י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

חבל יתיר

בחבל יתיר המכונה 'הצפון של הדרום' תמצאו יערות גדולים, מאגרי מים ענקיים, פריחה עוצרת נשימה, אתרי מורשת, יין משובח והרבה רגעים קסומים

חבל יתיר




כשחושבים על נוף ירוק, חושבים בדרך כלל על צפון הארץ. וזה טבעי. אבל מה שיותר טבעי, הוא היער הענקי והצפוף, מאגרי המים והאוויר הנקי והנעים, דווקא בחלק היותר דרומי של הארץ. חבל יתיר, הוא הצפון של הדרום, ריאה ירוקה ענקית, טובלת בפריחה עוצרת נשימה, אתרי מורשת, יין משובח והרבה רגעים קסומים.




יער יתיר- הכי גדול והכי ירוק בישראל

בבואכם אל יער יתיר, יקבלו את פניכם 5 מליון עצים, הנטועים על פני כ- 40,000 דונם, ויוצרים בכך נוף עוצמתי ונדיר.

במעבה היער חבויים שלל אתרי התיישבות קדומים מתקופת המקרא, המשנה והתלמוד, שביניהם מסומנים מסלולי סיור וטיול ברגל, באופניים וברכב. המרחבים הירוקים מציעים גם שפע אתרי פיקניק, טבע ונוף, החבויים מן העין, ובהם אפשר להתרווח ולהתפנק עם מאכלים ביתיים, או יין מקומי טוב לצד ארוחות מפנקות בלב הטבע.

דרך היער הראשית הינה דרך סלולה, חוצה את היער, חולפת ליד היישוב שני ליבנה ומסתיימת בקצה היער, ליד היישוב הר עמשא. בפסגה המערבית, נמצא בית היערנים, שבו מרפסת תצפית מרשימה ממנה נפרש נוף עוצר נשימה של בקעת ערד, דרום מדבר יהודה.



דרך החלמוניות


דרך עפר כבושה, המציעה סיור קסום בשולי היער הדרומיים, כשבמרכזה אתר פריחת החלמוניות המדהים (מדי שנה בראשית הסתיו – תחילת נובמ'). לצד החלמוניות ניתן לפגוש בחורשת עצי בטנה (פיסטוק), ובהמשך הדרך נגיע אל "שביל הבור והמערה" שבו בור מים חצוב בסלע בצורת פעמון ומערה גדולה.



דרך הנוף המערבית


דרך עפר כבושה, היוצאת מכביש מיתר ונפגשת עם דרך יער יתיר לא הרחק מבית היערנים. הדרך חוצה את נחל אשתמוע, המנקז את דרום הר חברון ומתחבר עם נחל יתיר. בחורף, זרימת המים מרהיבה במיוחד. הדרך ממשיכה לחורבת יתיר, ולשרידי בריכת אגירת מים קדומה. באזור החורבה, נמצאים שרידי עמודים וקירות של כנסייה ביזנטית.

דרך הנוף המזרחית


שביל עפר כבוש. הדרך מתחילה מבית היערנים עד להר עמשא ועוברת בשוליו המזרחיים של היער עד לקיבוץ הר עמשא הממוקם על גבול שמורת טבע הר עמשא - השמורה משמשת אזור מפגש נדיר של צמחייה ים-תיכונית עם צמחייה ערבתית ומדברית.. הדרך ממשיכה מזרחה אל היישוב הבדואי דריג'את (דרגות). מעלה דרגות הוא חלק מדרך רומית מפורסמת שסלל הקיסר דיוקלטיאנוס, מירושלים לחברון ולבקעת ערד ומשם לעיר ממשית ולמעלה עקרבים.

דרך המאגר


דרך כבושה המתחילה בסמוך לחורבת ענים, בור המים ושביל המתקנים החקלאיים – שביל הליכה מקסים באורך 600 מטרים, שלצידו נראה בהליכה בורות מים, גת לדריכת ענבים, מפרכות לריסוק זיתים, גדרות צאן קדומות ומערות מגורים עתיקות. בהמשך, מאגר יתיר – מאגר מים גדול ומרהיב, המשקה את כל הכרמים הקסומים והמטעים בסביבה. הדרך מגיעה למאגר המים ומסתיימת ליד היישוב הר עמשא. בשולי היער, סמוך ליישוב ליבנה – חורבת ענים, עיר עברית המשמרת שרידים מתקופת המקרא ומתקופת התלמוד.

אתר סוסיא – חוויה של פעם


ביקור בסוסיא הוא מפגש חוויתי יוצא דופן שמאפשר ביקור מוחשי בזמן עבר. זהו סיפורה של עיירה יהודית מהתקופה הביזנטית, שלמרות הימים הקשים שלאחר חורבן הבית השני, הצליחה לשגשג תרבותית וחברתית, וארכיטקטונית. ניתן לראות באופן מוחשי וברור את שרידי המבנים, מתקני הייצור החקלאיים, המקוואות, הכתובות, העיטורים והסמלים היהודיים באבן ובפסיפס, ובראש כולם מבנה בית הכנסת המפואר. האתר פתוח בימים א – ה : 10:00 – 17:00 וביום שישי 10:00 – 14:00 .הדרכה: לרשות המבקרים שירות הדרכה סלולרית במוקדים שונים באתר וחזיון אור קולי הממחיש את החיים בעיירה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}