י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

העצורים ישוחררו; ההפגנות יצומצמו

רוחות המלחמה דועכות: בהסכם שהושג ברגע האחרון, סוכם כי עצורי השבת, למעט שניים, ישוחררו למעצר-בית • מונו מפקחים מטעם 'העדה החרדית', שיעקבו אחר פורעים פוטנציאליים

היחזרו על עצמם המחזות הללו? ב'עדה' מקווים שלא
היחזרו על עצמם המחזות הללו? ב'עדה' מקווים שלא


בתחילת השבוע הזה, שהיה אחד הסוערים שידעה ירושלים למודת המלחמות בשנים האחרונות, הבינו כולם שנחצו כאן כל הקווים האדומים. וכשאומרים כולם, הכוונה לקנאי מאה שערים ולמשטרה כאחד. חרדים נדרסים מול שוטרים פצועים, ניידות העולות באש מול עוברי אורח שנחנקו מגז פלפל, נחרדו מיריות אש חיה באוויר, והיו בהלם בעקבות רימוני ההלם שנורו בצעד חסר תקדים.

היה ברור לכול, שהמשבר הזה חייב להיפתר ומייד.

אבל חשבון הנפש החל להראות את אותותיו בשני צידי המתרס, לא היטיב בכי הוא זה עם מצבם העגום של שנים עשר אברכים שנמקו בין כותלי מגרש הרוסים. האברכים, שנעצרו במהלך אירועי 'שבת ההפגנות' שהיתה בשבוע שעבר, סבלו מתנאי כליאה קשים, מיחס נוקשה, בקשות חוזרות ונשנות להארכת מעצר ודיונים בעניינם, שנדחו שוב ושוב.

במהלך השבוע נערכו פגישות רבות בין עסקנים בעדה החרדית לגורמים במשטרת מחוז ירושלים. הרב בן ציון אוירינג, שהיה בין הבוחשים בקדירה, תיווך בין ראשי העדה החרדית למשטרה. במהלך השבוע ביקר גאב"ד העדה החרדית, הגרי"ט וייס, את העצורים וחיזק את ידם. אתמול (חמישי) הגיע האדמו"ר מתולדות אהרן לביקור, ישב מול עצורים שביכו את מר גורלם ועודד את רוחם.

לאחר מכן נפגש האדמו"ר עם ניצב אילן פרנקו, מפקד מחוז ירושלים במשטרה, והתחנן בפניו כי ישחרר את האברכים העצורים לבתיהם.

ביום רביעי התייצב הרב שמואל שישא, מראשי חסידות תולדות אהרן וחבר הנהלת העדה החרדית והציג שורה של התקפלויות וויתורים מצידה של העדה החרדית בכל הקשור למדיניות ההפגנות.

הוא התחייב בשמה של העדה החרדית, שההפגנות לא יתקיימו בסמוך לחניון ולא יעברו את גבול רחוב שבטי ישראל. כמו כן, התחייב שישא, תינקט יד קשה כנגד הפורעים שינקטו בצעדים אלימים, ישליכו חפצים ירקו בפניהם של השוטרים.

בתמורה להתחייבויות, דרש שישא שחרור מידי של כל העצורים.

בצהרי יום שישי, הודיעה המשטרה כי עצורי השבת, למעט שניים מהם, ישוחררו לבתיהם לכבוד שבת, ויישארו במעצר בית. השניים שלא ישוחררו הם מילר, אזרח חוץ שאי אפשר להשית עליו מעצר בית, ועציר נוסף בשם קנפלמכר, שהמשטרה לא הסכימה לשחררו.

עורך דינו הפרטי של העצור העוסק בחינוך צעירים, שסיפורו נחשף השבוע ב'בחדרי חרדים', הצליח להגיע להסכמה עם המשטרה, לפיה יוכל לצאת למקום עבודתו החינוכית ותותר לו יציאה לתפילות שלוש פעמים ביום.

הן בעדה החרדית והן במשטרה, רואים בהסכם הישג, שיביא להרגעת הרוחות. בעדה החרדית שורר עדיין זעם מסוים, בעקבות סירובה של המשטרה לשחרר את השניים הנותרים, ובשעות אלו נעשות מאמצים לרכך את המשטרה גם בעניין זה.

בתוך כך, קירות מאה שערים כוסו היום (שישי) מודעות, הקוראות לציבור לצאת ולהפגין אף השבת, אף באופן רגוע יותר. תחת הכותרת "זעקת השבת לא תידום", קוראת העדה החרדית לציבור המבוגר לצאת ולהפגין.

"אירועי השבת האחרונה לא ירתיעו את היהדות החרדית מלצאת למחאה. קול השבת לא ישותק על ידי מכות ומעצרים ברוטאליים של משטרת ירושלים ומפקדיה

עם זאת, למודעה המתסיסה הזאת, אזהרה חמורה בצידה: "יוצאים עד רחוב שבטי ישראל. בחורים וילדים לא ישתתפו במחאה בשום אופן. לא לעשות שום מעשה של וסכנת נפשות, ולא לרדת לכביש ולעצור מכוניות. לא לעשות שום מעשה אלימות כיריקות, זריקת אבנים וכדומה. דברים אלה גורמים רעה לעצמנו ומחבלים במערכה, מזהירה המודעה.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי עסקני העדה החרדית מינו מספר אברכים שתפקידם יהיה לפטרל בין המתאספים להפגנה. הפקחים הללו יגרשו כל צעיר שינסה להיטמע בין ההמון הבוגר, וינקטו יד קשה כנגד מי שינסה לפעול באלימות.

האם בין הציבור שייצא להפגין לא יתערבבו קבוצות של נוער שוליים ופוחזים חמומי מוח ששוב ילהיטו את הרוחות ויגבירו את האש?

את זה נדע רק במוצאי שבת.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}