י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

המהומות: גפני תקף, אהרנוביץ' קבע פגישה

ח"כ משה גפני, תקף בחריפות את השר לביטחון פנים על אוזלת ידו • אהרנוביץ' נלחץ - ומיהר לקבוע פגישה • מוזס הגיש שאילתה ודורש בדיקה • וגם: האם החרדים יעבדו במשטרה? • פרסום ראשון

הותקף. אהרונוביץ. צילום: ישראל ברדוגו
הותקף. אהרונוביץ. צילום: ישראל ברדוגו

דווקא על רקע המהומות של תושבי שכונות גאולה ומאה שערים בירושלים והדיווחים על ירי חי נגד מפגינים חרדים, מציע השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ, הצעה בלתי שגרתית: חרדים ישרתו במשטרה, במסגרת שירות לאומי. על פי הדברים שאמר בצהריים (ד) השר בכנסת, ישנם מגעים מתקדמים בנושא. אמר ולא יסף.

המשטרה: "החרדים רשעים!" • סיקור מיוחד

על פניו נראית הצעתו של אהרנוביץ' הזויה במקצת. הימים האחרונים היוו נקודת משבר ביחסי חרדים-משטרה. קשה לראות נהירה של אברכים לכיוון ניידות המשטרה, ודאי לא אל עבר המושבים הקדמיים. חברי הכנסת החרדיים סירבו להגיב על הצעתו של אהרנוביץ'. גם הם, ככל הנראה, אינם יודעים כיצד לעכל את חיבוק הדב.

את הדברים אמר אהרנוביץ' במהלך דיון פגרה בכנסת על האלימות והפשיעה. במהלך הדיון, הותקף השר בחריפות על-ידי ח"כ משה גפני, שהאשים אותו באחריות למהומות החרדים האלימות: "אנחנו מתנגדים להפגנות אלימות", אמר, אבל הוסיף, בפנייה לשר: "אתה לא שוטר נוסף במשטרה, אתה השר לבטחון-פנים, על זה נבחרת. תגיד לי, כמה פעמים קיימת התייעצות עם נציגי הציבור החרדי? אני מאשים אותך במה שקורה שם".

הרקע להתקפתו של יו"ר ועדת הכספים, היו הבקשות החוזרות ונשנות מצידו של גפני לקיים פגישה עם אהרנוביץ' בנושא המהומות בירושלים. ההתקפה הקשה על השר, הביעה את מחאת הציבור על כך שאין כל הידברות בין המשרד לביטחון פנים, האחראי על המשטרה, לבין נציגי הציבור, מה שגורם להתפתחות המהומות הקשות.

מיד לאחר הדיון, הגיעו מספר חברי כנסת, על מנת לתווך בין הניצים. אהרנוביץ', שנבהל מהתקפותיו של גפני, מיהר להודיע לחבר הכנסת על פגישה שתיערך ביניהם כבר מחר (ה') בשעה 9 בבוקר, על מנת לדון בהתפתחויות.

מה תגובתך? חצילום: מה תגובתך? ח
מה תגובתך? ח''כ אליעזר מוזס. צילום: יעקב נחומי

ולמי ששכח את יו"ר הסיעה ח"כ הרב מנחם אליעזר מוזס, כדאי לו מהר מאוד להיזכר. מוזס הפנה אל השר לביטחון פנים שאילתא על התנהלות המשטרה באירועי ההפגנות בירושלים. השאילתא הופנתה לאור עדויות קשות על תגובות קיצוניות וחריפות של השוטרים בעת ניסיונות מצידם להשליט את הסדר, כאשר נעשה שימוש ברימוני גז, רימוני הלם וירי מנשק חם באויר. היריות נשמעו היטב וקליעים נמצאו בשטח.

מוזס ביקש את תגובת השר לאירוע החמור ביותר - אשר תועד במצלמות ואשר היו לו עדים רבים - של דריסת אברך שהפגין בשבת על-ידי רכב פרטי, תוך התעלמות מופגנת של השוטרים שנוכחו במקום. עדויות נוספות דיווחו על דריסה נוספת שנעשתה על-ידי ניידת משטרה, במהלך ההפגנות ביום שני, שגם היא תועדה במצלמות.

"בהפגנות החרדים שהתקיימו בירושלים בעקבות פתיחת חניון בשבת ובעקבות כוונה לבצע ניתוח בגופה, השתמשה המשטרה באופן חריג ברימוני גז והלם. היא לא מנעה דריסת אברך וגרירתו על ידי רכב חולף, ובמקרה נוסף דרסה ניידת משטרה את אחד המפגינים ופצעה אותו באורח בינוני" - כתב מוזס. "האם בכוונך למנות ועדת בדיקה לאירועים? והאם נחקרת פרשת הדריסה על ידי ניידת המשטרה? מה יעשה משרדך כדי למנוע הישנות מקרים דומים?" - שאל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}