י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הגר"ח קניבסקי: מעשר ל'כולל'? לא בכח!

נכד של הגר"ח קניבסקי שאל את סבו בליל שבת האחרון אודות הנוהג בכוללים להוריד מהמשכורת של האברכים מעשר לטובת הכולל. הגר"ח השיב תשובה - ונזכר בסיפור שאירע בעת לימודו בכולל

הגר"ח קנייבסקי. צילום: דוד קורן
הגר"ח קנייבסקי. צילום: דוד קורן

המצב הכלכלי הקשה אליו נקלע עולם התורה, הביא את ראשי המוסדות לחשוב על פתרונות יצירתיים, על מנת להקל מהמעמסה הכבדה הרובצת עליהם באחזקת עשרות אלפי הלומדים.

בכוללים רבים הונהג לאחרונה, כי מהמשכורות המיועדות לאברכים, מנקה ראש הכולל 10%, הנלקחים כתרומה לטובת הכולל. התרומה נלקחת מהאברכים מבלי שיש באפשרותם להביע את דעתם - האם הם רוצים לנתב את כספי המעשר לטובת הכולל. כיוון שכך, הצ'ק שניתן להם כולל רק 90 אחוז מהמשכורת המובטחת.

אחד מנכדיו של הגר"ח קניבסקי, הסועד עימו בליל שבת, שאל את סבו על המנהג, והקשה האם בכך יוצאים האברכים ידי חובת מעשר. הגר"ח השיב, כי מכיוון שהכסף נלקח מהם עוד טרם שהגיע לכיסם, ובפרט שאין להם כל יכולת לערער על קביעה זו - הרי שאין זה נחשב לנתינת מעשר, והאברכים מחויבים להפריש מעשר מהמשכורת שניתנה להם.

הגר"ח הוסיף וסיפר: "כשלמדתי בכולל חזון איש, ניהל אחד האברכים גמ"ח גדול, שיועד לאברכי הכולל. לאחר זמן, עשה אותו אברך תנאי: כל מי שחפץ בהלוואה יתחייב לתרום את כספי המעשר לטובת הכולל, שהיה באותו זמן בקשיים. החזון איש, ששמע על התנאי שהציב אותו אברך, אסר אותו, ואמר כי מדובר בריבית גמורה. ואכן מאז קיבלו האברכים הלוואות ללא כל התחייבות".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}