולה כאחד העמקים השופעים בישראל, נובעים בו מעיינות רבים (עין טינה, ג'חולה) וזורמים בו נחלי הצפון הגדולים (דן, שניר, חרמון וירדן). בשל שפעת המים האזור ירוק ופורח ושזור בשמורות טבע רבות המעטרות אותו כמחרוזת פנינים ("התנור" תל דן והבניאס), ולצידן גנים לאומיים מרהיבים (חורשת טל).

בעמק הוקמו במשך השנים מושבים ומושבות, קיבוצים ועיר אחת (קרית שמונה) והוא הפך לאחד ממוקדי התיירות המבוקשים בישראל, עם פעילות ערה כל ימות השנה. משום כך מספר חדרי ההארחה הכפריים המוצעים כאן הוא מהגדולים בישראל לצד בתי מלון מפוארים ואכסניות נוער נעימות. בין כל אלה פזורים עוד עשרות אתרים ארכיאולוגיים (תל חצור), מוקדי תיירות (מוזיאון הצילום בתל חי) מקומות היסטוריים (חצר תל חי) ומוקדי בילוי למשפחות ולילדים (רכבל מנרה).

עמק החולה הוא סיפורה של התיישבות חלוצית בצפון, של מאבקים ונחישות של תלאות ושל אמונה שהביאו אותו למה שהוא היום - חגיגה גדולה של צבע בטבע.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}