י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

גדולי ישראל: "למה לא חתמו לפני שנה?"

'בחדרי חרדים' העוקב מזה שנה וחצי אחר פרשת 'שפע שוק', מגיש תחקיר מרתק: "מה השתנה בהסכם מלפני שנה? • למה לא פורסם החרם? • מתי אישר הגר"ח את ההסכם לראשונה, ואיך הגיב היום? • מיוחד

צרכנים חרדים ליד שפע שוק. צילום ארכיון
צרכנים חרדים ליד שפע שוק. צילום ארכיון



פרשת 'שפע שוק', שהחלה בקול רעש גדול, מסתיימת לה בקול ענות חלושה. פרסומי הענק אודות החרם הספון במעמקי כספתו של הרב יצחק גולדקנופף, נגמרים לאחר כשנה וחצי בהסכם, אותו הציעו מנהלי הרשת כבר לפני שנה וחצי.

במי האשם? האם הציבור החרדי נלחם לחינם? בפרספקטיבה של זמן, נראה כי טעינו. ונראה שהטעות הזו עלתה לציבור החרדי ביוקר. יוקר רב.

אך לפני הכל, קצת היסטוריה. לפני למעלה משנה הגיע הבעלים של רשת 'הריבוע הכחול', איש העסקים דודי ויסמן, אל בתיהם של הגר"ח קניבסקי והגראי"ל שטיינמן. ויסמן הניח על השולחן הצעה מפתה: "אני מתחייב לסגור בשלב ראשון 10% מחנויות am:pm, ובהדרגתיות אסגור את כל הסניפים בשבתות. כמו כן", הוסיף ויסמן, "כיום באפשרותי לרכוש את כל רשת חנויות הטריפה 'טיב טעם' המחזיקה ב-85% מכירת החזיר בארץ ולהופכה, על כל עשרות סניפיה, לרשת כשרה".

ויסמן הציג גם לוח זמנים על פיו הוא מתכונן לפעול, ואמר: "אם יסכימו גדולי ישראל ויורידו את החרם מעלי, אבצע את הנ"ל בטווח של חודש".

גדולי ישראל שמעו את המתווה המוצע, והביעו הסכמה לכך. את האישור הסופי באישור התנו באישור 'הוועדה למען השבת'. מכאן הדברים הלכו והסתבכו.

האדמוצילום: האדמו
האדמו'ר מגור. צילום: יצחק לב ארי


"אין מה לדבר"

מזכיר הוועדה, הרב יצחק גולדקנופף, הציג את הדברים לפני האדמו"ר מגור. ושאל להוראותיו. הרב גולדקנופף, נענה במקום: "תאמר לו [דודי ויסמן] שאם הוא לא סוגר עד שבת הקרובה את כל החניות, אין מה לדבר".

גולדקנופף חזר עם הדברים לנציגי הבעלים של 'שפע שוק', והבהיר את התשובה אותה קיבל. לאחר ששמעו את התשובה הבהירו הנציגים כי הם אינם יכולים לקבל את הדרישה מבחינה חוקתית.

הבעיה שהוסברה בעבר בהרחבה באתר 'בחדרי חרדים' נובעת מחוק הרשות לניירות ערך, הקובע כי בעלים של מספר חברות בורסאיות אינו יכול להציף ערך לחברה אחת בתמורה לחברה אחרת. המשמעות: ויסמן לא יכול לסגור את רשת AM-PM, הנמצאת תחת בעלות של חברת 'דור אלון', בכדי להרוויח בחברת 'הריבוע הכחול', השולטת על 'שפע שוק'. הסגירה חייבת להיות הדרגתית, ולא - אין אפשרות להסכם.

מששמעו ב'וועדה למען השבת' את התשובה החד-משמעית, הודיעו כי הציבור החרדי יחרים את הרשת. הרב גולדקנופף, יחד עם משלחת מ'הוועדה למען השבת' יצאה לסיבוב בין בתי גדולי ישראל, על מנת להחתימם על מסמך הקורא להחרים את רשת 'שפע שוק'.

כשהגיעה המשלחת אל הגר"ח קניבסקי, שאל הגר"ח: "אני לא מבין, הוא הרי אמר שהוא יכול לסגור בשלבים, וגם למנוע מכירת חזיר, למה לצאת בחרם?"

אנשי הוועדה הכבירו במילים על הפירצה בחומת השבת, אך לא הצליחו לקבל את חתימת הגר"ח על המסמך.

וכך, החרם הבלתי רשמי נמשך, והציבור הדיר את רגליו מהקופות של הרשת, שעד לא מזמן תקתקו בקצב מהיר את קניותיהם של המוני בית ישראל החרדים לדבר ה'. מי שליבו את ה'חרם' היו דווקא העיתונים שסירבו לפרסם את 'שפע שוק', ורמזו לקהל שהחרם המדובר הוא בהוראת גדולי ישראל.

הגריצילום: הגרי
הגרי''ש אלישיב


"צריך לחזק אותו"

לפני כחצי שנה מונה ישראל קלרמן, שנחשב לאחד ממקורביו של הגרי"ש אלישיב, לתפקיד מנכ"ל 'שפע שוק'. עצם מינויו היווה רמז לבאות. כולם הבינו שהמינוי המתוקשר בא לאותת על העומד להתרחש. לא איש כמו קלרמן יילך לתפקיד חסר סיכוי. כצפוי, המינוי הביא עד מהרה לתוצאות בשטח. לפני כשבועיים הביא קלרמן אל בית הגרי"ש אלישיב את המתווה, לפיו הסכים ויסמן לפעול.

מהו ההסכם? - סגירה הדרגתית של החנויות.

מה השתנה? רק האנשים. לא ההסכם.

הגרי"ש אלישיב ששמע אודות המתווה המתגבש הגיב: "מה הבעיה בסגירה הדרגתית? אדרבה שיתחיל לפעול, צריך לחזק אותו".

משנענה שזוהי דעתו של הגר"ח קניבסקי מזה כשנה, התעניין מה קרה שנדחה עד היום. לאחר שאמרו לו ש'הוועדה למען השבת' הציבה דרישה לסגור את כל החנויות בבת אחת, הגיב בביטול ונתן אור ירוק לביצוע ההסכם.

כשהגיעה השמועה על כך אמש (ד) לבתי גדולי ישראל, הם הגיבו בזעם רב. מעדות שמיעה קיבלנו את תגובתו של הגר"ח קניבסקי: "אז בשביל מה חיכינו עד היום? זה נקרא רווח לציבור החרדי, הרי זה הפסד מוחץ! היום כבר לא יוכל דודי ויסמן לקנות את חנויות 'טיב טעם' ולהכשירם ועוד שיכלנו כבר לפני שנה לגרום שחלק גדול מהחנויות היו נסגרות בשבת, אז מה הרווח פה?", שאל הגר"ח בכאב.

וככה מסתיימת לה עוד פרשייה חרדית בה רב הנסתר על הגלוי, והשאלות רבות מהתשובות.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 44 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}