י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

"מי שפשע ישלם את המחיר" • ראיון

מ"מ ראש עיריית אלעד זעליג אורלנסקי תוקף את נציגי העיריה שקיבלו את ההחלטה להרוס את ביהכנ"ס: "זה מזכיר לי את תקופת ההינתקות" • "נקים ועדה לבדוק במי האשם" • "ביהכנ"ס יוקם בתוך 24 שעות"

זעליג אורלנסקי, אסור שיקרה כאלה דברים. תמונת ארכיון
זעליג אורלנסקי, אסור שיקרה כאלה דברים. תמונת ארכיון

תמונות בית הכנסת שנהרס באלעד על-ידי העירייה - שפורסמו בלעדית באתר 'בחדרי חרדים' - עוררו תגובות רבות. רובן אמוציונאליות.

"כיצד ייתכן שעירייה חרדית תהרוס בתי כנסת?" - שאלו רבים. השאלה הקשה נותרה בחלל האוויר, שאדיו עדיין מהולים בערפילי הערפיח של השופל העירוני, עליו עדיין מונחת עדות מצמררת של בית הכנסת שעמד לתפארה עד לא מזמן.

באלעד הורסים בתי כנסת • גלריה וראיון
"ראש העיר הורה להרוס!" • להאזנה


את השאלות הרבות, החלטנו להפנות לממלא מקום ראש העיר, זעליג אורלנסקי. אורלנסקי, המשמש כנציג 'דגל התורה' בעיריית אלעד, נשמע זועם וכעוס. עוד לפני שהתחלנו איתו את השיחה, והקשינו את שאלותינו, אמר אורלנסקי: "עירייה חרדית אסור לה להגיע למצב שהיא הורסת בתי כנסת. על זה אין שום תירוץ. אנחנו חייבים לעשות בדק בית".

• כלפי מי אתה מפנה את חיצי הביקורת?

"אני עוד לא למדתי את החומר. אבל אני אעשה שיעורי בית. אבל לפני הכל חייבים להבהיר שהמקרה הזה חמור מאין כמותו. בתקופת ההינתקות צעקו הרבנים: איך נוכל לדבר על אנטישמיות בעולם, כשבארץ ישראל אנחנו הורסים בתי כנסת. כפראפרזה אני אומר: איך נוכל לבוא בטענות לעיריות חילוניות על אכיפת חוקי עזר בבתי כנסת, בעוד שבעירייה חרדית, הורסים בתי כנסת. זו שערוריה!".

• התחלת כבר בהליך הבירור? יודעים במי האשם?

"דיברתי עם המנכ"ל, והוא הבטיח לי שהוא לוקח את כל האחריות על עצמו. המשמעות המידית של לקיחת האחריות, היא בניית בית הכנסת בתוך 24 שעות על חשבון העירייה. מה שהזקנו - אנחנו נשלם. העירייה לא תעשה את זה כפיצוי או צ'ופר למתפללים, אלא כמינימום של חובה שהיא מרגישה לאחר המעשה הנוראי. לא משנה מי שגה, בית הכנסת חייב לעמוד על תילו, וכמה שיותר מהר.

"לגבי האשמה, אני מבין שהיתה כאן טעות של מנהל מחלקת שפ"ע. הוא ראה את בית הכנסת שנמצא כעת בהליך של שיפוצים, והיה בטוח שבית הכנסת הוא חדש, וככזה הוא חייב לעצור את הבניה. המציאות היא שבית הכנסת עומד על מכונו כבר למעלה משנה, ועל פי החוק היה אסור להרוס אותו. יש כאן עילה לתביעה משפטית של המתפללים, אבל אני עוד לא אוחז בשלב הזה. צריך להבין: פקיד בכיר ככל שיהיה, לא יכול לקבל החלטות מעין אלו לבד. כנראה היה קצר בין הגורמים האחראיים, אבל אני מבטיח לבדוק את הכשל, ומי שאחראי לעשיית הפשע ישלם את המחיר".

קישורים:
באלעד הורסים בתי כנסת: הדיווח המלא וגלריית תמונות
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}