י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

'לשם מצוות ציצית' בסינית?

הונאת כשרות: קבלני קשירה מעסיקים חמולות על נשיהם וטפם בקשירה שלא כהלכה של פתילי הציצית. גם פועלי ייצור גויים בסין ובתאילנד עוסקים במרץ ובמיומנות רבה במלאכה. והציבור? קונה מה שזול

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

תופעה מסוכנת של הונאת כשרות: במחזוריות כמעט קבועה, לקראת הימים הנוראים ותקופת החגים שבפתח, מצאו סוחרים מפוקפקים כר חדש ומרתק לגריפת רווחים נאים: מצות ציצית.

בתקופה האחרונה מוצף השוק החרדי בחנויות ורשתות שיווק המציעות ללקוחות במחירים מגוחכים מגוון של ציציות לילדים ולמבוגרים, קשורות ומוכנות ללבישה, כמנהגי העדות השונות. יותר ויותר יהודים יראים ושלמים רוכשים ציציות אלו לעצמם ולילדיהם, בשל מחירן המוזל, מתוך אמונה תמימה שמוצר יהודי כמו ציצית בודאי מפוקח ונעשה כדרישת ההלכה.

אלא שלאחר בדיקה קלה הוברר, כי מדובר בהונאה כשרותית גדולה, המבוצעת על ידי "קבלני קשירה" שונים. "איך יתכן", אומר בעל מפעל ידוע לציצית, "שבד הציצית, העולה במקרה הטוב 2-3 שקלים, ופתילי הציצית (ייצור מכונה) העולים כ-8 שקלים, אם נוסיף לכך את שכר המינימום של הקושרים וכמות ההספק לשעה, מלבד רווחי הסוכן שבדרך והמוכר הסופי, יתקבל מחיר בסיס של 25 שקלים לפחות, אז כיצד באורח פלא עומד מחירה של הציצית בשוק סביב 9-10 שקלים? האמנם עשרות עובדים לאורך התהליך כולו עושים את מלאכתם חינם אין כסף?!"

מעדויות עולה, כי קבלני הקשירה מעסיקים חמולות מפוקפקות על נשיהם וטפם, העוסקים כולם בקשירה שלא כהלכה. גם פועלי ייצור גויים בסין ובתאילנד עוסקים במרץ ובמיומנות רבה במלאכת הקשירה בסילודין 'לשמה'.

מבלי להיכנס לעניין ההלכתי, הרי שקשירת נכרים פסולה לחלוטין למצווה, שכן אינם מחוייבים במצוה זו, ואף קשירת נשים וקטנים אינה לכתחילה. משווקי הציציות הללו מתהדרים ב'פיקוח' שנעשה על הפתילים בלבד, נתון שאף הוא לא הוכח, אך מחירה של הציצית מדברת בעד עצמה. אם פתיל בנפרד מתומחר ב-12 שקלים, מפליא עד מאוד שבתום קשירתו בכנפות הבגד יורד ערכו פלאים לרמה של 9 שקלים בלבד...

בוועדות הכשרות השונות מתריעים זמן רב על הנושא, ומדווחים כי הנושא אכן פרוץ לגמרי והשוק מוצף בתוצרת נכרים שאין מקיימים בה מצוות ציצית כלל. פעולות משמעותיות נעשו בנושא, כמו מערך קשירת הציצית של 'ועד הפיקוח לתשמישי קדושה' שע"י בד"צ העדה החרדית, המעסיקה משגיחים ומפקחים העוקבים משלב ייצור הפתילים ועד סיום הקשירה הנעשית על ידי יראים, כשכל ציצית וציצית מוחתמת בתווית עם הולוגרמה למניעת זיופים. אלא שעדיין למרבה הפלא תופעת הציציות הלא מפוקחות פורחת ומשגשגת.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}